Sexigare pickis med stjärna i grillen

Vad förväntar vi oss av en pickup egentligen. Är den ett arbetsredskap, en statussymbol eller en livsstilsmarkör? I USA är den definitivt en livsstilsmarkör. Mercedes talar istället om den som ett alternativ till en suv. Vi har kört Mercedes X-klass med nya sexcylindriga motorn och summerar den kort och gott snobben som jobbar.

Alla som ser pickupen som ett arbetsredskap känner till fördelarna med ett rymligt flak, en stark motor, en seriös drivlina för bästa framkomlighet och en bra arbetsmiljö. Mercedes X-klass har allt det där. Mercedes-pickupen är broder Flärd i gruppen av Nissan Navara-baserade trillingar med franska brorsan Renault Alaskan och japanska bror duktig i form av Nissan Navara. Mercedes har en egen Mercedes-interiör och den kraftfullaste motorn medan Nissan har flest modeller att välja på och den i särklass bästa terrängversionen i form av Nissan Navara AT32.

Mercedes X 350 d 4Matic, som bilen heter är en direkt utmanare till VW Amarok, som även den finns med sexcylindrig motor. Båda pickuperna har en motor som ger 258 hk med ett maximalt vridmoment på 550 Nm. Båda har kontinuerlig fyrhjulsdrivning.  Båda kan dra ett släp på 3,5 ton. Båda kan lasta runt ett ton. Båda kan lasta en EU-pall på tvären. Lastytan på VW Amaroks flak är 2,52 kvadratmeter, medan Mercedes X 350 d har en lastyta på 2,47 kvadratmeter. VW har en åttastegad automatlåda, medan Mercedes har en sjustegad. Kort sagt så har bilarna mycket lika tekniska data.

Det som skiljer bilarna är det faktum att Mercedes har ett lågväxelläge, vilket gör den till den enda pickupen utöver Mitsubishis L200 som kan köras med kontinuerlig fyrhjulsdrivning på alla underlag och samtidigt har möjligheten att köras med lågväxel och spärrad mittdifferential liksom bakre differential på riktigt dåligt underlag och med tung last/tungt släp.

Både VW och Mercedes har utmärkta stolar och man sitter högt med bästa sikt. Mercedes kan dock stoltsera med en bakaxelupphängning med skruvfjädrar och ett femlänksystem som ger axeln bättre flexibilitet och bättre komfort. Mercedes har dessutom skivbromsar bak. Skillnaderna mellan VW:s bladfjädrar och trumbromsar gentemot Mercedes skruvfjädrar och skivbromsar är inte avgörande, men bakaxelupphängningen på Mercedes ger bättre komfort. Särskilt när bilen körs olastad och på gropiga grusvägar där en bladfjäderupphängd axel har en förmåga att studsa mer.

Både Mercedes och VW har en rad med säkerhetssystem och båda har hög säkerhet.

Den stora skillnaden är förarmiljön där man snabbat känner igen sig från någon av respektive märkes övriga modeller. Båda har seriös förarmiljö både för mörkerkörning och i dagsljus. Det handlar i huvudsak om tycke och smak.

Kameror som ser fågelperspektiv och backhjälp med guidelinjer.

Den avgörande skillnaden är vid terrängkörning där Mercedes har bättre framkomlighet och körbarhet tack vare lågväxelläget och den mer följsamma bakaxeln. Dessutom har Mercedes X-modeller seriösa skydd för känsliga delar som motor och växellåda under bilen. Kraftiga skydd i metall.

Mercedes X 350 d är, liksom Renault Alaskan, en systermodell till Nissan Navara, men den enda modellen i syskonskaran som kan köpas med den stora sexcylindriga Mercedes-motorn. Alla andra, även Mercedes X 250 d, har Nissans fyrcylindriga motor på 160 eller 190 hk. En stor fördel med detta är att många tillbehör passar alla bilarna. Nissan har till exempel tagit fram en rad avancerade terrängtillbehör tillsammans med Arctic Truck. Flera av dem, som till exempel differentialspärren i framaxeln, kan monteras även på Mercedes.

Visst erbjuder Mercedes en annan nivå när det gäller komfort och styrka i och med den sexcylindriga motorn om man jämför med Nissan och Renault, men det som förmodligen avgör för många pickup-köpare är vilken relation de har till återförsäljaren. Har du en flotta med yrkesbilar av ett märke väljer du antagligen pickupen av samma märke. Jämför vi de fyrcylindriga modellerna är skillnaden inte större än att detta kan spela en avgörande roll. Alla tre är moderna pickuper med den unika femlänkade bakaxeln, bra terrängframkomlighet och bra komfort. Alla är robusta slitvargar byggda för att användas dagligen och under tuffa förhållanden. Alla är rambyggda bilar med stel bakaxel och individuell framhjulsupphängning.

Nu väntar vi bara på Mercedes-AMG X 63, en tänkbar värstingpickup i stil med AMG-versionen av Mercedes G-klass.

Kort om Mercedes X350d

Varför?

För att du ska kunna köra en SJ-pall lastad med ett ton stenplattor iklädd kostym eller långklänning och göra en halvhalt på Stureplan en fredagkväll.

För vem?

För snobbar som vill visa att de jobbar.

Slutsats?

Mercedes S-klass på stegram.

Faktaruta:

Priser: Mercedes X 350 d dubbelhytt från: 559.875:-,  X 250 d dubbelhytt 190 hk från: 394:875:-, Nissan Navara dubbelhytt 190 hk från: 356.831:-, Renault Alaskan dubbelhytt 190 hk från: 367.375:-.

Mercedes X 350 d 4Matic

Biltyp: Fyrhjulsdriven femsitsig pickup.

Motor: 3,0 liters V6 diesel.

Effekt: 190/258 kW/hk, vid 3400 varv/minut.

Max vridmoment: 550 Nm vid 1400-3200 varv/minut.

Acceleration: 0-100 km/t: 7,9 sekunder.

Toppfart: 205 km/t.

Vändradie: 13,4 meter.

Markfrigång: 202, alternativt 222 mm.

Tjänstevikt: 2249-239 kg.

Max totalvikt: 3250 kg.

Max släpvagnsvikt: 3 500 kg.

Bränsleförbrukning: 8,9 liter/100 km vid blandad körning enligt EU-cykeln. Uppmätt: 9,6 liter/100 km blandat körning.

CO2: 230-236 g/km.

Pris: från cirka 550 000:- inkl moms.

Titta också på: Nissan Navara, Renault Alaskan (båda är syskonmodeller med den mindre 4-cylindriga diesln), Mitsubishi L200, Fiat Fullback, Toyota Hilux och VW Amarok, eller varför inte någon amerikansk pickup.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

6 + femton =