Helt nya Range Rover Evoque

När jag provkörde Range Rover Evoque drog jag slutsatsen att det handlar om en bil som visserligen bär den klassiska Land Rover-loggan, men ändå är lite väl tam för att vara en äkta Land Rover, men allt eftersom milen rullade på under bilen växte den lilla SUV:en till en terrängbil light. Land Rover har visserligen satsat på lyx och låg förbrukning mer än avancerade terrängegenskaper, men man har ändå lyckats få till en kompakt SUV med riktigt bra terrängegenskaper. Utseendet, ja det påminner ju knappast om ikonen Land Rover Defender, men bilen är snygg. Land Rover har lyckats hitta harmoniska former med de stora hjulen på en bil med visst coupé-stuk. Detta tacka vare en kaross där sidolinjen går uppåt mot bakre delen av bilen samtidigt som taklinjen går nedåt. Visst det blir lite klaustrofobiskt i baksätet, men som sagt: No sin, no gain.

Land Rover firar 70 år i år och man gör det bland annat genom att lansera en helt ny Range Rover Evoque, men ikonen Defender fick vara med vid lanseringen.

Nu är det dags för nästa generation av kompaktsuven vars föräldrar är ikoniska Range Rover och Land Rover Defender.

Under skalet är nya Evoque en teknisk revolution på många sätt. Arkitekturen är helt ny för att rymma både plug-in och mild-hybridsystem, för att möta kraven på lägre förbrukning med bibehållna prestanda. Det enda som finns kvar från förra generationen är dörrarnas gångjärn. Det nya chassit har blivit betydligt styvare, för ännu bättre körkomforten och förfiningen av Range Rover Evoques mix av landsvägskomgfort, street smarta stadsegenskaper och ändå bästa terrängegenskaperna i klassen.

Land Rovers osynliga huv visar vad som finns framför bilen med hjälp av kameror i fronten och på sidorna

Så till det där med elektronik och underhållning i en bil som blivit både tystare och komfortablare

– Evoque är nu smartare än någonsin. Programvaran som ligger bakom vårt infotainmentsystem har raffinerats för att ge en mer intuitiv upplevelse för bilens passagerare. Utöver det har vi lagt till Apple CarPlay och Android Auto för sömlös smartphoneintegration, säger Nick Rogers som är ansvarig för produktutveckling på Jaguar Land Rover.

Nya Range Rover Evoque är baserad på Land Rovers nya Premium Transverse Architecture med blandade metallinslag såsom aluminium, stål, höghållfasthetsstål och ännu mer avancerade stålsorter, allt för att hålla nere vikt och förbrukning samtidigt som säkerheten förbättras. Bilen har konstruerats för hybridelektronik – 48-volts mild hybrid, 3-cylindrig Plug-in Hybrid – och tre- och fyrcylindriga bensin och dieselmotorer. Den nya karossen är 13% styvareare än sin föregångare, vilket tillsammans med uppskruvad hjulupphängning minskar brus- och vibrationer i bilen. En 21 mm längre hjulbas och kompakt nykonstruerad hjulupphängning  ger nya Range Rover Evoque större innerutrymme och bättre köregenskaper under alla förhållanden.
De nya avancerade motorerna har ny teknik som gör dem tystare och ger mjukare gång med bättre vridmoment på låga varv. Mer lättkörda, bättre prestanda och mindre buller med andra ord. ZF har levererat den 9-växlad automatlådan som har omkalibrerats för att säkerställa en mjukare och mer progressiv körning både på väg och i terrängen.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

12 + sjutton =