Lexus RZ 450e, ratt som i ett flygplan med nya styrningen

Kampen hårdnar om elbilskunderna som vill betala lite extra för saker som säkerhet, design och prestanda. Avancerad fyrhjulsdrivning och effekter på över 200 kW blir allt vanligare. Lexus RZ 450e är kort beskrivet Lexus variant av Toyotas bZ4X, fyrhjulsdriven med 230 kW. Det innebär exempelvis marknadens bästa garantier när det gäller batterierna men samtidigt saknas extrem snabbladdning med 800-volts teknik. BZ 450e har dessutom vänligheten att säga till dig om du inte håller ögonen på vägen.

Kryddan i nya Lexusanrättningen är något som kallas ”steer by wire”. Bilens ratt, som för övrigt ser ut som något från ett flygplan eller en spelkonsol är inte rund. Detta om man väljer det utrustningsalternativet som kommer på marknaden från 2025. Steer by wire betyder att ratten inte har någon fysisk koppling till framhjulen. Rattens rörelser överförs elektriskt till en elmotor som sköter styrningen. Det ger möjligheten att ändra utväxlingen i förhållande till hastigheten, vilket betyder att ett litet rattutslag ger mycket styrning i låg fart medan bilen får mycket stabilare gång i hög hastighet då rattutslag påverkar styrningen avsevärt mindre.

Lexus RZ 450e är en mellanstor SUV med bra utrymme både i framsätena och i baksätet. Tack vare den nya elbilsplattformen, e-TNGA, får vi en bil med låg tyngdpunkt, batterierna sitter i golvet, och med bra viktfördelning, 53% på framaxeln och 47% på bakaxeln. Just detta är grunden för bra åkkomfort och bra väghållning. 

Tittar vi på karossformen så är det inte en klassisk fyrkantig SUV. Det finns likheter med både Jaguar I-Pace och Nissan Ariya där motorhuven är relativt kort med ett ganska långt passagerarutrymme och en avslutning som mer drar tankarna till en coupé-modell. Vinsterna är bra innerutrymme medan lastutrymmet inte kan mäta sig med en klassisk fyrkantig SUV.

Interiören har även den klassisk Lexus-design med stor omsorg om både detaljer och materialval. Här finns vissa konservativa drag, som instrumenteringen som är mer lik övriga bilar i Lexus-programmet. Lexus har inte valt Toyotas linje med långt framskjuten instrumentcluster, vilken jag dock verkligen gillar. Ljudnivån är extremt låg både på motorväg i hastigheter långt övere svensk motorvägsfart och på ojämna grusvägar.

Lexus RZ 450e är 4,805 mm lång, med 2,850 mm hjulbas och korta överhäng – 995 mm fram, 960 mm bak. Totalhöjden är 1,635 mm och bredden 1,895 mm (exklusive ytterbackspeglar). När det gäller yttre mått placerar sig RZ mellan Lexus mellanstora NX och stora RX. RZ 450e finns tillgänglig i sex färger: Bland annat nya Aether Metallic, inspirerad av blå himmel och Sonic Copper, en bronsfärgad metalliclack. Därutöver erbjuds RZ med en tvåtonslack med svart lackfärg som sträcker sig från fronten, över huven och vidare upp på taket. 

Två hjulstorlekar är tillgängliga för RZ, 18 och 20 tum. 18-tumshjulen har en standard mörkgrå metallic finish men finns även som tillbehör i helsvart. 20-tumshjulen är högblanka eller kontrastsvarta

Under karossen som har tydlig Lexus-design med vassa linjer och en lätt modifierad Lexus-front hittar vi en hjulupphängning med bland annat Mac Pherson fjädring fram. Stötdämparna innehåller nya frekvenskänsliga kolvar som anpassar dämpningskraften efter frekvenser som överförs från vägbanan.

Under huven finns en mängd elektronik, luftkonditionering med mera. Motorerna sitter på axlarna

En fyrhjulsdriven elbil har en stor fördel gentemot en fyrhjulsdriven bil med mekanisk kraftöverföring som de flesta bilar med förbränningsmotor har. I och med att kraftfördelningen styrs elektroniskt till separata motorer kan kraften fördelas med max drivkraft på antingen framaxeln eller bakaxeln. Max på framaxeln betyder understyrning och högre stabilitet. Max på bakaxeln betyder överstyrning och bättre kurvtagning. Jämn fördelning ger bästa framkomlighet.

Lexus RZ450e är den första bilmodellen med Lexus nya e-axel, designad för användning i batterielektriska modeller. Ett kompakt, modulärt paket som består av motor, transmission och styrenhet, placerad mellan hjulen. RZ 450e använder både främre och bakre e-axlar, som fungerar i kombination med det intelligenta fyrhjulsdriftsystemet DIRECT4 för att justera fordonets väghållning och kraftfördelning mellan fram- och bakaxeln utifrån körförhållandena. E-axlarna är tysta, effektiva och levererar exakt kraft på begäran.

Den främre motorn producerar 150 kW och den bakre 80 kW, tillsammans ger det en maximal effekt på 230 kW. RZ 450e har en god energieffektivitet, med en förbrukning på 16,8 kWh eller 18,7 kWh per 100 km i den kombinerade WLTP-cykeln (beroende på hjulstorlek och bilens specifikationer).

DIRECT4 är Lexus intelligenta fyrhjulsdriftsystem som kontinuerligt balanserar fästet för alla fyra hjulen genom att automatiskt och sömlöst distribuera drivkraften.Systemet använder sensorer för att samla in, utvärdera och reagera på en rad faktorer så som; hastighet, styrvinkel och G-krafter. Informationen beräknas och applicerar omedelbart lämpligt vridmoment på varje e-axel för att maximera grepp och dragkraft som är lämpligt för vägytan. Vridmomentförhållandet mellan fram och bak kan justeras på millisekunder – snabbare än något tidigare mekaniskt system.

Batterienheten är integrerad och en bärande del i konstruktionen. Vilket bidrar till karossens styvhet och lägre tyngdpunkt. Enheten innehåller 96 celler och ger en bruttokapacitet på 71.4 kWh. En energilagringsenhet (ESU) integrerar funktionerna för laddning, strömförsörjning och strömfördelning. Ett brusfilter hjälper till att undvika störningar på fordonets ljudsystem. Lexus garanterar att batteriet kommer att behålla minst 70 % av sin kapacitet efter 10 år, eller 100 000 mil.  (tester visar t o m upp till 90%).

Effektiv kylning är nyckeln till batteriets prestanda och hållbarhet. Batterikylningen och bilens luftkonditioneringssystem samverkar, vilket förbättrar kraftprestandan, säkerställer ett komfortabelt kupéklimat och bidrar till batteriets långa livslängd.  

Batteriladdning: RZ är utrustad med en kompakt och lätt inbyggd ombordladdare på 11 kW. Att ladda batteriet när det är anslutet till en trefasströmkälla tar cirka sex och en halv timme. Med en enfasförsörjning är tiden cirka 10 timmar. Ansluten till ett DC-snabbladdningssystem kan batteriet laddas upp till 80% från cirka 30 minuter. Max laddkapacitet är 150 kW och bilen använder CCS-teknik. 

One Motion Grip – Steer-by-wire: RZ 450e blir den första modellen som använder det nya, helt unika steer-by-wire-systemet, One Motion Grip. Systemet använder en elektrisk koppling som sänder information från ratten till hjulen, vilket ersätter den mekaniska styrstången. Resultatet är omedelbar respons och mer exakt styrkänsla. Teknologin kommer att ingå i alla framtida Lexus BEV-modeller. One Motion Grip är under fortsatt utveckling och planeras att introduceras på marknaden 2025.

Radarn och kameran som används av RZ:sPre-Collision System (PCS) har ett bredare upptäckningsområde och kan därmed signalera faror ännu tidigare. Systemets svarstid är snabbare och kan nu även identifiera motorcyklar, såväl som cyklister och fotgängare. Emergency Steering Assist (ESA) hjälper till att hålla bilen stabil och inom körfältet när föraren väjer för en parkerad bil, fotgängare eller annat hinder vid sidan av vägen. Systemet finns även med ”Active Support”, som arbetar för att undvika en kollision genom att ge skonsam inbromsning och styrning. PCS ger dessutom accelerationsdämpning vid låg hastighet och känner igen plötslig, oavsiktlig användning av gasreglaget vid körning i låg fart.

Dynamisk radarfarthållare (DRCC) har uppgraderats så föraren har större frihet att skräddarsy inställningar efter sina personliga önskemål. Aktiveringen av systemet har gjorts enklare och nu finns även möjlighet till röststyrning. Nya funktioner inkluderar ”Curve Speed Reduction”, som säkerställer en lämplig hastighet för mjukare kurvtagning, och ”Overtaking Prevention”, som reglerar bilens hastighet för att undvika att köra om ett långsammare fordon på fel sida på en flerfilig väg. Föraren kan också enkelt återställa marschfarten för att följa ändringar i hastighetsgränsen som upptäcks av Road Sign Assist-systemet (RSA).

Lane Departure Alert (LDA) har förbättrats så att den nu kan känna igen fler föremål, inklusive intilliggande hinder som stolpar, kantstenar och skyddsräcken. Den kan också känna igen när föraren styr undan för att undvika en person eller ett parkerat fordon i körfältet. Den högpresterande kameran som används av Lane Tracing Assist (LTA) kan bättre särskilja vägmarkeringar; när dessa skyms, till exempel i tung trafik. Användning av Motion 3D och förbättrade verktyg för Deep Neural Network (DNN) har gjort det möjligt att identifiera ett bredare urval av potentiella faror och hålla lämpligt avstånd till fordon i angränsande körfält eller vägarbeten, på ett sätt som känns naturligt för föraren.

Driver monitor är en ny funktion som använder en kamera monterad ovanför ratten för att hålla konstant koll på förarens tillstånd. Om kameran upptäcker att föraren har tappat koncentrationen genom att vara trött eller må dåligt utlöser den visuella och hörbara varningar. Systemet är dessutom kopplat till bilens aktiva säkerhetssystem, så om föraren trots varningar inte reagerar kan bilen smidigt genomföra ett kontrollerat stopp med varningsblinkers aktiverade (Emergency Driving Stop).

Utöver standardfunktionerna i nya Lexus Safety System + erbjuder även RZ450e ett brett utbud av ytterligare funktioner för att stödja enkel och säker användning av bilen – från automatisk parkering till övervakning av döda vinkeln och kontroll för säker öppning av dörrarna för att undvika olyckor.

Nya Lexus RZ 450e finns att beställa hos svenska Lexus-återförsäljare redan nu. Premiären är planerad till 2023-04-15. Pris: från 759 900 kr

2 Replies to “Lexus RZ 450e, ratt som i ett flygplan med nya styrningen”

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

tjugo − arton =