Kia e-Niro, elbilen utan elbilsångest

2018 var året då elbilarna gjorde entré på bred front vid bilmässan i Paris. Nyheter som Tesla 3, Hyundai Kona och Kia e-Niro ska locka nya kunder att köpa elbilar. Tesla har visat vad som går att åstadkomma med elbilar, Nissan har visat hur elbilen spelar en positiv roll i framtidens urbana miljöer och Renault har erbjudit sina Twizy och Zoe med batterihyra och lägre pris. Nu tar Kia täten och visar en elbil utan gimmickar. En elbil som övertygar med sin användarvänlighet och sin enkla förnuftiga paketering.

Kia har varit med på elbilståget en tid men hållit sig så där lite i bakgrunden med sin eldrivna Soul. Nu kliver Kia fram i täten med sin e-Niro. En bil som passar in i den så populära kompakt-suv klassen och samtidigt erbjuder en övertygande räckvidd på 45 mil enligt den strängare nya WLTP-normen. Dessutom är en ny version av eldrivna Soul på gång. Kort sagt så är Kias satsning på elektrifiering både bred och seriös.

Kia e-Niro är inte lika full av nytänkande som Teslas, Nissans och Renaults elbilar. Den är istället bilen som gör det väldigt enkelt för dagens diesel- och bensinbilsköpare att sensationslöst bara gå in hos bilhandlaren och istället köpa en elbil.

Kias paketering av den fina elektriska drivlinan med ansenlig batterikapacitet i en bil som visserligen är något höjd, men knappast kan kallas mer än en semi-suv, betyder att det handlar om en bil som inte sticker ut i mängden vad gäller utseendet. Tvärtom så gör Kia ingen större designmässig affär av att e-Niro är en elbil, och inte vilken elbil som helst. Just nu är Kia e-Niro tillsammans med systermodellen Hyundai Kona och Tesla 3 de mest intressanta elbilarna då de lovar en kombination av lång räckvidd och överkomligt pris.

Kia e-Niros styrkor är att den är så genomtänkt och praktisk att den övertygar alla som ännu så länge har tyckt att det där med elbil är ett osäkert val som gör livet komplicerat att leva. Detta i första hand genom att erbjuda den där räckvidden på 45 mil tack vare en batterikapacitet på 64 kWh. Hela Kias elbilsbygge är seriöst och genomtänkt med detaljer som en värmepump som tar tillvara värmen från kupéluften för att värma ingående friskluft och temperering av batterierna för att de ska ha bästa möjliga prestanda oavsett väder.

Det handlar också om förarens arbetsplats. Instrumenteringen är speciell för en elbil med mätare för hur energieffektivt man kör och hur lång räckvidd som återstår, men Kia har valt att presentera data för föraren på klassiskt vis med runda instrumenttavlor med svart botten. Hela förarmiljön är lätt att hitta rätt i även om du aldrig kört en elbil och den fungerar utmärkt både vid mörkerkörning och i dagsljus. Extra plus för mittinstrumentet som visar vilket läge vindrutetorkarspaken är i. En liten men helsmart detalj som ökar säkerheten då du slipper ta ner blicken för att kolla på spaken när du byter läge för torkarna.

Personligen gillar jag den kompakta men rymliga Niron. Den klarar lätt fem personer med bra takhöjd och man sitter riktigt bra i bilens framsäten utan att det blir trångt bak. Bilen är ganska kort och sikten riktigt bra från förarplatsen. Att köra Kia e-Niro är enkelt. Riktigt enkelt. En elbil behöver ingen växellåda, bara att välja framåt eller bakåt, så den går extremt mjukt och tyst då elmotorn är betydligt tystare än en diesel- eller bensinmotor. Elmotorn är stark, 150 kW eller 204 hk, och bilen startas utan bakåtrull i brantaste uppförsbacken. Sensationslöst, men säkert och tryggt som det mesta med den här bilen. Motorn är stark nog att ge bilen bra prestanda. 0-100 km/t går på 7,8 sekunder och bilen toppar 167 km/t.

Bilen är tung med en tjänstevikt på nästan 1,8 ton, men den känns lättare tack vare att Kia satsat hårt på vägegenskaperna genom att ge den en låg tyngdpunkt och förse den med något som kallas Torque-vectoring, vilket är en funktion som bromsar innerhjulen vid kurvtagning för att ge snabbare styrrespons. Detta förstärks genom att utväxlingen i styrningen också ändrats jämfört med övriga Niro-modeller för att ge snabbare styrrespons. Den som vill ha en suv för att ge sig ut i skogen eller sitta högst i stadstrafiken ska dock se sig om efter en mer suv-betonad modell med fyrhjulsdrivning, högre markfrigång och större hjul. e-Niro är framhjuldriven, liksom övriga Niro-modeller.

Kia erbjuder sin Niro i tre olika versioner, alla med seriös elektrifiering. Här handlar det inte bara om mildhybrider utan om tre olika drivlinor med elmotorer som kan driva bilen utan hjälp från förbränningsmotorn. Utöver e-Niro finns Niro hybrid och plug-in hybrid. Båda är bensin/el-hybrider med sexstegad dubbelkopplingslåda och en sammanlagd effekt på141 hk från elmotorn och den fyrcylindriga 1,6 liters bensinmotorn. Skillnaden är batterikapaciteten där Niro hybrid har ett mindre batteri på 1,56 kWh medan Niro plug-in hybrid har en batterikapacitet på 8,9 kWh. Den senare klarar 58 km på enbart el enligt körcykeln för laddhybrider.

Vilken ska man välja?

Ett seriöst miljöansvar betyder naturligtvis att man väljer e-Niro, men den har dessutom bättre prestanda, bättre komfort och är lättare att köra. Priset för den ligger på 429 900:-, men då kan man räkna bort supermiljöbilspremien på 60 000:-. Niro hybrid plug-in kostar från 304 900:- (kampanjpris) och Niro hybrid kostar från 220 900:- (kampanjpris). Plug-in modellen får en supermiljöbilspremie på nästan 36 000:-. Med premierna borträknade blir priserna: 369 900:- för e-Niro, 269 000 för hybrid plug-in och 220 900:- för hybridmodellen. Driftskostnaderna varierar efter hur mycket du kan köra på el och hur mycket du betalar för elen samt service och reparationer. E-Niro bör få lägsta servicekostnaderna.

Kia Niro plug-in hybrid

Den som kör väldigt lite, eller enbart långsträckor, kan ha fördel av att välja hybridmodellen, medan den som kör mycket men i huvudsak korta körsträckor på under fem mil mellan laddningarna kan välja plug-in modellen då den kan köras som elbil mesta tiden och då erbjuda tystare gång och lägre kostnader. Slutligen handlar det även om behovet av att kunna köra med släp. Hybridmodellerna klarar släp på 1 300 kg, men e-Niro har ännu så länge ingen möjlighet att dra släp. Kia lovar dock att man jobbar på att ta fram en lösning.

Förarmiljön i hybridversionerna av Kia Niro.

Kort om Kia e-Niro

Varför?

För att våra fossila bränslen snart är slut.

För vem?

För den so m insett att klimathotet är reellt och gärna lyssnar på sin favoritmusik i bilen utan att störas av flera tusen explosioner i minuten.

Slutsats?

Smartaste elbilen just nu.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

sju − 1 =