Bilbyggartradition i elbilsskrud

 

 

Tradition eller trend, vilket väger tyngst. Jag menar Jaguar I-PACE eller Tesla S. Jag har tittat närmare på Jaguars Tesla-utmanare och min uppfattning är att detta är en bil som mer är en utmanare till Tesla S än till Tesla X. Bilen kallas för en SUV när Jaguar själva beskriver den. Helst med tillägget premium. Den är något kortare, smalare och högre än Tesla S, men betydligt lägre än Tesla X. Den är en fyrhjulsdriven halvkombi med plats för fem och den har lastutrymme även fram. Ett lastutrymme med en liten box som är förvirrande lik den box Tesla har i sin S.

Skillnaderna?

Går vi på skillnaderna så är förarmiljön annorlunda. I Jaguar är den mer av det klassiska snittet utan den stora displayen i mitten, men ändå med gott om digital visning, om än med en touch av klassiska instrument framför föraren. Exteriört har den ett utseende som för tankarna till kompakta sport-SUV:ar med en högre front än Tesla och något kantigare kaross.

En viktig skillnad är strålkastarna som i båda fallen är av LED-typ, men Jaguar erbjuder även Matrix-strålkastare som bara bländar av en liten yta där det finns en annan bil. Marknadens i särklass bästa strålkastare idag och en livförsäkring för en och annan älg i smålandsskogarna.

En stor skillnad är valet av laddanslutning. Alla moderna elbilar har en laddteknik som går ut på att de kan laddas direkt på 220 voltsuttag, via en så kallad Wallbox som är uppsäkrad till högre strömstyrka eller med ännu högre strömstyrka och likström i snabbladdare. Tesla har sina Superchargers som laddar en Tesla på en halvtimma, Nissan har sina Chademo snabbladdare som också laddar på en halvtimma, medan Jaguar har valt det europeiska systemet CCS som även det laddar Jaguaren på en halvtimma. Allt i väldigt runda siffror då det beror på hur uppdaterad laddstationen är och hur många elbilar som står på samma laddstation. CCS kallas för den europeiska standarden, medan Chademo kallas den japanska. Egentligen ingen viktig skillnad då det är lättare att bygga laddstationer med olika anslutningar än mackar för olika bränslen

Det här med att ladda en elbil till 80% på en halvtimma vid snabbladdning och över natten vid hemmaladdning är mål som bilindustrin jobbat mot länge och det målet gällde när bilarna bara hade runt 20 kWh batteri, och det gäller nu när det finns elbilar med batterier på upp till 100 kWh. För att lösa den här ekvationen har man valt att höja strömstyrkan vid hemmaladdning med wallbox och vid snabbladdning med allt kraftigare likströmsladdare. Jaguar kan man säga ansluter sig till de europeiska tillverkarnas teknik där bland annat hela Volkswagen-gruppen har samma lösning.

En viktig skillnad är också Teslas hårda lansering av den självkörande tekniken. Tesla lovar att den finns i alla Tesla S och kan uppgraderas i takt med att mjukvaran blir bättre, men tyvärr saknas en del hårdvara på bilarna i typ av olika sensorer där europeiska, och japanska, tillverkare kommit längre än Tesla, så det känns inte som en avgörande fördel. Mer som en kul grej ännu så länge. En kul grej som redan blivit lite omodern.

Likheterna då?

Den största likheten är kunderna, möjligen efter dörrhandtagen som elegant glider ut när bilen låses upp. Både Jaguar och Polestar, liksom Audi som har sin eldrivna Allroad på gång, siktar in sig på teknikintresserade och rika kunder som vill vara med och bidra till en bättre miljö, men också njuta av den höga komforten en elbil ger. Jaguars kunder är av tradition noga med komforten, materialvalet och prestanda och det är här som Jaguar I-PACE bjuder på de riktiga kärnvärdena. Den är tyst, tystare än Tesla S enligt mina brittiska vänner som jag telefonkonsulterat. De har kört förseriebilar på hemmaplan och de håller både vägegenskaper och komfort för bättre än Tesla S, men de är ju britter, så. Ja vi får se.

Grundkonceptet är verkligen likt Tesla S. Jaguar har valt att utrusta bilen med ett batteripaket på 90 kWh, två elmotorer för fyrhjulsdrivning, lågt monterade batterier för bästa vägegenskaper och en viktfördelning på 50/50% mellan bak- och framaxel. Bottenplattan är, som hos Tesla, helt slät. Prestanda är imponerande med en effekt på 400 hk, vridmoment på 696 Nm, 0-100 m/t på 4,8 sekunder, samt en räckvidd på 54 mil, enligt den gamla körcykeln, 48 mil enligt nya körcykeln. Kör man den som den är kapabel att köras är en riktigt realistisk räckvidd runt 30 mil. Tesla S i värstingversion slår detta, men är också betydligt dyrare.

Vilken ska jag välja?

Hjärtat säger definitivt Jaguar, men jag ska erkänna att jag faktiskt ägt en Land Rover 109 Safari High Capacity. Jag valde även den med hjärtat. Tesla har jobbat hårt när det gäller kvalitetskänslan och den senaste Tesla S jag körde kändes väldigt gediget byggd.

På något sätt så känns det häftigare med en katt mitt i språnget, eller rakt framifrån, än bara ett stiliserat T i grillen, på ratten, på bakstammen och på fälgarna.

Den bilen jag tittat på är en produktionsklar bil med riktigt hög standard när det gäller detaljarbetet och inredningen. Jaguars tradition av läderklädd inredning känns som en klar fördel för den brittiska katten.

Tesla S är föregångaren när det gäller teknik och dess karismatiske ledare Elon Musk är lite av bilvärldens Steve Jobs som redan frälst bilvärlden med bättre bilar på samma sätt som Steve frälste datorvärlden med bättre datorer. Han har en rejäl skara tekniktalibaner som gör vågen så snart han öppnar munnen och den som vill bli en del av det kollektivet väljer garanterat en Tesla och muttrar om att det luktar rökig pub redan när man närmar sig en Jaguar. Att det luktar överhettad överklockad processor i en Tesla är inget man talar om, eller kanske något man set som ett plus.Tesla har visat vägen, brutit isen och är odiskutabelt bilvärldens starkaste innovatör. Jaguar har en fantastisk bilbyggartradition med kärnvärden som skapta för en avancerad elbil. Räckvidd, vadå? Det går ändå inte att köra så långa sträckor på de brittiska öarna.

Prismässigt startar Jaguar på 819 000:- med en oväntat hög utrustningsnivå. Tesla S startar på 901 480:- men med lägre batterikapacitet än Jaguar. Bilen är beställningsbar och Jaguar räknar med att börja leverera under 2018.

 

2 Replies to “Bilbyggartradition i elbilsskrud”

  1. Bra artikel som dock har ett litet sakfel som gäller räckvidden. Den är 480 km enligt den nya körcykeln WLTP, Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure, som ska börja användas i Sverige 1 September 2018

  2. Hej!
    Jo du har så rätt i sak.
    Min tanke är, som du ser på tonen i texten, inte att skriva för enbart elbilsfrälsta. Min tanke var egentligen att hoppa över allt det där med vilka körcykler som är vilka..
    Oavsett vad så är fakta följande: litiumjonbatteri på 90 kWh med 432 celler ger I-PACE en räckvidd på 480 (WLTP)/ 540 (NDEC) km.
    Att ange 30 mil som realistiskt är mer baserat på erfarenheter med Teslor, Nissan och andra elbilar när man använder bilarnas prestanda. Kör du en Jaguar som den är kompetent att köras blir det bara 30 mil som elen räcker till.
    Jag har formulerat om texten för tydligheten och tack för hjälpen!

Lämna ett svar till Stefan Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

1 + 17 =