Sandloppans pånyttfödelse som elbil

Det våras för sandloppan, eller buggyn som den också kallas. Den föddes som mer eller mindre kultleksak på fyra hjul byggd av gamla folkabubblor och har på sina håll överlevt in i dagens samhälle där hållbarhet blir mer av ett nyckelord för bilindustrin och det stavas oftast eldrivning. Vid sin världspremiär, på bilmässan i Geneve, presenterades Volkswagens ID. BUGGY som en reinkarnation av 60- och 70-talets beachbuggys med sin puristiska och tidlösa design.

Nu är ID. Buggy aktuell igen då den i en av de mest prestigefyllda skönhetstävlingarna i världen vann publikens hjärtan. ”Chantilly Arts & Elegance, Richard Mille”, som är en av de viktigaste designtävlingarna inom fordonsindustrin jämte designtävlingarna i den italienska Villa d’Este och i Californiens Pebble Beach.

Renässansslottet i den lilla staden 50 kilometer norr om Paris, där ”Chantilly Arts & Elegance, Richard Mille” huserar, är världsberömt och ger Concours d’Elegance en unik atmosfär. Konceptet är också unikt: världsberömda mode designers visar skräddarsydda haute couture klänningar för att matcha fordonen. Under visningen går en modell bredvid bilen på catwalken.

– Chantilly är en branschhöjdpunkt där de mest utsökta bilarna möter en intresserad och kunnig publik. Jag kan inte föreställa mig en bättre miljö för att visa framtida design i vårt varumärke, säger Volkswagens chefdesigner Klaus Bischoff. ID. BUGGY visar att e-mobilitet kan vara kul. Det tydliga designspråket lovar en unik körupplevelse. Interiören är oförstörbar och minimalistisk, medvetet utan fast tak och dörrar. Det knyter samman med kultkonceptet av de californiska beachbuggyna från 1960-talet och 1970-talet och är den moderna tolkningen av en ikon. ID. BUGGY bygger på den modulära plattformen med elektrisk drivlina (MEB) och illustrerar ett brett spektrum av utsläppsfri rörlighet som kan uppnås med den.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

tjugo − nio =