Cupra lyfter elbilens design

Elbilen är här nu. Genombrottet innebär förändringar i hela kedjan, från utveckling till produktion – och allt börjar med designen av bilen. Vad kan tas bort tack vare eldriften? Hur kan vi designa bilen för att ge den längre räckvidd? CUPRA bjuder in oss att titta närmare på helt nya eldrivna konceptbil Tavascan SUV coupé. Varumärket Cupra sitter ju helt rätt då det betyder koppar, ett viktigt grundämne för elbilars drivlina.

– Aerodynamiken är själva nyckeln, förklarar Alberto Torrecillas, exteriördesigner på CUPRA. Den största utmaningen när man designar en elbil är att göra den så aerodynamiskt effektiv som möjligt,. För att lyckas med detta använder man sig av vingar och andra aerodynamiska delar på karossen.

– Allt får en medvetet skulptural utformning vilket samtidigt ger bilen en själ. Ingen av de aerodynamiska delar som fogas till karossen ser ut att vara maskinellt tillverkade, istället påminner de om muskler och gör silhuetten på CUPRA SUV coupé ännu mer atletisk, fortsätter han .Samtidigt ger de bilen mindre luftmotstånd, vilket i sin tur resulterar i längre räckvidd

– Slimmade bilar: Elbilar behöver batterier för att fungera, och bilkonstruktörerna måste hitta ett lämpligt ställe att placera dem på. När det gäller Tavascan sitter de placerade långt ned. På grund av batteriernas vikt använder sig konstruktörer och designers i första hand av lättviktsmaterial. 

– Hela konceptbilen är tillverkad i kolfiber – det material vi vill använda för att representera lättviktskonceptet, ler Alberto.

– Fälgarna är inte bara snygga, fortsätter Alberto Lägre vikt innebär längre räckvidd, och för detta spelar även fälgarna en viktig roll.

På Tavascan mäter de 22 tum i diameter, är naturligtvis försedda med stiliga koppardetaljer och kolfiberbelagda navkapslar som hjälper till att leda luften rätt väg och kyla bromsarna. 

– När man konstruerar en elbil är bromsförmågan och energibesparingen extremt viktiga faktorer, och det är detta som gör fälgarna så viktiga i sammanhanget, betonar CUPRAs exteriördesigner.

Om det är något som kan sägas vara speciellt särskiljande för en elbil så är det fronten. Till skillnad från förbränningsmotordrivna bilar behöver den ju inte ha någon kylargrill. 

– Frontkonceptet är helt nytt. Frontens design innehåller stora, funktionella luftinsläpp. Två av dessa sträcker sig över bilens hela bredd för att kanalisera luften, och en luftridå leder bort den från motorhuven”, beskriver Alberto.

På bakpartiet saknar elbilen det för en konventionellt driven bil så viktiga avgasröret, vilket ger en perfekt symmetri.

Invändiga utmaningar

 För en designer utgör också interiören i en elbil en utmaning. Batterierna kräver sin beskärda del av utrymmet, men samtidigt måste man se till att passagerarna har gott om plats och sitter bekvämt. 

– Vi har designat en interiör med fyra sportiga kolfiberstolar för att maximera utrymmet och experimenterar också med lätta material för t.ex. instrumentpanelen och de båda mittkonsolerna, säger Marc Franch, interiördesigner på CUPRA.

Även valet av färger och material bidrar till känslan av rymd i kupén. 

– Vi använde vit nappaklädsel för sätena och på den övre delen av instrumentpanelen för att förstärka känslan av rymd ombord. Omgivningsbelysningen, som är unik för konceptbilen, får instrumentpanelen att tyckas sväva fritt och kontrasterar effektfullt mot det svarta neoprengolvet”, inflikar Frederik Baumann, designer på företagets färg- och klädselavdelning.

Cupras konceptbil bjuder på den senaste tekniken, exklusiva färger och klädslar, framträdande strålkastare, en dubbelriktad 13″-mittdisplay, säten med individuella uppkopplingsmöjligheter och en elsparkcykel.

Vad är de gemensamma detaljerna för en konventionellt driven CUPRA och en eldriven CUPRA? 

– Ambitionen att skapa en känsla, en passion – vi kallar det en WOW-effekt – som måste vara lika intensiv i båda fallen. Det är denna bakomliggande filosofi som styr oss i vårt arbete när vi designar en CUPRA”, avslutar Alberto.

  • Elbilen är här på riktigt, och med den omvandlas bilarna, och bilindustrin, från grunden – till exempel vad gäller designen. 
  • Aerodynamiken är en mycket viktig faktor för att bilen ska få så lång räckvidd som möjligt. Därför tas sådant bort som inte längre behövs, som kylargrillen. 
  • Trots skillnaderna är noggrannheten in i minsta detalj och strävan efter att fascinera bilälskarna precis densamma – titta bara på Tavascans eleganta design, säger Cupra i sitt pressmeddelande inför bilmässan i Frankfurt .

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

11 − 3 =