Trippel 8 i Audi-stallet

Audis toppmodeller skiljer ut sig med en åtta i modellnamnet, A8, R8 och nu Q8, men också med massor av ny teknik som på sikt förs över till mer profana modeller med sexor, fyror och så vidare i modellnamnet. När Audi nu lanserar toppmodellen i Q-serien handlar det inte om en gigantisk SUV, större än den redan gigantiska Q7:an. Det handlar mer om en prestanda-betonad femsitsig SUV med påkostat materialval, avancerad teknik, som fyrhjulsstyrning, och ett chassi som är en modern marknadsledare när det gäller att hitta rätt teknik för att ge både rimligt bra terrängegenskaper och riktigt bra vägegenskaper på landsväg, Autobahn, dåliga grusvägen och smala krokiga brittiska asfaltvägar. Ja, de där vägarna som egentligen är Morgans revir.

Kort sagt nya Q8 är mer vig än stor och bufflig. Mer landsväg än terräng och mer lyx än förnuft. Ändå speglar den en rad förnuftiga tankegångar som exempelvis det faktum att Audi valt att inte bygga en coupé-modell på styltor som BMW X6 och Mercedes GLC. Audi Q8 må vara kompakt, men uppvisar fortfarande en typisk SUV-siluett. Mer som Range Rover Sport än som de tyska konkurrenterna. Med en längd på 4,99, bredd på 2,00 och höjd på 1,71 meter är Audi Q8 både bredare, kortare och lägre än modellsyskonet Q7. Hjulbasen på nästan 3 meter ger en rymd i interiören. För att öka antingen ben- eller bagageutrymmet efter behov erbjuds dessutom justerbart baksäte som kan flyttas i längdled. Med baksätena nedfällda rymmer bagageutrymmet upp till 1,755 liter. Audi Q8 lanseras i Sverige under tredje kvartalet 2018 och kan sammanfattas så här:

Nydesignad grill för Q-modellerna och inspiration hämtad från Audi urquattro

Generös och elegant interiör med digitala touchskärmar och avancerad navigation

Fyrhjulsstyrning och quattro för smidiga köregenskaper och bästa framkomlighet.                                                                                                 

Q8:an ger en föraning om kommande Q-modeller

Med Singleframe-grillen i oktagon-design premiärvisar Audi Q8 också den nya fronten för Q-familjen. Kylargrillen är upprätt och integrerad med spoilern som har dragits fram mot fronten och de stora markerade luftintagen. Den sluttande taklinjen övergår i vinklade D-stolparna som avslutas med  markerade s.k. quattro-blisters ovanför hjulhusen, som rymmer upp till 22-tumshjul.

Flera detaljer är precis som grillen inspirerade av Audi urquattro där kraftfulla linjer skall återspegla dynamiken i den permanenta fyrhjulsdriften. Spoilern, diffusorn och listerna runt hjulhusen och i dörrarnas nedkant framhävs genom en kontrasterande lack för att poängtera offroad-looken.  LED-strålkastare är standard med HD Matrix LED teknik som tillval. Bakljusen binds samman av en ljuslist och en svart yta som känns igen från urquattron. Här har Audi använt sig av sina avancerade och riktigt bra Matrix-strålkastare samt den ny tekniken med OLED-bakljus som ger designers en betydligt större möjlighet att påverka bilens slutliga utseende.

Audi är synonymt med quattro och quattro är detsamma som Audi 

Audi Q8 har en helt mekanisk mittdifferentialen som överför kraften till framaxeln och bakaxeln med 40:60–fördelning som standard. 254 millimeters markfrigång, korta överhäng och medlutsassistent gör att Audi Q8 kan tas sig an sämre vägförhållanden. Audi Q8 är standardutrustad med chassi med dämparreglering. Som tillval erbjuds dessutom adaptiv luftfjädring med dämparreglering, antingen i sport- eller komfortavstämning, som anpassar markfrigången efter körsituation och förarens preferens med så mycket som 90 millimeter. Utöver den progressiva styrningen som är standard erbjuder Audi även fyrhjulsstyrning. Det gör att bakhjulen kan vridas med så mycket som 5 grader – i lägre hastigheter i motsatt riktning för att öka smidigheten och vid högre hastigheter i styrriktningen för att öka stabiliteten.

Tack vare den nya mildhybridtekniken (MHEV) har alla drivlinor optimerats när det gäller bränsleförbrukning. Huvudelsystemet på 48-volt inkluderar två viktiga teknikmoduler: ett litiumjon-batteri och en remdriven startmotor/generator. Under inbromsning är det möjligt att återvinna upp till 12 kW som kan återföras till batteriet. MHEV-tekniken gör det även möjligt att rulla fritt under längre sträckor med avstängd motorn för att spara bränsle. Start-stop-systemet kan även aktiveras redan vid 22 km/h.

Stramt teknikstinn förarmiljö

Interiören har designats för att ge en ren och avskalad känsla med helt integrerade digitala skärmar i nya MMI touch response. Den övre 10.1-tumsskärmen används för att styra infotainment och navigationssystem medan den nedre 8.6-tumsskärmen styr klimatanläggning och textinmatning. För att öka träffsäkerheten har skärmarna kompletterats med en kännbar och akustiskt bekräftelse när funktioner aktiveras.  Som alternativ finns naturlig röststyrning som tolkar vardagligt språk.  De flesta funktioner kan även styras via multifunktionsratten och visas i Audis helt digitala virtual cockpit framför föraren. Den högupplösta 12.3-tumsskärmen  kan växla mellan två visningslägen.

Plus för massage och B&O

I plus-versionen erbjuds även ett tredje sportläge. Med tillval som skräddarsydda ventilerade kontursäten med massagefunktion och Bang & Olufsen Advanced Sound System med 3D-ljud förhöjs körupplevelsen ytterligare.

Smart uppkopplade: Audi connect och förarassistanssystem

Audi Q8 är standardutrustad med det avancerade infotainmentsystemet MMI navigation plus. Navigationssystemet kommer ihåg förarens preferenser baserat på tidigare resor och kan därför göra intelligenta förslag. Tack vare att bilarna är uppkopplade via Audi connect kan vägvisningen även kompletteras med förutseende information. Hela den uppkopplade Audi-flottan bidrar till de två Car-to-x-tjänsterna: trafikljusinformation och varningsinformation, där den senare t.ex. kan varna för halka. Audi connect-nyckeln som erbjuds som tillval gör att föraren kan låsa upp bilen och starta motorn genom en Android-telefon utrustad med NFC. Via myAudi appen kan föraren även överföra mobilens kalender och mötesplatser till navigationssystemet i bilens MMI.

Audi Q8 ökar både säkerheten och komforten med en mängd avancerade assistanssystem. Bl.a. erbjuds adaptiv farthållare, effektivitetsassistent, korsningsassistent, filbytesvarnare, trottoarkantsvarnare och 360 graders kamera. Bakomliggande till alla funktioner finns den centrala styrenheten som kontinuerligt beräknar en modell av omgivningen som används för att styra assistanssystemen. Beroende på tillval hämtas informationen från upp till  fem radarsensorer, sex kameror, tolv ultraljudssensorer och en laserskanner.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

tretton − tre =