Självkörande bil, aldrig i livet!

Forskare som säger sig vilja ligga i framkant säger att självkörande bilar kommer att ta över, andra talar om human/machine interface. Jag säger bara att den klassiska sportbilens död är mycket överdriven. Fiat 124 Spider är bilen som utmanar Mazda MX-5 och jag kan hitta flera skäl att välja den italienska kusinen till den japanska sportbilen.

Nu är som väl är flera biltillverkare, som exempelvis Audi och Nissan, inte lika övertygade om den självkörande bilens dominans. Fiat 124 Spider är totalt ointressant om den skulle vara självkörande. Här är det körningen som är det viktigaste och det mest underhållande.

Det numera så vanliga uttrycket human/machine interface, översatt till gränsyta eller samverkan mellan människa och maskin må fungera när jag jobbar med min dator. Den stretar åt sitt håll, låser sig och måste omstartas, men inte bakom ratten i den här bilen.

När man ska avnjuta en stunds bilkörning klär man på sig Fiat 124 Spider. Då spelar det ingen roll att den är opraktiskt trång. Det handlar inte om samverkan. Det handlar om att förlänga armar, ben och ryggrad ut i bilens nervsystem. Det handlar om att känna var gränsen för bilens väghållning går och hur den svarar om man går över gränsen. Det handlar om att peta med den korta växelspaken med de korta snabba och exakta växellägena. Det handlar om att lägga ner cabrioleten på några sekunder och det handlar om att lyssna på hur väl den lilla 1,4-liters turboladdade fyran låter i avgaspiporna.

Bilen är inte lika varvvillig som salig Honda S 2000, men rent spontant känns Fiats fyra trevligare än både Mazdas 2-liters och 1,5-liters fyror. Det känns som att någon har gått in i motorlabbet och sagt till konstruktörerna att nu har vi en perfekt växellåda så bygg en motor som behöver växlas ofta. Kunderna kommer att älska den kombinationen.

Fiat 124 Spider är en sportbil av den klassiska typen med låg vikt, endast två säten, ganska liten motor och bakhjulsdrivning. Den låga vikten ger bilen ändå bra prestanda trots den lilla motorn som ”bara” erbjuder 140 hk. Det som skiljer den här bilen från exempelvis de brittiska originalen från 60-talet är att motorn är mycket flexibel. Den drar bra på alla varav och kan köras hårt om man vill eller bara slököras när det är dags att glida fram längs den smala vägen och se höstlöven virvla bakom bilen. Naturligtvis med cabrioleten nere så att doften av fuktig men varm höst gör resan till en naturupplevelse.

Bilen har en toppfart på 215 km/t, men det är ganska ointressant för det här är en bil man kör snabbt på krokiga småvägar, inte på Autobahn. Den accelererar till 100 km/t på 7,5 sekunder.

Vad ska man ha en sådan här bil till då?

Jag menar det finns 7-sitsiga SUV:ar som har motsvarande prestanda och är betydligt tystare att åka i. Det går att peta in flera IKEA-paket i en sådan och mugghållarna gör att du kan njuta favoritkaffe utan att söla.

Fiat 124 Spider har inga mugghållare. Här är det bilen som ska njutas, om man är intresserad av bilkörning och tycker att man har tid och råd att ägna sig åt den typen av njutning. Det går möjligen att få med sig några kuddar och kanske lite köksutrustning, men sedan är bagagen full. Kort sagt den lilla tvåsitsiga cabrioleten är inget man köper på rationella argument. Här handlar det mer om teknik och körupplevelse. Motorn sitter ganska långt bak, nästan i knät på föraren, växelspaken är kort och växellägena distinkta med korta slag. Det betyder bra viktfördelning och bra respons från bilen till föraren.

Den är bakhjulsdriven och lätt med en tygcabriolet och det känns inte som bästa vinterbilsvalet, men modern teknik som antisladd och antispinn gör den till ett betydligt bättre val än de brittiska 60-talssportbilarna som MG och Triumph. Bilen fungerar utmärkt som andrabil i en familj och som pendlarbil. Strålkastare och instrumentering är riktigt bra liksom stolarna.

Poängen med den här bilen är nog just det där med att unna sig något speciellt. Det handlar inte bara om körupplevelsen också utan om skönhetsupplevelsen, bilen är faktiskt riktigt snygg. Lite som en liten Maserati, kanske. Det handlar också om att möta bilintresserade människor som alltid har en kommentar till någon med en speciell bil.

 

 

Faktaruta:

Fiat 124 Spider.

Biltyp: Bakhjulsdriven klassisk öppen sportbil.

Motor: 1,4 liters fyrcylindrig bensin.

Effekt: 140 hk.

Max vridmoment: 240 Nm

Acceleration 0-100 km/t: 7,5 s

Toppfart: 215 km/t

Tjänstevikt: 1 176 kg.

Max totalvikt: 1 315 kg.

Max släpvagnsvikt: Inte möjligt.

Bränsleförbrukning: 6,4 liter/100 km vid blandad körning enligt EU-cykeln. Uppmätt: 7,8 liter/100 km blandat och 7,6 liter/100 km motorväg

CO2: 148 g/km.

Pris: Från: 264 900:-, som provkörd utrustningsnivå Lounge: 284 900:–.

Titta också på: Mazda MX-5, eller kanske en begagnad Honda S 2000 eller BMW Z4.

 

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

16 − tio =