En dag på Land Rovers testbana

En ren och snygg Defender prototypsbil före testkörningen.

”Körupplevelsen ska stämma med bilens utseende och framtoning”, säger Mike Cross som är ansvarig för framför allt körbeteendet och vägegenskaperna på nya Land Rover Defender.

Vi träffar Mike på Jaguar Land Rovers test- och utvecklingsanläggning på det gamla flygfältet Gaydon utanför brittiska Birmingham. Vi ska få en unik första upplevelse av bilen som Land Rover tänker ska ersätta ikonen Land Rover Defender.

– Jag kan lova att vi inte har gjort några kompromisser när det gäller terrängegenskaperna, forstätter Mike, men allt är förbättrat på nya Defendern. Framför allt vägegenskaperna på väg och alldeles särskilt höghastighetsegenskaperna. Bilen är definitivt även bättre i terrängen.

Mike förklarar att målet varit att skapa en ännu mer kompetent terrängbil med modernaste tekniken tillgänglig utan att behöva offra den robusta körkänslan och de fina terrängegenskaperna.

Kort sammanfattning:

Komforten är ljusår bättre. Särskilt på riktigt dåligt och ojämnt underlag.

Den stora bilen beter sig mycket säkert på leriga grusvägar även i rallyhastigheter.

Framför allt går det att köra hårt på kurviga asfaltsvägar.

Motorvägskomforten är riktigt bra och stabiliteten vid kurvtagning i höga hastigheter betydligt bättre än vad man kan vänta sig av en så hög bil.

Pirelli Scorpio Zero 255/60R20 är de största däcken som monterats som original på en Land Rover bortsett från militärens 101 FC.

– Pirelli Scorpio Zero är bästa kompromissen mellan höghastighetskörning på motorväg, krokiga asfaltvägar och i leriga skogsbackar, säger Mike.

Men det är inte det som är det viktigaste för Defender-köparen, som har lite andra krav än Discovery-köparen.

Långslagig luftfjädring, på provkörningsbilen, som i normalläget är 4 cm högre än Discovery 5 ger bättre framkomlighet.

Mer robust hjulupphängning är Discovery 5 och Range Rover.

Modifierad Terrain Response.

Luftfjädringen är mer följsam och kan höjas för bättre framkomlighet.

Luftfjädring är räddaren i nöden när man fastnat i snö.

90 cm vadningsförmåga utan snorkel.

Mittdifferentialen låses när lågväxeln läggs i.

Låsbar differential är tillval för bakaxeln.

En lerig Defender höjd till högsta offroad-läge efter några varv i terrängen på JLR:s testanläggning i Gaydon.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

2 × 2 =