Volvo 1800 ska naturligtvis vara oskyldigt ljusblå, precis som den var när 1969 års 1800S lanserades. Den bilen var den enda årsmodellen med B20B motor. En B20 med dubbla förgasare med andra ord. Året före var det B18B och året efter var det B20E.
Cyan Racing, som normalt sett tävlar med ordentligt ombyggda Volvo-bilar i World Touring Car Championship har jobbat på en pånyttfödelse för Volvos sportbil designad av Pelle Pettersson. En svensk ikon i Cyans ljusblå färg. En Volvo 1800. Det handlar fortfarande om en tvåliters fyrcylindrig motor men nu är effekten 420 hk, jämfört med 125 hk i 1800ES och 1800E. Motorn varvar till 7 700 varv/minut. Vikten har tack vare kolfiber och höghållfasthetsstål hållits nere på låga 990 kg att jämföra med 1 230 kg för den blå 1800S jag ägde en gång.
Jag hade först en röd 1800S 1968. Den la jag på taket en kall vintermorgon med svartis på vägen. Så hade jag en ljusblå 1800S 1969. En underbar bil som fick ny intrumnetpanel efter att en tjuv stulit stereon. Senaste 1800 i min ägo var en 1800ES av 72 års modell. Riktigt snygga Smiths instrument, fyrstegad manuell låda med överväxel från Volvos 164-serie. Perfekt hundbil för två Dandie Dinmont terriers. Ronnie Pettersson provkörde bilen för Teknikens Värld och klagade på att han skar sig på askfatet vid växling. Den bilen vart guldlackad, precis som min 1800ES och nyckelknippan var försedd med First National City Travellers Checks logga. Ägaren innan mig, bankman, berättade at han fick bilen levererad av Ronnie i samband med något sponsorjippo.
Cyan Racing, den regerande tredubbla World Touring Car Champions, avslöjar nu sitt Volvo P1800 Cyan-projekt, en tolkning av den ikoniska Volvo-sportbilen från sextiotalet. Bilen är konstruerad av teamet bakom den första världsrankade Volvo racerbilen och Volvo C30 Polestar Concept Prototype.
Korta fakta:
Höghållfast stål- och kolfiberkropp
Skräddarsydd och oberoende helt justerbart chassi
420 hk och 990 kg
– Vårt företag grundades 1996 för att tävla med Volvos bilar i Sverige och Volvo P1800 Cyan sluter cirkeln för oss, säger Christian Dahl, VD och grundare av Cyan Racing.
– Vi tog vår första världsmästartitel med Volvo 2017 och har sedan dess vunnit ytterligare två världsmästartitlar med två andra tillverkare. Den första världsmästartiteln var en milstolpe för oss, och vi kände att det var en bra tid att återknyta sig till Volvo-arvet och till den ikoniska Volvon som fanns före oss och vårt insteg i racingen med Volvo. Den första Volvo P1800 Cyan bär våra blå och gula racingfärger för att markera vårt arv, fortsätter Christian.
Vad kunde ha varit
Den ursprungliga Volvo P1800 presenterades 1960, ett år före Jaguar E-Type, två år före Ferrari 250 GTO och tre år före Porsche 911.
– Jaguaren, Ferrari och Porsche är alla ikoniska bilar som fått uppföljare, säger Christian Dahl.
– Det gav oss inspiration att skapa vad som kunde ha varit om vi som tävlingsteam hade varit där under sextiotalet och tävlat med P1800 och fått designa en vägversion av vår racerbil.
– Vi har gjort det tidigare med tre av våra racerbilar, Volvo C30, Volvo S60, då vi var kända som Polestar, och förra året Lynk & Co 03 Cyan. Volvo P1800 Cyan är vår tolkning av vad som kunde ha varit.
Ser tillbaka mitt i ett paradigmskifte
I en tid av autonom körning, elektrifiering och anslutning bestämde Cyan Racing att det var dags att fånga det som har varit och göra det tidlöst.
– Självklart kunde vi ha byggt en elektrisk Volvo P1800 fylld med all den senaste tekniken, komforten och lyxen. Men det var inte vad vi ville, säger Christian Dahl.
– Mitt i detta paradigmskifte bestämde vi oss för att stanna tiden och frysa en del av den i vår egen tidskapsel. Att ta det bästa från de gyllene sextiotalet och kombinera det med våra förmåga idag och hålla en ren men ändå förfinad körupplevelse.
Skräddarsydd för att ge äkta körglädje
Under skapandet av Volvo P1800 Cyan bestämde teamet bakom den att behandla sextiotalets design och konstruktion med försiktighet och flytta den framåt på ett känsligt sätt.
– Vi bestämde oss för att använda vår expertis inom motor-, flyg- och chassidesign för att bygga en bil som levererar Cyan-teknikfilosofin när det gäller förutsägbarhet och intuitiv förarkontroll, men ändå behåller den lätta, analoga körupplevelsen från sextiotalet, säger Mattias Evensson, projektledare och teknikchef på Cyan Racing.
Bilen är byggd för purister som kan sin historik och älskar att köra bil. Det finns inga förarhjälpmedel som snedvrider körupplevelsen, vilket innebär ingen stabilitetskontroll, ABS eller bromsförstärkare.
– Volvo P1800 Cyan handlar om att rensa bort allt som stör den direkta förbindelsen mellan förare, däck och vägen. Vårt mål har varit att behålla den ostörda känslan och samtidigt förfina den med dagens bästa teknik, fortsätter Mattias Evensson.
Lätt kolfiber och höghållfast stålkropp
Volvo P1800-karossen har förändrats för att rymma en bredare spårvidd, större hjul och omplacerat kupéutrymmes, bland en lång lista med designmodifieringar.
– Att skapa en tolkning av en ikonisk design är en utmaning. Jag tror att vi lyckades slå samman ny teknik utan att förlora karaktären hos den ursprungliga Volvo P1800, säger Ola Granlund, designchef på Cyan Racing.
Volvo P1800 Cyan började livet som en Volvo P1800 från 1964 som har förfinats och förstärkts med höghållfast stål och kolfiber.
– Grunden för en exakt och intuitiv körupplevelse är en solid karossstruktur. Bilar från 60-talet är långt ifrån perfekta när det gäller detta på grund av svaga punkter och stålkvalitet som möjliggör flex, säger Mattias Evensson.
– Vi har omformat strukturen i den ursprungliga formen och stärkt svaga punkter i chassit genom triangulering, med höghållfast stål och integrerat kolfiberkroppen med chassistrukturen.
– Kolfibern är inte bara ett fint skal av separata paneler utan snarare strukturella komponenter förenade med höghållfast lim till stålet. Alla delar av kolfibern ökar den strukturella styvheten.
Denna process är en viktig del för att möjliggöra låg vikt och hög respons, med bilen som väger bara 990 kilo.
Motor- och växellådsdesign
Den två-liters turboladdade fyrcylindriga motorn är baserad på samma motor som den som används i världsrankade Volvo S60 TC1-racerbil, med 420 hästkrafter och 455 Nm vridmoment, med en röd linje vid 7 700 rpm.
Även om motorn är turboladdad är den utvecklad för att leverera en linjär effekt- och vridmomentkurva med egenskaperna hos en normalt sugmotor. Motorkaraktären är utformad för att ge en körupplevelse som på sextiotalet men med ökad prestanda och precision.
– När vi utvärderade motorerna för Volvo P1800 Cyan, övervägde vi ett brett utbud av Volvomotorer, inklusive original B18,” Red Block ”B230, 5-cylindriga” White Block ”, den korta inline 6-cylindriga och 4-cylindriga cylinder VEA-motor som driver Volvos i dag, säger Mattias Evensson.
– Den effektiva och lätta VEA (Volvo Engine Architecture) gav oss den bästa basen, vilket också gjorde det möjligt för oss att överföra vår erfarenhet från de olika versionerna av VEA som vi har designat för våra tävlings- och performance-sbilar under det senaste decenniet.
Motorn debuterade i Volvo C30 World Touring Race Car 2011 och var en viktig del i att vi kunde ta 2017 års världsmästartitel.
– Det är en motor som ger oss en stark mekanisk bas och ett mycket effektivt förbränningssystem. Vi har anpassat den så att den passar Volvo P1800 Cyan med en effekt som ökar genom hela varvtalsregistret, säger Mattias Evensson.
– Kraften toppar sent. Den är utformad för höga varv med vridmomentet intuitivt linjärt mot pedalen. Vi har lärt oss av racing där förarna vill ha perfekt kontroll av vridmomentet, öka precisionen och körglädjen samtidigt.
En femväxlad skräddarsydd Holinger-växellåda har valts för att fullborda den mekaniska känslan hos den ursprungliga Volvo P1800, men med större växelprecision och förmåga att hantera det ökade vridmomentet.
Den ursprungliga Volvo P1800:ans stela bakaxel ersätts med en cyan-designad oberoende bakfjädring.
En viktig del i den inspirerande bakhjulsdriftupplevelsen är den vridmomentskännande differentialbromsen. Differentialen är monterad i ett Holinger-hus med unik växling för att kombinera prestanda för bankörning med civiliserat beteende på landsväg.
Ett rent förarinriktat chassi
Den helt justerbara främre och bakre hjulupphängningen har skräddarsydda lätta komponenter, inklusive aluminiumstag, dubbla triangellänkar och tvåvägs justerbara stötdämpare med Cyan-hydraulik.
– Vi är verkligen nöjda med det nivå av grepp och precision som vi har uppnått från chassit i kombination med en perfekt styrning, säger Thed Björk, utvecklingsförare och världsmästare i touring car championship 2017 för Cyan Racing.
– Bilen går dit du pekar. Du kan vara brutal att gå in i ett hörn och ändå hitta din topp och gå ut med millimeterprecision.
– Bilens inställningar syftar inte till snabba varvtider utan snarare för att ge en trevlig och spännande körupplevelse. Jag känner att mitt leende vidgas varje gång jag styr bilens drivvinkel genom en lång sväng.
Det kolfiberförstärkta chassit vilar på 18 ” smidda fälgar med Pirelli P Zero 235/40 däck fram och 265/35 bak.
Bilen har 4-kolvs bromsok med 362x32mm stålskivor med äkta känsla eftersom ingen bromsförstärkare eller ABS finns där för att störa.
Tekniker som byggt världsmästarbilar
Cyan Racings ingenjörsgrupp har sitt ursprung i mer än två decennier av utveckling av racerbilar och över ett decennium av utveckling av prestandabilar för vägen.
Ingenjörsteamet involverade kompetenser från Cyans avdelningar för design, flyg, motor, chassi och elektronik.
– Volvo P1800 Cyan är resultatet av en avancerad ingenjörsprocess som involverar mycket av det kunnande som ligger bakom design, byggande och utveckling av bilen som gav oss vår världsmästartitel. Volvo S60 TC1 Cyan, säger Christian Dahl.
Volvo C30 Polestar Performance Prototype, den första vägbilen från Cyan Racing, användes för benchmarking under hela utvecklingsprocessen.
– En viktig del av projektet var att återkoppla till vår första bil, säger Mattias Evensson.
– Vi ville överföra en del av körkänslan och tillgängligheten från den bilen och den har varit mycket användbar under hela utvecklingsprocessen.
Prissättning och individuell specifikation är tillgänglig för potentiella kunder.
Tekniska specifikationer
Motor
Aspiration: Turboladdad
Storlek: 2000cc
Antal cylindrar: 4
Cylinderinriktning: rak
Ventiler per cylinder: 4
Kompressionsförhållande: 10,2: 1
Maximal effekt hk / kW: 420 hk / 308 kW @ 7000 varv / min
Maximalt vridmoment: 455 Nm @ 6000 rpm
Maximal boost: 2,7 bar
Högsta varvtal: 7700 rpm
Bränslesystem: Direktinsprutning
Turbo: Borg Warner EFR, keramiska kullager, gamma-ti turbinhjul
Avgas: Dubbelrörs rostfritt stål, dubbla katalysatorer
Kraftöverföring
Växellådstyp: Manuell helsynkroniserad
Antal växlar: 5
Koppling: 200 mm.
Svänghjul: stål
Kardanaxel: Kolfiber
Slutväxel: differentialbroms med anpassningsbar utväxling
Mått
Hjulbas: 2446 mm
Längd: 4203 mm
Bredd: 1748 mm
Höjd: 1220 mm
Spårvidd fram: 1466 mm
Spårvidd bak: 1489 mm
Bränsletankens kapacitet: 57 liter
Hjulupphängning och kaross
Framaxel: Dubbla länkarmar, justerbar camber, caster, toe och bumpsteer
Bak: Dubbla länkarmar, justerbar camber och toe
Stötdämpare: Justerbar kompression och slag fram och bak
Krängningshämmare: Rörformiga krängningshämmare fram och bak, justerbara bak,
Styrväxel: kuggstång med justerbart utväxling
Höghållfast stål- och kolfiberkkaross
Skyddsbur tillverkad i titan
Bromsar
Fram: 4-kolvs bromsok, skiva 362×32 mm
Bak: 4-kolvs bromsok, 330×25,4 mm skiva
Hjul
Storlek på framdäck: Pirelli P Zero 235/40-R18
Storlek på bakdäck: Pirelli P Zero 265/35-R18
Fälgar fram: 8,5 ”x 18”
Fälgar bak: 9,5 ”x 18”
Centerlock-hjul
Vikt
Tjänstevikt: 990 kg
Viktfördelning: F: R 47: 53%