Audi e-tron är här med en räckvidd på närmare 50 mil

Audi premiärvisar märkets första serietillverkade elbil i San Francisco. Den stora och sportiga suven Audi e-tron har designats för att användas i vardagen med lång räckvidd, hög komfortnivå och nya laddningstjänster. Audi visar dessutom upp världsnyheten virtuella sidobackspeglar.

Breddade trösklar, eldriven laddningslucka, specialdesignad ljusgrå Singleframe-grill och markerade strålkastare indikerar att det är en Audin ned ny spännande teknik och en bil som bjuder på en unik körupplevelse. Den eldrivna suven är utrustad med två kraftfulla elmotorer som gör att den kan köras nästan ljudlöst och med lokalt nollutsläpp. En ny generation quattro, med eldriven fyrhjulsdrift, ger överlägsen dynamik när kraften under bråkdelen av en sekund fördelas kontinuerligt och variabelt mellan de två axlarna. Den låga tyngdpunkten med det centralt placerade batteriet bidrar till den sportiga karaktären hos suven.

Audi har satsat på att maximera räckvidden för Audi e-tron. Vid mer än 90 procent av alla inbromsningar återvinns energin enbart via elmotorerna. Audi är även först med att använda sig av ett nytt elektrohydrauliskt integrerat bromssystem för att maximera energiåtervinningen. Den aerodynamiska designen bidrar likaså till den långa räckvidden. En höjdpunkt är de virtuella sidobackspeglarna (tillval). De sänker inte bara luftmotståndet utan tar även den digitala upplevelsen till en ny nivå.

Audi e-tron är lika rymlig och komfortabel som märkets andra större modeller. Högkvalitativa material och bearbetning gör den till en premiumupplevelse. Detsamma gäller det omfattande programmet med laddningstjänster som utvecklats med smarta lösningar för hemmaladdning och på resa. Allt för att underlätta för elbilsägaren i vardagen.

Audi e-tron är uppkopplad mot sin omgivning, bl.a. genom navigationen som visar den lämpligaste vägen till de laddpunkter som krävs, automatisk fakturering vid laddstationerna och fjärrstyrning via mobilen. Audi e-tron är också standardutrustad med det avancerade mediacentret MMI navigation plus med LTE Advanced och Wi-Fi hotspot. En rad assistanssystem underlättar för föraren och gör resan säkrare. Effektivitetsassistenten uppmanar t.ex. till en mer ekonomisk körning genom att den läser av trafiken i förväg och automatiskt återvinner energi. Om kunden väljer den adaptiva farthållaren kan systemet även bromsa och accelerera elbilen prediktivt.

De första bilarna har redan börjat tillverkas i den CO2-neutrala anläggningen i Bryssel, där även batterierna produceras.  De första leveranserna till europeiska kunder är planerade till slutet av 2018. Priset för den eldrivna suven startar på ca. 885.000 kr.

Sammanfattningsvis så talar Audi om räckvidd på närmare 50 mil, 0-100 km/t på knappa 5 sekunder, sammanlagd effekt på 500 hk och tillgång till snabbladdning på 150 kW.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

åtta − sex =