Människovänligare stadsbild med laddhybrid

Laddhybriden kommer på allvar i år och den erbjuder många fördelar där möjligheten till tyst och utsläppsfri körning inom tättbebyggt område är en av de viktigaste. Kia Ceed kommer nu som laddhybrid både som kombi och den mer SUV-betonade XCeed.

Kias Ceed-familj växer och det handlar om en riktigt Sverige-anpassad modell som kommer att stärka Kias position som stor leverantör av elektrifierade bilar i Sverige. Laddhybriden Kia Ceed kombi är en familjebil som säkert även kommer att locka tjänstebilsåkare med ett lågt förmånsvärde. Bilen har en snittförbrukning enligt nya WLTP-normen på 1,3 liter bensin/100 km. Med lågt förmånsvärde från 1 054 kr/månad (netto) väntas nya Ceed Sportswagon Plug-In Hybrid bli särskilt attraktiv.

Snittförbrukningen är som vanligt vansklig att uppge när det gäller laddhybrider, men den angivna förbrukningen är jämförbar mellan olika laddhybrider och där står den här kombins förbrukning sig väl jämfört med konkurrenternas. Grundpriset för enklaste versionen, Kia Ceed Sportswagon Plug-In Hybrid Advance, är 339 900 kr och från det kan man räkna bort en miljöbilspremie på cirka 40 000 kronor. 

Kia Ceed Sportswagon Plug-In Hybrid säljs med den unika sjuåriga (15 000 mil) nybilsgarantin från fabrik.

Tittar man på totalekonomin så är din körning avgörande. Har du bara runt 2 mil till jobbet så kan du pendla dagligen med en mycket liten bränsleförbrukning eftersom bilen klarar de första 5 milen på el om den är uppladdad. Det där är naturligtvis beroende på hur du kör och vilken temperatur som du är ute och kör i. Lägre temperatur och hetsigare körning ger kortare räckvidd på el. Körs den på el så blir drivmedelskostnaden runt 2:- per mil beroende på vad du betalar för elen. Hybridlösningen betyder också att du får en lägre förbrukning vid körning även om du kört slut på elen i batterierna då bilen laddar batterierna vid retardation och använder den kraften vid acceleration. Det betyder också bättre prestanda när både el- och förbränningsmotor samarbetar.

Den stora fördelen med laddhybriden är att den öppnar upp för ett avsevärt bättre klimat i tätorterna då det går att välja att köra på enbart el inom tättbebyggt område. Det går att spara el om du vet at du kommer till tättbebyggt område. Detta öppnar för stadsdelar där enbart eldriven biltrafik är tillåten utan att det krävs att alla måste köpa elbil.

En annan fördel med Kias laddhybrid är att lösningen är helt okomplicerad. Förarmiljön är väldigt lik den vi är vana vid från övriga Kia-modeller med runda instrumentklockor och bra placerade reglage. Väljer du att låta bilens automatik sköta hybriddrivlinans olika val så körs bilen så snålt som möjligt utan att du behöver bry dig. Växellådan är en sexstegad dubbelkopplingsautomat.

Kia har etablerat sig som det tredje största bilmärket i Sverige och kan i dag erbjuda ett av marknadens starkaste elektrifierade modellutbud. Laddbara bilar står för 30 procent av försäljningen. Det genomsnittliga koldioxidutsläppet per bil var 106 gram under 2019, vilket var lägst av alla Sveriges tio största bilmärken, och Kia Motors Sweden har satt ett mål att nå ett snitt på 70 gram CO2 per bil för 2020.

Drivlinan kombinerar en 1,6-liters GDI-bensinmotor och en elmotor och ger totaleffekten 141 hästkrafter och maximala vridmomentet 265 newtonmeter. Kraften fördelas till framhjulen via en sexväxlad dubbelkopplingslåda, där föraren har möjlighet att växla själv. Till elmotorn hör ett litiumjonbatteri på 8,9 kWh. Bromskraftsåtervinningen förbättrar ytterligare drivlinans totala effektivitet. Räckvidden på el är upp till 50 km (WLTP). Koldioxidutsläppet är från 29 gram per kilometer. 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

sjutton + två =