Audi e-tron GT, eldriven GT-bil

Audi e-tron GT kommer att tillverkas tillsammans med Audi R8 i Audi Sports anläggning i Böllinger Höfe vid Neckarsulm. Ombyggnaden har redan påbörjats för att integrera den eldrivna sportbilen som börjar tillverkas i slutet av 2020. Den nya toppmoderna produktionsanläggningen beräknas vara färdig under hösten.

– Eftersom Böllinger Höfe redan från början designades för småskalig produktion med en innovativ och flexibel produktionsprocess ger det oss ideala förutsättningar för att tillverka Audi e-tron GT sida vid sida med Audi R8, säger produktionschefen Wolfgang Schanz. Resultatet kommer att bli en unik kombination av hantverk och Smart factory.

Karosserna till Audi e-tron GT och Audi R8 kommer att tillverkas separat i Böllinger Höfe. Audi R8 görs till stor del hantverksmässigt, medan en ny separat och högautomatiserad karosseritillverkning kommer att skapas för e-tron GT. De båda sportbilarna kommer däremot att dela monteringslina, vilket gör att den nuvarande linan utökas med 20 takter till totalt 36. Som ett led i uppdateringen kommer nya transportlösningar integreras. Produktionslinan kommer inte bara att förses med delar via nuvarande förarlösa transportfordon utan även av ett eldrivet monorail-system. 

Först i koncernen med virtuellt test av monteringslinan

Audi har redan testat att montera Audi e-tron GT genom att använda virtual reality (VR). Med VR-glasögon har de anställda från olika avdelningar testat alla monteringsprocesser helt virtuellt. Mjukvaran är utvecklad inhouse medan Audi samarbetat med en start-up i München för att skapa en tredimensionell kopia av anläggningen. Det är första gången som arbetsflödet längs monteringslinan och logistikprocesserna testas helt virtuellt i den förberedande valideringsfasen. Kolleger från planering, logistik, montage, förseriecenter och kvalitetssäkring har samarbetat för att gå igenom alla steg och kontrollera processen så att bl.a. ergonomin är bra och verktygen placerade på rätt ställe. Audi e-tron GT är den första bilen i VW-koncernen som testar processen virtuellt som ett led i den digitala transformationen i företaget. Fördelarna är många med ökad kunskapsöverföring och samarbete mellan olika produktionsorter samtidigt som resurser sparas med bl.a. minskat behov av tjänsteresor.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

femton − nio =