High Tech och miljövänligt med vätgas

High Tech och miljö i ett paket. Kan det vara bättre? Det handlar om framtidens drivmedel och en design som verkligen sticker ut. Det handlar om en livsstil i samklang med naturen och samtidigt maxad ur ett teknikperspektiv. Det handlar om Toyotas vätgasbil Mirai. Frågan som alla biltillverkare ställer sig dig är frågan om just framtidens drivmedel. Är det elektricitet lagrad i batterier, är det syntetiska kolvätekedjor eller är det vätgas som omvandlas till elektricitet i en eldriven bil? Just nu är det ingen som vet. Jo förresten Tesla vet att det är el lagrad i batterier. Just nu spänner världens biltillverkare sina forskningsmuskler för att vara med i täten i kapplöpningen mot morgondagens personliga mobilitet. Toyota satsar på vätgas.

 

Toyota tror så mycket på vätgasen att man döpt sin första serietillverkade vätgasdrivna bil till Mirai. Vad det betyder? Framtid, naturligtvis. Mirai är redan lanserad på den japanska marknaden och modellen är på väg in i Europa. Först Danmark, Tyskland och Storbritannien där den också är lanserad, liksom i Sverige.

Att köra Mirai bjuder egentligen inte på några överraskningar mer än att bilen är mycket tyst och lättkörd. Närmaste jämförelsebara bilar är Nissan Leaf och Volkswagen e-Golf. Alla tre är gedigna bilar med hög komfort och bästa säkerheten. Mirai är numret större men bara fyrsitsig, medan de andra båda är femsitsiga. Det är mer limousin-känsla i den rymliga Mirai, men bagaget är sämst av de här tre.

Förarmiljön i MIrai har sina rötter i Toyota Prius. Svepande linjer, hög mittkonsol med den lilla spaken som man väljer framåt eller bakåt med och mycket information i form av siffror, text och så en liten display där man kan ta fram olika information som färddator, energiflöden och så vidare. Det är snyggt, polerat och det finns massor av information, men det krävs både intresse och tid för att lära sig att hantera information och ventilation.

Stolarna är riktigt bra. Definitivt de bästa jag suttit i i en Toyota. Det gäller både fram och bak. Bilen är byggd för två saker: Komfort och miljö. I Båda fallen triumferar Toyota med den här bilen. Däremot är det ingen bil för den som köper effektljuddämpare och gillar att visa sina muskler genom att leka racerförare runt stadens gator och torg. Musikälskaren däremot får en förstklassig upplevelse i den tysta bilen med en påkostad musikanläggning.

Chassit har en typisk komfort-sättning som verkligen imponerar på slitna stadsgator och dåligt underhållna landsvägar. 0-100 km/t går på 9,6 sekunder och bilen toppar 178 km/t. Accelerationen är jämn utan växlingar tack vare elmotorn.

Mörkerkörning då? Nog så viktigt i Sverige. Strålkastarna är riktigt bra med modern LED-teknik. Instrumenteringen fungerar men personligen föredrar jag en klassisk instrumentering med dämpade runda klockor. Volvo är ett föredöme här tillsammans med BMW och Audi.

Nåväl, Toyota Mirai är en bra bil med en komfort som skulle få Rolls Royce konstruktörer att få mindervärdeskomplex när det gäller vibrationer och buller. Det intressanta med den här bilen är dock symbolvärdet och debattinlägget från en av bilvärldens giganter. Toyota säger med den här bilen att man vill att världen ska satsa på att bygga ut en infrastruktur för vätgastankning. Man säger också att utvecklingen mot lägre priser går fortare när det gäller vätgas/bränsleceller än batterier för energilagring i elbilar.

– Vi är övertygade om att vi kan sänka produktionskostnaderna för bränsleceller fortare än vad man kan sänka kostnaderna för att tillverka batterier, säger Bengt Dalström som är informationschef på Toyota i Sverige. Våra tekniker siktar på att ta fram en bränslecell utan platina och då blir bränslecellsbilen bäst även när det gäller tillgången på råvaror.

Kostnaderna för den som vill åka så miljövänligt det går är inte oöverstigliga. Toyota räknar med att kunna leasa ut bilen för runt 10.000 kronor i månaden och då ingår allt utom drivmedlet. Däck, service, försäkring ingår. Sedan räknar man naturligtvis med någon form av förmåner som supermiljöbilspremie och lägre förmånsvärde för tjänstebilsåkaren. Drivmedlet kostar ungefär som att köra motsvarande bil på diesel. Bilen tankas precis som en gasbil och det tar 3-5 minuter att fylla en tank som sägs räcka 55 mil. Vår upplevelse är att det snarare blir 45 mil en höstdag i vårt klimat, men det är ändå bra för att vara en eldriven bil. Ett större problem är dock att vi ännu så länge bara har fyra vätgasmackar i Sverige. Danmark har tio och Norge har fyra. Allt enligt organisationen Vätgas Sverige.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

sjutton + nio =