Dagbok med Audi e-tron 2

Det är en väldigt vacker morgon på västkusten. Månen är fortfarande ljusstark och måsarna letar överbliven skräpmat vid rastborden utanför Circle K i Varberg.

Jag kom hit till Ionitys nya superladdare vid 04.00. Nu är klockan 05.14. Jag skulle varit i Göteborg vid den här tiden om laddstationen funkat. Efter två betalningar och tre samtal med supporten konstaterade de att laddstationen av någon anledning var off line så de kunde inte hjälpa mig.

Ett starkt skäl att ifrågasätta elbilar för långresor. Det går inte att köra till en laddstation och bli stående där utan möjlighet att komma vidare! Detta har aldrig hänt mig med bensin- eller dieselbilar, men det har faktiskt hänt med gasbil.

Jag skulle laddat på en halvtimme, men nu tar det 2 timmar på en Clever-laddare. Första gången jag laddade på Teslas Supercharger gav den bara 40 kW. Samma sak där. Det skulle gått på en halvtimme men tog 2 timmar. 

Jag är på väg till Trond 30 mil norr om Oslo och jag har valt att köra elbil för att låta mig imponeras av hur mycket som hänt sedan jag senast körde elbil mellan Växjö och Oslo första gången. Det var 2014, tog tid men det gick. Nu har jag stått i bitande kyla och snackat i telefon i en halvtimme till ingen nytta.

Tack och lov finns här en Clever-laddare som ger 50kW. Hade jag tagit den från början hade jag varit på rull igen. Clever heter numera Bee.

Ska detta funka måste jag ha möjlighet att kolla via appen om laddstationen fungerar innan jag kör ner och fastnar i ett supportträsk som slutar med att jag ändå inte kommer vidare.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

14 − sju =