Maxad säkerhet och maxad komfort i nya Touareg

Volkswagens flaggskepp Touareg går nu in på tredje generationen och nyckelorden för nya Tuareg är säkerhet, teknik, komfort och utrymme. Volkswagen talar gärna om premium, precis som de flesta biltillverkare, och det ligger väl något i det. Den en gång så bruksiga och terränggående stora SUV:en från Volkswagen byggs numera för att konkurrera med bilar som Mercedes GLE, BMW X5 och Volvo XC90.

Volkswagen Touareg har sina rötter i den Touareg som lanserades 2002. Då handlade det om en bil med seriösa terrängegenskaper tack vare lågväxel och differentialspärrar. Bilen marknadsfördes som en äventyrsbil. En bil som kan ta dig vart som helst. En något lyxigare terrängbil än Land Rover Defender, Jeep Wrangler och Mercedes G-klass. Den fick namnet Touareg för att föra tankarna till Öknen, vildmarken och frihetslängtan. Namnet är hämtat från den folkgrupp som lever som nomader i Sahara-öknen och områden däromkring.

Då stod begreppet Touareg för tuffa nomader med öknen som sitt hem. Nu får man bläddra länge bland hemsidorna som hanterar Volkswagen Touareg innan man kommer till en sida som handlar om folkgruppen om man gör en Google-sökning på Touareg. Volkswagen har helt klart tagit kontrollen över ordet Touareg på internet.

Om vi jämför dagens VW Touareg med den bilen som lanserades 2002 så finns det exempelvis likheter i karossen, även om bilen blivit både längre och bredare. Touareg är fortfarande en stor bil, men Volkswagen har lyckats sänka vikten mer än 100 kg jämfört med generation 2 genom att använda en smartare mix av material. Nästan hälften av bilen är tillverkad i aluminium och resten är i stål. Man har använt mycket höghållfasthetsstål, vilket också sänker vikten. Den här bantningskuren, tillsammans med lägre luftmotstånd och en energieffektivare drivlina, ger lägre bränsleförbrukning och spänstigare köregenskaper.

Det är just köregenskaperna som imponerar mest. Bilen känns både lugnare i höga hastigheter och kvickare när det går undan på krokiga småvägar. Den känns som en betydligt lättare bil. De finare köregenskaperna har åstadkommits med hjälp av inställbar luftfjädring, aktiva krängningshämmare och fyrhjulsstyrning. Alla tre tillval jämfört med grundmodellen.

Krängningshämmarna är något mjukare ställda än hos kusinerna Audi Q7 och Porsche Cayenne, medan fyrhjulsstyrningen är hastighetsberoende så att bakhjulen styr åt samma håll som framhjulen i högre hastigheter och i motsatt riktning vid lägre hastigheter. Det är inga stora vinklar, men det hjälper till att ge snävare vändradie i låga hastigheter och stabilare gång i höga hastigheter.

Volkswagen tog bland annat hjälp av Hans-Joachim Stuck, en legend inom racing, när bilens köregenskaper utvecklades och resultatet av detta är en bil som kommunicerar med föraren via ratt, gaspådrag och krängning. Krängningshämmarna är inte så hårt satta att bilen inte lutar alls vid hård kurvtagning och servostyrningen ger inte mer hjälp än vad som behövs, vilket betyder att du känner hastigheten, vägen och underlaget betydligt bättre. Särskilt när underlaget skiftar mellan bra fäste och halka.

Det råder delade meningar om hur en bil ska konstrueras. Det handlar om motorn på tvären, eller motorn på längden, framhjuls-, bakhjuls- eller allhjulsdrivning och i det senare fallet handlar det om även om framhjuls- eller bakhjulsprioritering. VW Touareg byggs på Volkswagen-gruppens plattform för bilar med längsmonterad motor. Det betyder att den har alla rätt för den som bekänner sig till den tyska premiumbilskulturen. Den är inte en uppblåst hundkoja med motorn på tvären. Den är en vuxen långfärdsbil med rätta proportionerna. Dessutom har den något som kallas en Torsen-differential mellan axlarna, vilket betyder att den mesta kraften läggs på bakaxeln och bilen blir mer neutralstyrd, eller som en del uttrycker det bjuder in till sportigare körning med tendens till bakvagnssläpp innan antisladdsystemet griper in och stabiliserar bilen. En mer underhållande och säker drivlina finns inte när det gäller vinterkörning.

Terrängegenskaperna är fortfarande bra tack vare lång fjädringsväg, möjlighet att höja bilen med luftfjädringen och den vridstarka motorn, samt den låga utväxlingen på ettan och momentomvandlarens mjuka start. Viktiga egenskaper även för den som behöver dra tungt. VW Touareg är en av få bilar som får dra 3,5 ton. Tyvärr offrades lågväxelläget och differentialspärren i bakaxeln vid bantningskuren så nu är det antispinnsystemet som ska föra ner kraften i backen. Inte riktigt lika bra som en differentialspärr men lättare att hantera.

Den provkörda bilen var en välutrustad bil med bl.a. en riktigt bra ljudanläggning signerad danska Dynaudio, massagestolar, LED Matrix-strålkastare som bara bländar av där det finns ett annat fordon och infrarödkänslig kamera som ser och larmar med ljud och färgmarkering om ett djur eller en människa upptäcks framför bilen. Hela arrangemanget med strålkastarna är det bästa bilvärlden kan visa upp idag. Matrix-strålkastarna har fått en ny funktion som bländar av ljuset där det finns en högreflekterande vägskylt för att minska bländningen. Väljer man offroad-läget justeras strålkastarna så att de lyser upp närområdet framför bilen betydligt bättre. De lyser med en belysningsvinkel på hela 180 grader.

Mer om LED Matrix, Night Vision och säkerhetssystemen.

Dubbla solskydd är ytterligare ett bevis på en genomtänkt förarmiljö för yrkesföraren.

Lika genomtänkt är förarmiljön med head-up display som speglar viktiga data i synfältet framför föraren och en inställbar display istället för analoga instrument. Det betyder att du kan välja traditionella instrumentklockor eller navigation med små klockor eller digital hastighetsinformation. Dessutom är displayen i mitten rejält tilltagen, lättläst och inställbar. Det enda som inte känns så genomtänkt är fällningen av baksätet. Det handlar om en enkel fällning av ryggstödet som inte ger ett plant lastgolv. En liten fingervisning om att man går från att prioritera det praktiska och robusta till att prioritera lyx, komfort, köregenskaper på väg och teknik.

Både köregenskaperna och tekniken, liksom karossens konstruktion är viktiga när det gäller säkerheten och mycket pekar på att nya Touaregen till och med kan peta Volvos XC90 från tronen som säkraste SUV:en. Touaregen har en uppsjö med förarstödssysten och en avancerad funktion där hastighetshållaren får information från navigationen och sänker hastigheten om man närmar sig exempelvis en rondell. Detta är teknik som i det mesta kommer från nyligen lanserade VW Arteon. Detta i kombination med LED Matrix-strålkastarna och den infrarödkänsliga viltvarnaren ger Touaregen ett försprång gentemot Volvon när det gäller säkerheten. Särskilt på svenska höst- och vintervägar.

Sverigepremiären av nya Touareg sker preliminärt i slutet av juni. I samband med den släpps en bensindriven V6:a på 340 hk (450 Nm). Vid årsskiftet släpps dessutom en prestandaversion i form av en dieseldriven, turboladdad 4,0-liters V8:a som utvecklar 421 hk (900 Nm). Det planeras även för en laddhybrid på 367 hk, men lanseringstidpunkt är inte fastställd.

Faktaruta:

Volkswagen Touareg 3,0 V& TDI.

Biltyp: Fyrhjulsdriven hög kombi.

Motor: 3,0 liters V6 diesel.

Effekt: 286 hk.

Växellåda: 8-stegad automat.

Max vridmoment: 600 Nm.

Acceleration: 0-100 km/t: 6,1 sekunder.

Toppfart: 238 km/t

Tjänstevikt: 2070 kg.

Max totalvikt: 2850 kg.

Max släpvagnsvikt: 3500 kg.

Bränsleförbrukning: 6,9 liter/100 km vid blandad körning enligt EU-cykeln.

CO2: 182 g/km.

Pris: Från: 579 900:-.

 

Titta också på: Volvo XC90, Audi Q7, Mercedes GLE, BMW X5.

 

 

Kort om VW Touareg

Varför?

För att Volkswagen har en trogen skara kunder i segmentet efter att ha sålt nästan en miljon Touareger sedan introduktionen 2004

För vem?

För den som vill köra långt och säkert på landsväg och i alla väder.

Slutsats?

Ari Vatanens och Jutta Kleinschmidts vilda tjänstebilar, Race-Touaregerna från Dakarrallyt, i ny skepnad som stor, säker och polerad kombi som gärna drar ett rejält hästsläp.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

5 − tre =