Seriösa laddhybrider med Jeeps terräng-dna ända ut i drivaxlarna

Det råder ingen tvekan om att laddhybriden är på modet, liksom SUV:ar (i alla fall kompakta SUV:ar). En av de tre stora när det gäller SUV:ar av klassiskt snitt, Jeep, gör nu en mycket seriös satsning på laddhybrider som även fungerar i terrängen. Helt klart är det någon som gillar offroading som varit med att skapa Jeep 4xe som faktiskt är bättre i terrängen än motsvarande modell utan elmotorer. Jeep har kapslat batteripaketen (11,4 kWh) för ett vaddjup på 50 cm för Compass Trailhawk. Just precis 4xe-tekniken kommer på båda Trailhawk-modellerna.

I grunden är det en 1,3 liters förbränningsmotor sammanbyggd med en elmotor som driver framaxeln och en annan elmotor som driver bakaxeln utan mekanisk koppling mellan axlarna. När systemet samarbetar på lågväxel vid avancerad terrängkörning fås ett vridmoment på upp till 2400 Nm på hjulen, vilket är ett stort plus för lugn, seriös och miljömedveten terrängkörning.

Samtidigt har Jeep valt att lägga sig på en relativt hög effekt på upp till 240 hk på 4xe-modellerna, vilket betyder att de passar utmärkt som tjänstebilar för året-runt körning i Sverige. Med tanke på skattereglerna blir de här modellerna riktigt intressanta för den som har förmånen att välja rätt tjänstebil. Jag vägrar att kalla dem förmånsbilar då det i grunden handlar om ett seriöst arbetsredskap för den som har långa bilresor i jobbet. Däremot är det en förmån att kunna välja en personlig, seriös och rolig tjänstebil.

On road, off road and in the city

Jeep talar nu om: ”on road, off road and in the city”. Stadsjeepar med andra ord men här handlar det om bilar som klarar allt från avancerad terrängkörning till städernas mest krävande miljözoner enbart för eldrivna bilar.

• Renegade 4xe och Compass 4xe är Jeeps första elektrifierade modeller på Europamarknaden.

• Framtiden för Jeep är uppkopplad och elektrifierad, modellerna är fyllda av miljövänlig teknik och är roliga att köra.

• Möjligheten att köra på enbart el gör modellerna idealiska för stadskörning. Ett batteri på 11,4 kWh tillsammans med en elmotor på 60 hk ger en räckvidd på ca 50 kilometer*.

• Modellerna är trots introduktionen av plug-in hybrid tekniken fortfarande 100 % Jeep och har 4×4. Två elmotorer med ”Powerloop” gör att fyrhjulsdriften alltid är tillgänglig, allt för att tryggt klara av svåra körförhållande och extremt underlag.

• 4xe förbättrar även prestandan (upp till 240 hk) och ger en unik körupplevelse (topphastighet 130 km/t med eldrift och 200 km/t med hybriddrift), optimerar bränsleeffektiviteten (cirka 2 liter/100 km förbrukning med hybriddrift) och tar ett medvetet miljöansvar (mindre än 50 g/km* CO2 med hybriddrift).

• Beställningar för både Renegade 4xe och Compass 4xe öppnas i juli på de flesta europeiska marknader.

• Modellerna kommer till Europas Jeep-återförsäljare i september och finns tillgängliga i tre utrustningsnivåer – ’Limited’, ’S’ och ’Trailhawk’ och med två effektnivåer – 190 eller 240 hk. Utrustade med teknik och säkerhetsfunktioner, e – drift och laddningslösningar via easyWallbox för hemmet och offentliga platser.

• Ett ekosystem av funktioner och tjänster skapas för att säkerställa användarvänlighet för kunderna som väljer Jeeps 4xe-fordon. Alla funktioner som är relaterade till elektrisk mobilitet samlas nu på ett och samma ställe. Trots denna vidareutveckling av varumärket Jeep® bibehålls de grundmurade kärnvärdena frihet, äventyr, äkthet och passion.
Elektrifieringen av Jeep modellerna har även bidragit till att ytterligare optimera den redan legendariska framkomligheten.  

Jeep har alltid varit en pionjär oavsett om det inneburit att skapa ett nytt segment eller att introducera ny teknik. Historien om Jeep startade 1941 med Willys-Overland, det första massproducerade fyrhjulsdrivna fordonet.  1949 lanserades den fyrhjulsdrivna Willys Wagon, och med modellen skapades uttrycket ”Sport Utility Vehicle”.

Jeep har blivit världsberömd för sina terrängegenskaper och har genom åren ständigt optimerat komfort, hantering och uppkoppling.
Idag tar varumärket ytterligare ett evolutionärt kliv framåt, genom att introducera de nya plug-in hybriderna med respekt för miljön och där de totala ägandekostnaderna reduceras.

Hybridlösning utan kompromiss, det är så Jeep väljer att introducera sin hybriddrift.
Jeepmodellerna Renegade 4xe och Compass 4xe tar frihetskänslan och framkomligheten till nästa nivå genom introduktionen av sin avancerade miljövänliga teknik.

4xe
4xe-märket symboliserar effektivitet, prestanda och ansvar. Med introduktionen av plug-in hybrid tekniken erbjuds körning med nollutsläpp men även en smidig laddningsprocess.

Effektivitet uppnås inte på bekostnad av prestanda, tvärtom modellernas terrängegenskaper är ännu bättre, vägegenskaperna är responsiva och acceleration har optimerats.

Ett ökat vridmomentet genereras av det elektriska framdrivningssystemet och inställningar med extrem precision garanterar en förbättrad fyrhjulsdrift och framkomlighet under alla typer av äventyr.

Genom introduktionen av plug-in hybridtekniken blir koldioxidutsläppen (med hybriddrift) lägre än 50 g/km* och ägandekostnaderna reduceras

Fokus på hållbarhet börjar redan innan fordonen kommer ut på vägarna, en effektiv tillverkningsprocess säkerställer minsta möjliga miljöpåverkan.



Fyrhjulsdrift i framkant

De nya elektrifierade SUV-modellerna från Jeep hade världspremiär på motormässan i Geneve 2019. Jeep Renegade 4xe och Jeep Compass 4xe byggs vid Melfi fabriken i Basilicata (Italien), där Jeep Renegade har varit i produktion sedan 2014.

I fabrikens egen ”Academy” har talanger givit betydande bidrag till FCA:s elektrifieringsstrategi, därav blev fabriken utvald att producera de första plug-in hybriderna för Europa. Andra FCA fabriker har följt i dess fotspår och öppnat egna akademier.

Med produktionen av 4xe modellerna blir Melfi den första fullskaliga Jeep-fabriken utanför Nordamerika, även testanläggningen i Arjeplog i svenska Lappland har spelat en viktig roll i utvecklingsprocessen.  Här har testlaget avverkat 3 800 kilometer på olika vägar och under de mest varierade förhållanden. Dessa rigorösa testprocesser genomfördes för att säkerställa kvalitet, säkerhet, tillförlitlighet och komfort under alla tänkbara förhållanden.
Den nya plug-in hybridtekniken maximerar verkligen Jeepmodellernas kapacitet. Det är inte bara terrängförmågan som når nya dimensioner, utan även prestanda på vägen. Modellerna imponerar inte längre bara på sand, lera, stenar, snö och is, deras kapacitet och körglädje speglas även i de mest vardagliga scenarion.

Under vintern 2019 testades modellerna i Arjeplog. Under Jeeps vinterevent i Champoluc (Val d’Aosta, Italien) kunde ett tvärsnitt av plug-in hybrid systemet för första gången visas upp.
 I början av 2020 kunde de första lanseringsutgåvorna ”First Edition” för Renegade 4xe och Compass 4xe beställas. Kunder som lagt en beställning fick vara en av de första att köra en plug-in hybrid från Jeep. Resultatet, över tusen beställningar samlades in på åtta marknader.

Från juli månad har det varit möjligt (på de flesta marknader) att beställa de båda nya 4xe- modellerna. Elektrifiering och en hållbar utveckling ligger rätt i tiden och förstärker Jeeps äventyrliga sida.
Jeep är van att ta oss till de mest otillgängliga platser, från och med idag kan samma resa göras ljudlöst och med nollutsläpp, ett medvetet, ansvarsfullt och hållbart sätt att upptäcka äventyret.

En strävan efter att bli ledande inom framkomlighet och miljövänlig teknik

Elektrifiering tar Jeep-varumärket in i framtiden och det finns en strävan om att bli ledande inom miljövänlig teknik.
Med introduktionen av plug-in hybridtekniken befästs varumärkets tagline ’go anywhere do anything”. Genom 80 år har Jeep erbjudit oslagbar fyrhjulsdrift och de nya 4xe-modellerna adderar optimerad prestanda och kördynamik, samt en möjlighet till ett ansvarsfullt resande med en räckvidd på 50 km* på enbart eldrift.

När behovet finns för längre resor, kompletterar förbränningsmotorn och koldioxidutsläppen blir mindre än 50 gr/km. De två elmotorerna med ”Powerloop” säkerställer framkomlighet även på de mest extrema äventyren. Hybriderna garanterar en perfekt balans mellan effektivitet, körglädje, säkerhet och med respekt för miljön.

Blått signalerar miljöengagemang

De nya plug-in hybriderna har samma exteriöra design som deras motsvarigheter med förbränningsmotorer. Det finns dock en tydlig skillnad, emblemet som bär modellens namn och hybridmärket, 4xe har färgats blå. Ladduttaget är placerat bak på fordonets vänstra sida.

Modellerna har utrustats med avancerad teknik. I kupén återfinns en 7-tums TFT-färgskärm och Uconnect med navigation och tillhörande 8,4 ”pekskärm. Apple CarPlay, Android Auto och DAB är tillgängligt (kan variera mellan marknader) men även specifik information som relaterar till eldriften.

Renegade och Compass har en ny sexväxlad automatlåda. Selec-Terrain-reglaget är uppdaterat med lägena eAWD (4WD lock, 4WD low, Hill Descent Control) för att aktivera de körlägena – Auto, Snow, Mud & Sand och Rock – men också det nya Sport-läget som reglerar gas och styrning, vilket är exklusivt för 4xe-modellerna. Svarta accentdetaljer pryder luftintagen, högtalarna och mittkonsolen på Limited- och S-versionen, Trailhawk versionen har motsvarande detaljer i rött.

Kraftfull prestanda

I 4xe tekniken samarbetar 1,3-liters turbobensinmotor med en elektrisk motor placerad mellan bakaxeln och som drivs av ett 11,4 kWh batteri som kan laddas under körning eller via ett externt eluttag. Laddning sker effektivt via den praktiska easyWallbox eller via den mer avancerade Wallbox, samt vid offentliga laddplatser.
Den effektiva 1,3-liters turbomotorn levererar på egen hand 130 hk eller 180 hk, plus 60 hk som kommer ifrån elmotorn, vilket ger totalt 190 hk (Limited) eller 240 hk (Trailhawk och S). När det gäller vridmoment producerar elmotorn 250 Nm, medan förbränningsmotorn levererar 270 Nm. Kombinationen av en förbränningsmotor och de elektriska enheterna garanterar prestanda och maximal körglädje: acceleration från 0 till 100 km/h på cirka 7,5 sekunder, toppfart på 130 km/t med eldrift och upp till 200 km/t med hybriddrift.

En komplett uppställning

Nya Jeep Renegade 4xe och Jeep Compass 4xe finns tillgängliga i tre olika versioner, Limited, S och Trailhawk – alla med fyrhjulsdrift (eAWD), sex-växlad automatlåda och två olika effektnivåer: 190 respektive 240 hk

Det finns hela 18 olika exteriöra färger till Renegade, varav tre exklusiva för modellen, Bikini och Omaha Orange (för alla utom S) och Matt Green (endast på Trailhawk). Till Compass finns 22 olika exteriöra färger, varav tre färger är exklusiva för modellen, Ivory Tri-Coat, Blue Italia och Techno Green.
Den exteriöra designen kompletteras av de olika val av fälgar som finns tillgängliga för modellerna, sex olika fälgar finns tillgängliga för Renegade och sju för Compass.

Säkerhet

De nya modellerna från Jeep är utrustade med de avancerade ADAS-systemen, exempelvis full LED-strålkastare (standard eller tillval på Renegade beroende på version), Bi-Xenon-strålkastare (Compass),
Främre kollisionsvarning och filbytesassistent, intelligent hastighetsassistent och trafikskyltigenkänning (endast på Renegade) och främre (tillval på Compass) och bakre parkeringssensorer.
Andra tillgängliga säkerhetsfunktioner är döda-vinkeln varning och parkeringskamera med dynamiska rutnät, automatisk parkeringsassistent och nyckellösa systemet ”Keyless Go”. Renegade 4xe har som första Jeep-modell fått systemet ”Drowsy Driver Detection” en viktig säkerhetsfunktion för att upptäcka tecken på trötthet under färd.

Teknik

 Layout och drivning 

Hybridtekniken består av två elmotorer och ett batteripaket på 11,4 kWh som kombineras med en bränsleeffektiv 1,3-liters turbobensinmotor och en sexväxlad automatlåda. Denna konstruktion möjliggör körning på enbart el, tack vare en elmotor och ett högspännings litium-jon batteri på bakaxeln. På framaxeln sitter den konventionella förbränningsmotorn, redo att komplettera när behovet finns.

Nyckelelement i drivlinan:

Den fyrcylindriga 1,3-liters turbo bensinmotorn levererar 130 eller 180 hk och 270 Nm i vridmoment. Två elektriska motorer, varav en sitter på framaxeln och är kopplad till förbränningsmotorn, förutom att arbeta i synergi med motorn, kan den även vid behov fungera som en högspänningsgenerator. Den andra motorn är placerad på bakaxeln och har en reduktionsväxel och integrerad differential (”e-axel”). Den levererar 60 hk kraft och 250 Nm vridmoment, vilket genererar kraft och återvinner energi under inbromsning.

Ett batteripaket på 11,4 kWh, 400 volt bestående av litium-jon och nickel-mangan-kobolt, driver e-axeln och är säkert placerad under andra stolsraden.

En integrerad modul styr laddningen av högspännings- och det konventionella 12V-batteriet i bilen, det sistnämnda är i en kompakt utförande och är placerat i bagageutrymmet.

Kombinerad effekt blir 190 hk respektive 240 hk.

Den 1,3-liters bensindrivna turbomotorn ingår i en serie nya effektiva, mindre motorer från FCA. Motorn som är tillgänglig för 4xe-versionerna har fyra cylindrar och presterar 130 respektive 180 hk. Den garanterar effektivitet, modularitet och består i hög grad av standardiserade komponenter och en tillverkningsprocess vars flexibilitet säkerställer en framtida vidareutveckling. Motorn är tillverkad helt i aluminium och väger bara 106 kg.
Vevhuset, utvecklat i samarbete med Teksid är tillverkat av en högtrycksgjuten aluminiumlegering. Efter att ha studerat utformningen av olika vevhus valdes en arkitektur med sängplatta eftersom den ger den bäst balans mellan vikt, struktur, ljud och vibrationer. Alla turbomotorer i den nya motorfamiljen har utrustats med den tredje generationens MultiAir-teknik. Förbränningseffektiviteten förbättras genom att ventillyft och tider justeras, men även genom att insugningsventilens öppning och stängning optimeras.

Genom att integrera eldriften och hjälpbältet var det möjligt att optimera dynamiken och effektiviteten hos förbränningsmotorn och nedströms automatlådan. Resultatet, en framaxel som erbjuder ett snabbt, smidigt och effektivt beteende.

Smart lösning för batteripaket bevarar intakta utrymmen

Batteripaketet (11,4 kWh, 400-volt litium-jon batteri) sitter skyddat under andra sätesraden, förpackat i ett stålhölje och med ett särskilt uppvärmnings- och kylsystem. För att uppnå bäst prestanda bör batteriet behålla sin optimala temperatur.

Batteripaketet ger hybridmodellerna möjlighet att köra på el i ca 50 kilometer*, tyst och helt utsläppsfritt glider de fram. Hybridsystemet inkluderar även en kraftomvandlare (PIM) inuti batteripaketet, som även den är skyddad från yttre påverkan.

Det är värt att notera att Jeep-modellernas laddningsmodul är placerad i bagagerummet och med elmotorn under golvet blir bagagekapaciteten praktiskt taget densamma som för motsvarande modell med konventionell drivlina (330 liter för Renegade och 420 liter för Compass med sätena uppe). Bagageutrymmet har även en dubbel lastfunktion, där den tyngsta lasten läggs i botten och det lite lättare ovanpå. Layouten innebär att ett riktigt reservhjul kan placeras under bagageutrymmet.

Elektrifierade körlägen

Med plug-in hybridernas flexibilitet kan körläget väljas efter kundernas specifika behov och typ av resa, eldrift för daglig pendling till stan eller spännande äventyr för den sanna Jeep fantasten.
 Systemet har tre olika körlägen, HybridElectric och E-save och reglaget är placerat framför växelspaken. I alla körlägen återvinner det regenerativa bromssystemet energi under passiva körfaser (t.ex. motorbroms eller lätt inbromsning). Hybridläget inträder automatiskt när batteriet saknar tillräckligt med laddning, detta oavsett det valda läget.

HYBRID är standardläge när bilen startas. Det är utformat för att hantera och använda systemet på det mest effektiva sättet, optimera kraften och minimera bränsleförbrukningen. Förbränningsmotorn och elmotorn arbetar tillsammans och återvinner energi vid inbromsning. Systemet föredrar automatiskt eldrift, men när batteriets laddningsnivå blir låg går förbränningsmotorn in. Systemet hanterar uppstart och intervention genom en optimeringsalgoritm (Hybrid Control Processor – HCP) utformad för att maximera systemets effektivitet.

ELECTRIC är det läge som ger körning på el i ca 50 kilometer* med nollutsläpp, topphastigheten är 130 km/t. Den eldrivna körupplevelsen maximeras genom att HCP-optimeringsalgoritmen kalibreras. Bilen kör på el så länge det finns tillräcklig laddning i batteriet, därefter övergår systemet automatiskt till hybriddrift. Hybridläget kan även aktiveras vid kickdown. Perfekt för körning i städer där det även förekommer begränsningar av tillåtna utsläpp.

E-SAVE är läget som bäst sparar på laddningen och som laddar batteriet under körning. Detta läge har två sekundära lägen, ett passivt som sparar batteri och ett aktivt som laddar batteriet. Dessa sekundära system kan aktiveras i Uconnect-systemet.

Passivt E-SAVE: upprätthåller batteriets laddning genom användning av förbränningsmotorn.

Aktiv E-SAVE: laddar batteriet upp till 80 % genom förbränningsmotorn och den främre eldrivna generatorn.

I HYBRID-läget garanterar optimeringsalgoritmen (HCP) systemets effektivitet genom att modulera mellan elmotorer och förbränningsmotor med hänsyn till batteriets laddningsnivå. HCP-algoritmen modulerar automatiskt momentfördelningen mellan elmotorerna och förbränningsmotorn. Köroptimeringsalgoritmen i hybrid-läget är utformad för att ge den mest effektiva framkomligheten enligt följande faktorer:

  • Energinivån (laddstatus) för batteripaketet
  • Elmotor och förbränningsmotorn effektivitetsförhållande
  • Förarens beteende
  • Situationer längs vägen (lutning, temperatur etc.)

Förbränningsmotorns ingripande under körning kan bero på en kombination av dessa parametrar. När batteriets laddningsnivå är låg, slås förbränningsmotorn på för att ge framhjulen nödvändigt vridmoment, vilket kompenserar för brist på eldrift från bakhjulen.

 Regenerativ bromsning

Regenerativ bromsning är ett grundläggande i kretsloppet, kinetisk energi återvinns vid motorbroms och/eller inbromsning. Energin lagras i batteripaketet istället för att spridas som värme mot bromsskivorna. Det konventionella bromssystemet används för att stanna bilen i händelse av nödbromsning eller vid körning i mycket låga hastigheter.

e-coasting

Detta läge griper in i stället för motorbroms när gasen släpps, vilket möjliggör energiåtervinning. En knapp på mittkonsolen, under växelspaken aktiverar läget.

Regenerativ bromsning är alltid aktiverat oavsett körläge (förbränningsmotor eller elmotor) för att maximera energiåtervinning när gas och/eller bromspedalen släpps. E-Coasting-läget aktiveras när växellådan är i ”D” (Drive) -läge.

Genom att trycka på knappen ”e-Coasting” kan inbromsningen (energiåtervinningen) ställas in i två olika nivåer, en lägre och en högre. En varningslampa på instrumentpanelens display indikerar aktivering genom två olika färger:

Vit (”Normal”) funktionen är vald, men inte aktiv (gaspedalen släpps inte)

Grön funktionen är vald och aktiv (gaspedalen släpps).

Efter att den gröna funktionen har aktiverats blir den regenererande inbromsningen kraftfullare, det vill säga när föraren inte trycker på gaspedalen. Funktionen minskar hastigheten snabbare än vanlig regenerativ bromsning och genererar mer el till batteripaketet. På instrumentpanelen visas ”Intense” respektive ”Normal”

Off-road-kapacitet och Jeeps hybrid e-AWD-system

Jeeps legendariska Jeep terrängegenskaper garanteras av Jeep Active Drive Low-systemet, vilket finns på alla Renegade och Compass 4xe. Plug-in hybridtekniken förstärker terrängegenskaperna och levererar ytterligare vridmoment. Trailhawk 4xe, specialisten på framkomlighet levererar en total effekt på 240 hk, en ökning av vridmomentet med upp till 50 % i jämförelse med Trailhawk versionen med 170 hk och dieselmotor. 4xe-tekniken ger dessutom extra grepp till bakaxeln inte av en drivaxel utan via en elmotor. Detta gör att de två axlarna kan separeras och vridmomentet kan styras helt oberoende av varandra på ett mer effektivt sätt än via ett mekaniskt system. Resultatet blir en omedelbar kraft till bakhjulen vid behov.

Jeep Selec-Terrain ™

Jeep Active Drive Low kopplas ihop med Jeep Selec-Terrain systemet och dess fem körlägen. I Selec-Terrain ingår Hill Descent Control för överlägsen terrängförmåga. Med Selec-Terrain kan föraren välja det ideala körläget för alla typer av terräng:

Auto: standardläge, garanterar grepp i terräng och på väg.

Sport: använder både elmotorn och förbränningsmotorn för att leverera sportiga köregenskaper. Detta dynamiska körläge är en nyhet för Renegade och Compass 4xe garanterar en roligare körupplevelse genom att strama upp styrningen, optimera gas och justera överföringen med högre uppväxlingar för full effekt och leverans av vridmoment.

Snow: ger mer grepp under extrema förhållanden. Den är utformad för att användas för körning på väg och offroad, ytor med dåligt grepp exempelvis vägar täckta av snö.

Sand/Mud: läget är anpassat för terräng med dåligt grepp, maximalt grepp även på leriga eller sandiga vägar.

Rock (endast Trailhawk-versioner): Detta läge är endast tillgängligt när 4WD Low är aktiverat. Systemet konfigurerar bilen för maximalt grepp och styrförmåga i svår terräng, vilket även kan vara stora stenar.

Jeep Selec-Terrain systemet styr AWD-systemet genom att kombinera de fem dynamiska lägena – Auto, Sport, Mud/Sand, Snow och Rock (det senare specifikt för Trailhawk-versionen) med två olika 4×4 -lägen, beroende på situationen som förarna behöver ta itu med:

4WD-lock: Denna funktion aktiverar permanent fyrhjulsdrift i hastigheter upp till 15 km/t, den bakre elmotorn arbetar konstant för att ge fyrhjulsdrift vid låga hastigheter, en konstant fördelning av vridmoment mellan de två axlarna (distributionsförhållandet varierar beroende på det valda terrängläget). I hastigheter över 15 km/t blir AWD ”on demand”. I jämförelse med ett mekaniskt AWD-system möjliggör den bakre elmotorn en snabbare respons och ingrepp. När batteriets laddningsnivå är låg garanteras den ”elektriska” fyrhjulsdriftens fulla funktionalitet genom funktionen ”Powerlooping”. Den främre elmotorn är mekaniskt ansluten till förbränningsmotorn och genererar högspänningsström för att driva den bakre elmotorn och därmed levereras maximal kapacitet oavsett batteriets laddstatus.

4WD Low: här utnyttjas fordonets fulla prestanda och kapacitet för att klara särskilt svår terräng, exempelvis sand eller stenar. På Trailhawk-versionerna kan Selec-Terrain-systemet endast väljas när 4WD Low är aktiverat.

Jeeps plug-in hybrider har en unik förmåga att hantera alla situationer även de mest utmanande, alla bemästras på ett effektivt och säkert sätt.

Körupplevelsen i en plug-in hybrid från Jeep

Bilen parkeras i garaget och ansluts till det normala eluttaget med den medföljande kabeln eller ansluts via praktiska easyWallbox-laddaren.
Med hjälp av funktionen ”E-Control” kan ägaren ställa in starttid och batteriets laddningstid, till exempel välja att ladda på när elen är som billigast. Det är också möjligt att programmera laddningen via en smartphone.

Energin från elnätet överförs via styrmodulen i bagageutrymmet till batteripaketet, som är placerat under andra sätesraden och sträcker sig till fram till instrumentbrädan. Konstruktionen tillhandahåller två bilar i en, en elbil med ett högspännings litium-jon batteri på bakaxeln och ett konventionellt fordon med en förbränningsmotor monterad på framaxeln.

Laddstatus och fordonets allmänna status kan övervakas via en app. Vid varma dagar kan ägaren aktivera luftkonditioneringen hemifrån och inför avfärd. Efter att ha kopplat loss bilen från laddningsporten, avgår resan. ”Hybrid” läget är förinställt vid start och energiflödena hanteras automatiskt. Telefonen ansluter automatiskt till det inbyggda Uconnect-systemet, vilket gör att dess olika applikationer visas på fordonets 8,4-tums stora pekskärm.

Vid ankomst till city kan det helelektriska (“Electric”) körläget aktiveras. Då finns det möjlighet att även åka in i “begränsade” trafikområden, då elmotorn levererar kraft till bakhjulen och avger inga utsläpp. Den genomsnittliga räckvidden för Renegade och Compass 4xe med eldrift är 50 kilometer* och topphastigheten är 130 km/t.
Förbränningsmotorn slås på endast vid kraftigt gaspådrag, kickdown eller när batterinivån är låg.

På vägar utanför staden föraren välja ”e-Save” -läget och maximera energieffektiviteten genom en funktion som sparar och bibehåller batteriets kapacitet. I detta fall laddar förbränningsmotorn batteriet genom den elektriska generatorn som är monterad på framaxeln och håller den på vald nivå. Vid det andra alternativet används förbränningsmotorn för att ladda batteriet upp till 80 %. Den här funktionen är särskilt användbar när man närmar sig stadsmiljön och vill kunna köra på eldrift i staden.

Om föraren önskar öka hastigheten eller behöver mer kraft, kanske en snöig dag i en brant backe. Det är då som Renegade och Compass 4xe visar sitt rätta jag, en riktig Jeep levererar oöverträffad fyrhjulsdrift och mer därtill i form av hantering, aktiv säkerhet och prestanda.
Systemet startar förbränningsmotorn på framaxeln automatiskt vilken driver framhjulen. Fordonet förvandlas till en ”eAWD”, det vill säga en fyrhjulsdriven hybrid.

Förbränningsmotorn arbetar på framaxeln och elmotorn på bakaxeln, toppversionerna S- och Trailhawk i 4xe utförande kan leverera upp till 240 hk och når en topphastighet av 200 km/t.  Versionerna blir de kraftfullaste Renegade- och Compass (240 hk) någonsin, men även de mest kapabla och bäst presterande och är samtidigt roliga att köra. Inte att förglömma tryggheten genom ett utmärkt 4xe system. När det gäller bränsleförbrukningen maximerar hybridläget bränsleeffektiviteten och drar cirka 2 liter/100 km (med batteriet laddat).

Vid körning uppför en backe arbetar förbränningsmotorn tillsammans med elmotorn.
Sedan när det är dags att köra nedför utnyttjas den kinetiska energin för att ladda batteriet. I denna fas, kallad e-Coasting, genererar rörelsen hos hjulen (som alstras när gaspedalen släpps) energi och laddar batteriet effektivt.

Detta förfarande är effektivt och sparar energi och på miljön, men det ökar också bilens totala elektriska räckvidd. Genom att regenerera energi ökas bromskraften hos Renegade och Compass 4xe. E-Coasting-läget kan ställas in på två nivåer, en normal och en mer intensiv. Det senare resulterar i mer energiåtervinning och ökad räckvidd.

Legendarisk terrängkapacitet har alltid varit ett utmärkande drag hos en Jeep.
Fyrhjulsdriftssystemet har specifikt utvecklats för att passa plug-in hybriderna.  Eldriften gör det möjligt att ta terrängkapaciteten till nya nivåer. Plug-in hybridsystemet ger en utökad terrängkapacitet i jämförelse med konventionell förbränningsmotor.

Vid körning i terräng kan föraren välja ”HYBRID 4×4-läget” och då driver systemet automatiskt från de båda axlarna. 4WD Low optimerar responsen i sandig eller stenig terräng eller 4WD-lock för permanent fyrhjulsdrift (upp till 15 km/t). De fyra lägena i ”Selec-Terrain” (fem på Trailhawk versionen ”Rock”läget) gäller för alla Jeep-modeller (utom Wrangler).

Tack vare den bakre elmotorn fås omedelbart ett kraftfullt vridmoment, upp till 2500 Nm mot marken. Väldigt värdefullt vid krypkörning i terrängen. Det är möjligt att med extrem precision justera kraften under acceleration och när du korsar den mest utmanande terrängen. När ett mycket lågt transmissionsförhållande krävs, blir körupplevelsen exakt och kontrollerad. Det föreligger då inget behov av att öka hjulens varvtal och den dynamiska belastningen på växellådan minimeras, vilket resulterar i förbättrad hantering och lägre hastighet. Den elektriska fyrhjulsdrivna tekniken (eAWD), kommer från en elmotor bak istället för kraftöverföring med kardanstång. De två axlarna är separerade och vridmomentet kan hanteras oberoende och bättre än på ett mekaniskt system.

Jeep Renegade Trailhawk 4xe

 Alla högspänningselektroniska komponenter, inklusive styrmoduler och ledningar mellan batteripaketet och elmotorer, är täta och tål vatten. Renegade och Compass har ett vadningsdjup på till 40 cm och den specifika terrängversionen Trailhawk med ”Trail Rated” -stämpeln kan vada i vatten upp till 50 cm (gäller endast Compass).
Trailhawk-versionerna är försedda med hasplåt i stål för att ge extra skydd vid körning i grov terräng, och specifik utrustning. Modellernas frigångsvinklar sätter standard i respektive segment. Renegade Trailhawk har en angreppsvinkel på 28 grader, en avfartsvinkel på 28 grader, en rampvinkel 18 grader och en markfrigång på 20,1 cm. Motsvarande siffror för Compass Trailhawk är: angreppsvinkel på 30,4 grader, avfartsvinkel på 33,3 grader, rampvinkel på 20,9 grader och en markfrigång på 21,3 cm.  Fälg och däckstorlek till Compass är 17 tums hjul 235/60R17 och till Renegade har 17tums hjul 235/55R17.

Plug-in hybriderna Renegade och Compass är inte bara miljömedvetna, de förmedlar även den äkta Jeep känslan, en extrem terrängkapacitet tillsammans med äventyrsglädje på och utanför vägen.

Tjänster och anslutning
“GO 4xe LIVE” -app

Inför premiären av de nya plug-in hybriderna har FCA skapat en rad användarvänliga tjänster utformade för att underlätta valet av elektrifierad modell och den dagliga användningen av fordonet. Ett exempel är den nya Jeep ”GO 4xe LIVE” -appen, ett nytt ”digitalt” och medvetet sätt uppleva hur det är att använda en plug-in hybrid och fördelarna med att byta till hybrid. Appen kommer inom kort att finnas tillgänglig för Android- och iOS-operativsystem och kommer vara gratis.
I appen finns en virtuell simulator som lär ut allt om Jeeps nya plug-in hybrider och samtidigt identifieras kundens körstil och behov. Det underlättar för kunden att ta del av de avgörande aspekterna av elektrisk rörlighet, vilket är räckvidd och laddningstid.

GO 4xe LIVE simulerar en resa bakom ratten i en Jeep Renegade 4xe eller Compass 4xe. Appen beräknar körsträckor och ger en indikation på den förbrukade elen, men övervakar även batteriets status och berättar vilken räckvidd som återstår. Den förevisar även tillgängliga laddningsmöjligheter längs rutten och om ett stopp vid någon av dem kommer vara nödvändig. Till sist visar den kostnadsbesparingar och reducerade utsläpp i jämförelse med en konventionell förbränningsmotor.

Tjänsten i appen fungerar ”live” d.v.s. medan föraren sitter bakom ratten i sitt eget fordon, eller på distans, då programmeras adresserna där resan börjar och slutar. Några sekunder senare presenteras prestanda och besparingar med hjälp av Jeep Renegade och Compass 4xe.

GO 4xe LIVE ger även användarna svar på de vanligaste frågorna om e-mobilitet och presenterar de viktigaste funktionerna i nya Jeep Renegade och Compass 4xe. Det finns även möjlighet att via appen boka en testkörning eller begära en offert från en återförsäljare. I en del av appen delges aktuella miljöbonusar och statliga incitament som gäller för dessa fordon. Denna information blir tillgänglig efter att ett giltigt postnummer har angivits.

Med andra ord, köpupplevelsen förstärks av en komplett verktygslåda av olika tjänster som gör bilägandet förmånligare, smidigare och roligare. 

Smart, enkel och användarvänlig uppkoppling med många funktioner

Jeep Renegade och Compass 4xe erbjuder modern teknik och uppkoppling för att tillgodose kundernas behov. De nya UconnectTM-tjänsterna med specifika funktioner för elektrifierad körning och avancerad uppkoppling ombord (vissa tjänster är redan aktiva vid köpet).
“My Assistant”, “My Car”, “My Remote”, “My Navigation” och “My eCharge”.

De nya UconnectTM-tjänsterna ger tillgång till en rad funktioner via exempelvis mobilappen ”My Uconnect”, smartwatch, webbplats, knappar i taket och via radion.
De finns tillgängliga från lansering, på alla utrustningsnivåer och i kombination med 8,4-tums infotainment-systemet.

”My Assistant” är redan aktivt vid köptillfället, och standardpaket innehållande ”My eCharge”, ”My Car”, ”My Remote” och ”My Navigation” kan aktiveras kostnadsfritt av kunden (tillgängligt på modeller med Uconnect 8,4-tums NAV).

”My Assistant” sätter kunden i kontakt med ett callcenter vid en nödsituation och får då support för att lösa alla behov, exempelvis av vägassistans. Kunden kommer också få en månadsrapport via e-post för att kontrollera bilens aktuella status.

”My Car” övervakar bilens tillstånd, kontrollerar viktig information på ett ögonblick, till exempel batteriets laddningstillstånd, bränslenivå, däcktryck och om behov av service föreligger.

”My Remote” används för att schemalägga laddningen från appen, allt enligt de mest optimala dagarna och tiderna. Den används också för att hitta bilens exakta position, låsa och låsa upp dörrarna, slå på lamporna, programmera luftkonditioneringssystemet, kontrollera de viktigaste parametrarna, kan även få ett meddelande om exempelvis hastighetsgränserna inte respekteras.

”My Navigation” är endast tillgänglig för Uconnect med 8,4-tums navigation och kan användas för att kontrollera trafikförhållanden, väder och hastighetskameror på vägen. Det är möjligt att söka efter intressanta platser och visa var närmaste laddstation finns i appen My Uconnect och navigationssystemet kan grafiskt identifiera de laddstationer som kan nås med den aktuella batteriladdningen. Slutligen kan ”Send & Go”-funktionen användas för att från en smartphone skicka destinationen till direkt till bilens navigationssystem.

”My eCharge” hanterar information om laddstationer, var närmaste offentliga laddstation finns, dess tillgänglighet, men kan även starta laddningsprocessen och betala. Den kan även nyttjas för att konfigurera och kontrollera laddning i hemmet.

Det finns även en rad tjänster som kan köpas webbportalen My Uconnect exempelvis ”My Wi-Fi”, ”My Theft Assistance” och ”My Fleet Manager”.

”My Wi-Fi” är en hotspot som möjliggör anslutning av åtta elektroniska enheter till Internet samtidigt.

”My Theft Assistance” meddelar ägaren om deras bil har stulits. Så snart stölden har bekräftats av myndighet kommer bilen att hämtas.

”My Fleet Manager” är den kompletta och innovativa webbportalen skapad för att hantera en bilflotta, enkelt och användarvänligt.

Kunderna kan dra nytta av fördelar genom från olika partnerskap med branschledande företag, till exempel kampanjer kopplade till den senaste tekniken ”Pay-As-You-Drive” och ”Pay-How-You drive”- bilförsäkring kopplat till telematikdata för fordon.

Laddningsalternativ

Att ladda nya Renegade och Compass 4xe är enkelt. Båda erbjuder sömlös integration mellan smartphones och Uconnect-systemet med tillhörande 8,4-tums pekskärm. Laddning kan ske från bilen eller på distans med appen.

Elmotorn på bakaxeln drivs av ett batteri som kan laddas antingen under färd (genom e-coasting-läget, som laddar batteriet vid retardation) eller i hemmet via ett eluttag eller enhet för hemmaladdning med den medföljande kabeln, eller på ett offentligt laddställe (Mode 3, standard eller tillval beroende på marknad).
För att optimera tid och ekonomi kan laddning utföras i hemmet via easyWallbox som är ansluten till ett normalt hushållsuttag och möjliggör säker laddning.

Detta system för laddning i hemmet har utvecklats av ENGIE EPS uteslutande för FCA och marknadsförs av Mopar i Europa. Det är en enkel ”plug & play” -lösning som hanteras via Bluetooth. Renegade eller Compass 4xe med denna lösning kan laddas i hemmet med upp till 2,3 kW och på mindre än 5 timmar (tiden kan variera beroende av elsystem). Dessutom kan easyWallbox uppgraderas till 7,4 kW, vilket ger ett fullt laddat batteri i hemmet på mindre än två timmar (100 minuter).

Avancerad teknik för elektrifiering

FCA har inlett samarbete med olika partners, alla specialister inom sitt område. FCA har på senare år fokuserat på design och utveckling av en serie elektrifieringstekniker, hybrider, plug-in hybrider och elbilar, allt syftar till att minska konsumtionen och sänka koldioxidutsläppen. Tekniken och motorer har presenterats på olika marknader, men med plug-in hybriderna hamnar fokus på tillverkningen i och för Europa.

Enkel laddning

Övergången till hållbar och elektrifierad mobilitet kräver en infrastruktur, ett nätverk av både offentliga och privata laddstationer som är anpassade för el- och plug-in hybridfordon.
Samtidigt krävs elproduktion och distribution, FCA har installerat 3 600 laddstationer hos återförsäljare över hela Europa och på parkeringsplatser i anslutning till sina fabriker. Genom ett samarbetsavtal med Enel X och ENGIE, ledande aktörer inom energisektorn, erbjuds enkel tillgång till offentlig och hemmaladdning med easyWallbox.
Ett annat partnerskap är upprättat med Digital Charging Solutions (DCS) ger kunderna som väljer Jeep Renegade och Compass 4xe tillgång till “My easy Charge”, en digital tjänst som täcker det största offentliga laddningsnätet i världen. Via en app och ett kort får kunden tillgång till mer än 130 000 laddstationer i 21 europeiska länder. Slutligen, med ENGIE Eps och Terna, har FCA e-Mobility utvecklat laboratorier för innovativ teknik, såsom Vehicle-to-Grid (V2G), ett system där elbilen i samverkan med elnätet returnerar och lagrar energi.

Anslutning, integration, säkerhet och mer

För att komplettera e-Mobility arbetar FCA även med anslutning, integration och säkerhet. Tack vare samarbeten och integration med olika partners, några av de allra bästa i sina sektorer, kommer FCA att kunna erbjuda ett ökande antal mobilitetstjänster till sina kunder, exempelvis tillgång till europeiskt laddningsnät och försäkringar som baseras på faktisk fordonsanvändning.
CarCloud-projektet som lanserats av Leasys, en division för mobilitet inom FCA Bank, spelar en annan viktig roll i e-Mobility-systemet. Ett bilabonnemang, en hållbar och ekonomisk modell som inte inkluderar privatägda bilar. Kunderna väljer det fordon som bäst passar deras behov, var som helst i Italien.

* Enligt NEDC2-cykeln -den specifika siffran kan variera beroende på utrustning och version.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

20 − 17 =