Renaults skåpbilar med vätgasdrivning

Renault, som varit pionjärer för eldrivna lätta nyttofordon, kommer att erbjuda vätgasdivna Renault KANGOO Z.E. i slutet av 2019 och Renault MASTER Z.E. 2020.

Vätebränslecellen ger upp till 3 gånger mer räckvidd än 100% elektriska fordon med en laddningstid/tankningstid på endast 5 till 10 minuter.

Renault ser vätgasen som en kompletterande lösning till sin el- och hybridstrategi för att kunna erbjuda yrkesanvändare en ny lösning för tillgång till stadskärnor utan att hindras av stopp för laddtider och korta räckvidd.

2019 – Véhicules Utilitaires Z.E. 33 H2 HYDROGEN

Renault har testat tekniken sedan 2014 och utvecklingen har skett som ett samarbetsprojekt mellan Groupe Renaults och Symbio, ett Groupe Michelin-dotterbolag. Fordonen är utrustade med en bränslecell som räckviddsförlängare och den ger el- och termisk effekt på 10 kW, vilket ökar räckvidden för Renault MASTER Z.E. Hydrogen and Renault KANGOO Z.E. Hydrogen till över 350 km. En annan fördel med väte är att tankningen tar bara fem till tio minuter. Väte uppfyller därmed kraven från yrkesanvändare som ännu inte kunnat välja elektriska fordon, särskilt för deras långväga resebehov.

Renault MASTER Z.E. hydrogen tredubblar räckvidden från 120 km till 350 * km och kommer att finnas som skåpbil (två versioner) och chassihytt (två versioner). Den är utrustad med två vätgasbehållare placerade under bilen. Kombinationen betyder att bilen ökar i mångsidighet utan kompromisser på lastvolymen, som erbjuds från 10,8 m3 till 20 m3, med en rimlig ytterligare vikt på 200 kg.

Från slutet av 2019 finns Renault KANGOO Z.E. Hydrogenoch den kommer att erbjuda en räckvidd på 370 km (mot 230 km WLTP med Kangoo Z.E.). Detta med en lastvolym på 3,9 m3 och en rimlig extravikt på 110 kg, kommer detta fordon att finnas tillgängligt i Frankrike till ett pris på € 48 300 ex. Moms (inklusive batteriköp och inklusive ekologiska bonusar).

– Eftersom Renault MASTER Z.E. Hydrogen and Renault KANGOO Z.E. Väte kan drivas med avkarboniserad energi som respekterar miljön och samtidigt erbjuda all komforten med elektrisk körning. säger Denis Le Vot, Alliance SVP, Renault-Nissan LCV Business Unit

Renault har tidigare varit inne på den här lösningen och tog fram ett hybridfordon för vätgas/batteri som energibärare för närdistribution i Paris åt La poste och ett kosmetikföretag för några år sedan.

Läs mer här

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

tio − sex =