Fräckare Ford Ranger för yrkesfolket

Ford presenterar nya Ranger Thunder med en egen stil, som beskrivs som dramatisk, därav namnet Thunder. Modellen får en egen och förbättrad utrustningslista. Den nya modellen är tänkt att leverera en djärv och uttrycksfull design utan att kompromissa med det praktiska. Kort sagt en Ranger Wildtrak med eget utseende och bibehållen lastkapacitet. Ranger Thunder byggs endast i 4500 exemplar i hela Europa, inklusive Sverige, och levereras sensommaren 2020. Vi ska få cirka 150 bilar.

Den nya Ranger Thunder härstammar från den mycket populära Ranger Wildtrak-serien och kombinerar utökad utrustningslista med optimerad lasttransport och fyrhjulsdrift. Modellen erbjuds i en enda specifikation med färgen Sea Grey, exklusiva svarta 18-tums lättmetallfälgar och utföranden i effektfulla svarta komponenter på bland annat grillen, bakre stötfångaren, dimljusen och dörrhandtagen. Röda accenter markerar nyckeldetaljer och kompletteras med ett tredimensionellt Thunder-märke och Ranger-logotypen i mattsvart.

– Med tuffare utseende för kunder som inte är rädda för att synas på vägen kommer den nya Ranger Thunder att ha en otrolig närvaro både på och utanför vägen. Detta kapabla och eleganta tillägg till Europas bästsäljande pickup är lika tufft och mångsidigt som det är karismatiskt, säger Hans Schep, chef för kommersiella fordon på Ford Europa. 

Bättre effektivitet och lägre utsläpp med BI-Turbo 2,0 liter EcoBlue-dieselmotor
Ranger Thunder drivs av Fords fyrcylindriga BI-Turbo 2-liters EcoBlue-dieselmotor som är konstruerad för att ge mer effekt, bättre effektivitet och lägre utsläpp. Motorn levererar 213 hästkrafter och ett vridmoment på 500 Newtonmeter. Det är samma motor som sitter i Ranger Raptor samt i Wildtrak och finns som tillval till Limited. Ford Ranger Thunder har även Fords tioväxlade automatlåda som ger bra acceleration och bra bränsleeffektivitet, något som tidigare har bevisats i exempelvis Ford Mustang. Växellådan har en adaptiv växelstyrning i realtid som gör att den anpassar sig efter ändrade körförhållanden, så oavsett om föraren kör på motorväg eller på svåra och leriga skogsvägar kommer föraren alltid ha rätt växel vid rätt tillfälle. Ranger Thunder har samma axelupphängning, stel axel i bladfjädrar, som övriga Rangers bortsett från Raptorn som har skruvfjädrar, större hjul, bredare spårbredd och speciella offroad-program valbara för olika underlag.

Endast 4500 exemplar i hela Europa
Den nya Ford Ranger Thunder är begränsad till endast 4500 exemplar i hela Europa och orderböckerna har nu öppnats för beräknad leverans i början av sensommaren. Sverige har tilldelats ungefär 150 bilar.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

ett × två =