Långfärdskomfort för den med smak för detaljer

Klockan närmar sig lunch. Jag närmar mig hemmet efter en resa på 18 timmar. En resa från Monaco till Växjö. En resa som jag gjort tidigare med andra bilar, men ingen har bjudit en så hög snitthastighet som den Lexus ES 300h jag kört, och det är egentligen ganska märkligt. Jag har kört sträckan med bilar som Mecedes R-klass, E-klass, Porsche 928, 911, Volvo V90, Opel Monza, Rover SD1 och Land Rover Discovery. Ingen annan bil har tagit mig den här sträckan på 18 timmar inklusive färjan Puttgarden-Rødby.

Varför?

Jag ställer mig själv frågan om vad som gör Lexus ES 300h till en milslukare, en vägbil, en bil för de långa avstånden. Jag tittar på bilen. Den ser oförskämt fräsch ut efter en resa på närmare 400 mil. Hela fronten är prickig av insekter som fått sätta livet till enbart för att jag nödvändigtvis valt att köra bil Växjö Monaco t.o.r. Det regnade som om himlens portar var öppna i Danmark, så vindrutan är fräsch där torkarna jobbat, men ganska grumlig utanför svepytan.

Faktum är att även jag själv känner mig oförskämt fräsch.

Lexus ES 300h är en stor sedan med Toyota-koncernens hybriddrivlina under den strömlinjeformade långa karossen. Se den som en lyxig Prius eller som en teknikstinn avancerad lyxig sedan med en ovanligt effektiv drivlina som ger den bra prestanda utan att bränsleförbrukning åker i höjden.

Se den inte som en sportbil eller en GT-bil, även om GT står för Grand Turismo som kan översättas till en långresebil. En GT-bil är mer av en större sportbil för 2 eller 2+2.

Efter fem dagar med Lexus ES 300h på Europas vägnät kan jag bara konstatera att det handlar om en rymlig och komfortabel sedan med en design som får varumärkesnördar att dregla. Varken den exteriöra eller interiöra designen liknar någon annan bil.

Man kan dra paralleller med flygande tefat och extrema svepande linjer, men den enkla sanningen är just: Lexus liknar ingen annan bil.

Jag skulle kunna kalla den överdesignad, men alla bilköpare vill kanske inte ha en uppochnedvänd tvålkopp på hjul. Allt från lädret i stolarna till minsta lilla tryckknapp under instrumentbrädan visar prov på hantverk och materialval av högsta klass.

Jag tror att det är här någonstans man hittar förklaringen till att jag är så fräsch efter denna långa resa i bitvis väldigt högt tempo. Bilens stolar och interiör är mer av en njutning för kroppen och ögat än en utmaning i teknik och sportighet. Gott om utrymme, ventilation i stolarna, men inga överdrivna sportstolar där man sitter som i ett skruvstäd. Det är detta som skiljer Lexus från de tyska långfärdsbilarna.

Jag kan lika gärna hemfalla till beundran av en Audi A6 eller Mercedes E-klass med stram inredning och sportstolar, bitvis hade jag till och med föredragit de stolarna, men sett över hela resan är Lexusen en vinnare.

Skillnaden ligger i den unika designen och omtanken om varje detalj, samt den helt unika drivlinan med en steglös automat och hybriddrivning. som ger en behaglig ljudnivå i bilen, låg bränsleförbrukning och, rent subjektivt en mer avspänd körkänsla som gör att farten inte är en utmaning, den bara finns där. Tävlingsinstinkten infinner sig inte och resan blir mer av en vilsam och snabb transport i en miljö som ger inre frid, eller lockar till funderingar över hur det är möjligt att bygga en så här stor bensindriven bil som är så snål. Ljudnivån hålls nere med hjälp av bilens högtalarsystem som skapar interferensljud precis som i ljuddämpande hörlurar som tar bort externt ljud.

Jag tänker också lite på klassisk brittisk bilbyggararistokrati, som Rolls Royce, där man talade mer om vibrationsfri tyst gång och tillräcklig effekt än om ungdomliga sportiga egenskaper och massor av hästar under huven.

Lexus talar mer om hantverk, detaljarbete samt omtanke om förare och passagerare. Detaljarbetet är jag imponerad av. Det tvivlar nog ingen på. Omtanken finns där i form av komforten, säkerheten och saker som de fina helautomatiska strålkastarna med modern avbländningsteknik som bara bländar av precis den lilla ytan där det finns ett mötande, eller framförvarande, fordon. En teknik som Audi kallar Matrix-strålkastare. Perfekt i en del av världen där det kryllar med älgar, vildsvin och andra fyrbenta trafikmarodörer. En sak gillar jag dock inte och det är att bilen automatiskt bländar ner till halvljus så snart du kommer in bland gatljus. Det är faktiskt inte helt fel att kunna köra på helljus genom mindre byar, något som dock funkar om du väljer manuell nedbländning.

Andra saker som kan sorteras in under rubriken omtanke är den suveräna Mark Levinson ljudanläggningen med 17 högtalare, de många förarstödssystemen och krockkuddarna samt den ständiga uppkopplingen med automatiska, eller manuella, nödsamtal. Eller varför inte en enkel sak som trådlös laddning av mobilen

Snyggt, prydligt, men tyvärr en nervös track-pad
Gott om smarta förvaringsfack och en seriös justering av instrumentbelysningen.

Så ett par sista noteringar. När jag träffar ägare av äldre Lexus-bilar är de överlag väldigt nöjda och bilarna ser fräscha ut både exteriört och interiört. När jag tittar på säkerheten så är den hög, men inte högst i klassen. De amerikanska testerna gjord av NHTSA visar sämre resultat för Lexus ES 300h jämfört med EuroNCAP. Inte sämre än snittet, bara sämre än toppmärkena.

Slutligen den detaljen som retade mig, singularis bestämd form, under min resa genom Europa och det var den nervösa track-paden som gjorde inmatningen till navigationen både trafikfarlig och tidsödande.

Kort om Lexus ES 300h

Varför?

För att det finns kunder som betalar för Bang & Olufsen, Rolex eller en Riva Aquarama.

För vem?

För den som hellre åker fort än kämpar med att köra fort.

Slutsats?

Toyota Camry i lyxförpackning

Faktaruta:

Lexus ES 300h.

Biltyp: Framhjulsdriven sedan.

Motor: 2,5 liters fyrcylindrig bensin och el.

Effekt bensinmotor: 131/178 kW/hk vid 5 700 varv/minut.

Effekt elmotor: 88/120 kW/hk 

Max vridmoment bensinmotor: 221 Nm vid 3 600-5 200 varv/minut.

Max vridmoment elmotor: 202 Nm.

Maximal sammanlagd effekt: 160/218 kW/hk.

Växellåda: steglös automat.

Tjänstevikt: 1 807 kg.

Max totalvikt: 2 150 kg.

Max släpvagnsvikt: Inte möjligt med släp.

Bagagevolm: 454 liter.

Toppfart: 180 km/t

Acceleration 0-100 km/t: 8,9 sekunder.

Bränsleförbrukning: 4,7 liter/100 km vid blandad körning enligt EU-cykeln, 5,9 uppmätt blandad körning, 6,2 på motorväg.

CO2: 106 g/km.

Pris: från 417 800:-.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

fjorton − 6 =