Renault Clio R.S.

Norska vägar, njurbälte, Renault Clio R.S.

Det regnar. Det är några grader varmt. Det samlas vatten i otaliga potthål på den smala krokiga asfaltsvägen som går över fjället. Egentligen är den här vägen så dålig så att de flesta kör omvägar för att slippa. Jag har kört 150 mil för att få uppleva den och jag har lika långt hem igen. Jag kör Renault Clio i den hetaste versionen R.S 18, med en 220 hästars bensinfyra på 1,6 liter.

Det är inte svårt att bygga en bil som går fort på en slät asfaltsväg, men en trasig och gropig dito är en utmaning som få biltillverkare klarar lika bra som Renault har gjort med denna lilla svarta skönhet med gula inlägg. Den gula dekoren är där för att understryka att det rör sig om en mycket speciell version av den vanliga kompakta halvkombin. Den gula färgen är också tänkt som en koppling till Renaults Formel 1 team.

Låt oss säga så här: En billig kompakt halvkombi med ett chassi designat av samma team som designat Renaults Formel 1 bilar och en motor som skrämts upp till mer än dubbla effekten. Kan det verkligen vara en bil för en smal och gropig norsk fjällväg? Njurbälte? Nja, det vore inte fel. Håller den? Ja, definitivt och den känns solid som en Mercedes S-klass från 90-talet. Kort sagt: Chassit hanterar gropar, böjar, kyla och regn riktigt bra. En förklaring är naturligtvis skickliga tekniker och deras val att förse bilen med både en slags torque vectoring som ger bilen bättre styregenskaper genom att bromsa innerhjulet i en kurva, vilket också ger bättre fäste då ytterhjulet, som har mesta tyngden på sig, får mesta kraften.

Växellådan är en alldeles egen historia med en speciell sexstegad dubbelkopplingslåda med riktigt snabba växlingar. Den kan även växlas manuellt med paddlar på ratten.

Renault Clio R.S. 18 är pimpad till max och vi får bara 15 exemplar till Sverige, så jag bestämde mig för att sätta bilen på den ultimata testen när jag kunde lägga handskarna på den lilla grova rattkringlan i den lilla fräcka Renaulten.

Så här beskrev Renaults Quentin Audiffren, som är Clio R.S. Produktchef Renault Sport Cars,bilen när jag fick frågan om jag ville se, köra, uppleva och fotografera den mest extrema Clion i Renaults program: ” Renault Sport-kunderna delar vår passion för motorsport. Med denna begränsade upplaga, som baseras på Clio R.S. 220 EDC Trophy, erbjuder vi konsumenterna det allra bästa av vårt tekniska kunnande. Bilens sportiga attribut uttrycker sig i ett flertal designelement hämtade från Formel 1- världen. Clio R.S. 18 är en perfekt illustration av det starka bandet mellan våra motorsportsaktiviteter och gatbilarna”.

Och, ja, han har faktiskt rätt. Den här bilen är betydligt mer än en uppskrämd kompakt halvkombi. Teknik, design och utrustning kräver en ägare som vet vad det handlar om, kan hantera bilen och kan njuta av dess exceptionella vägegenskaper. Renault har verkligen inte sparat på krutet när de skapade den här bilen. Förmodligen räcker inte de 265 800 kronor som bilen kostar

Akrapovic ljuddämpare för 11 000 kronor är extrautrustning för dig som vill tala om för omgivningen att din Renault Clio är betydligt mer än en vanlig ”Hot hatch”.

Varför?

För att Renault Sport tycker det är kul att bygga riktigt körglada bilar

För vem?

För den som älskar att köra riktigt körglada bilar

Slutsats?

Imponerande väghållning, teknik och prestanda till litet pris och i litet format.

Faktaruta:

Renault Clio R.S. 18.

Biltyp: Framhjulsdriven tredörrars kompakt.

Motor: 1,6 liters fyrcylindrig bensin.

Effekt: 220 hk.

Max vridmoment: 280 Nm

Växellåda: 6-stegad dubbelkopplingslåda som kan köras som automat eller manuell med paddlar. Renault DC4

Acceleration 0-100 km/t: 6,6 sekunder.

Toppfart: 235 km/t.

Tjänstevikt: 1 279 kg.

Max totalvikt: 1 730 kg.

Max släpvagnsvikt: Inte möjligt.

Bränsleförbrukning: 5,9 lter/100 km enligt EU-cykeln.

CO2: 135 g/km.

Pris: 265 800:-.

Titta också på: Finns ingen som kan matcha till det priset.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

5 × tre =