Täcket har fallit för Dacias senaste modell. En bil helt i linje med Dacias filosofi att man fokuserar på det väsentliga. En praktisk och mycket rymlig sjusitsig något höjd kombi med tre motoralternativ, 100 hk (LPG), 110 hk (bensin) eller 140 hk (bensin/el-hybrid) En första provsittning och bli kan konstatera att det finns gott om benutrymme även i de båda bakre raderna. Extra plus för ett smart sätt att använda den smarta mobilen för navigering och en mängd andra funktioner. Bilen har ett visst SUV-stuk men fyrhjulsdrivningen lämnar Dacia ännu så länge till Dustern som även den är på gång i en ny version. Den här bilen blir ännu så länge enbart framhjulsdriven.
Dacia Jogger är namnet på den senaste familjebilen från Dacia. Med en längd på 4,55 meter är det den längsta Dacia-modellen i produktutbudet – en riktig familjebil med plats för sju vuxna.
Dacia Jogger har samma längd som en kombi, ser ut som en SUV och är lika praktiskt som en MPV. Kort sagt en riktig Dacia, där fokus ligger på design – men ännu mer på hur vardagslivet är för dem som ska köra Nya Dacia Jogger dagligen.
Att det har varit ett hektiskt år för Dacia råder det ingen tvekan om. Tidigare i år lanserade Dacia Europas mest sålda bil i B-segmentet – nämligen Nya Dacia Sandero och Sandero Stepway. Sedan kom Europas billigaste elbil – den lilla Dacia Spring, och en ny ansiktslyft Dacia Duster har precis sett dagens ljus. Nu är vi redo för den fjärde hörnstenen i Dacias nya modellprogram.
Gott om plats för sju personer
Dacia Jogger är 4,55 meter lång med en hjulbas på 2,9 meter och en markfrigång på 200 mm. Det innebär att bilen enkelt rymmer upp till sju personer. De två baksätena är individuella och kan fällas upp eller tas ut helt, vilket ger plats för 708 liter bagage. Om andra radens säten fälls ned finns dessutom plats för hela 1819 liter bagage.
Eftersom Dacia Jogger är en riktig familjebil måste det också finnas mycket lagringsutrymme, vilket det gör. Hela 24 liter i kupén, som också har plats för upp till sex kopphållare. För mer plats kommer Jogger också med smarta takrails som enkelt kan förvandlas till takräcken som klarar 80 kilo vikt.
Förarmiljön
Bakom ratten kommer Jogger med samma typ av förarsäte som i Nya Dacia Sandero, som bilen delar plattform med. Detta innebär att den har den senaste och säkraste konstruktionen och som standard finns sex krockkuddar och ett brett utbud av aktiva säkerhetssystem.
Sätena är av en helt ny konstruktion, som ger bättre stöd än tidigare med betydligt bättre ergonomi. Förarstolen är höjdjusterbar och ratten kan justeras både djup- och höjdledes, för den optimala körpositionen.
Jogger erbjuder tre olika alternativ när det gäller multimediasystem. Instegsversionen har Media Control, som låter föraren styra radio/streaming, navigering och telefonen från sin egen mobiltelefon, som är monterad på instrumentbrädan. Ett steg upp i utrustningsnivån finns två system som använder en integrerad skärm, Media Nav och Media Display. Båda har Android Auto och Apple CarPlay som standard och Media Nav är dessutom trådlöst.
Säkerheten
Tack vare CMF -plattformen som Jogger är byggd på (liksom Renault Captur) är den aktiva och den passiva säkerheten i toppklass. Sex krockkuddar är standard, liksom ett brett utbud av säkerhetssystem som AEBS bromsar (Advanced Emergency Breaking) och eCall vid en olycka. Dessutom är det nu möjligt att få ett ”keyless” nyckelkort. En liten, men genialisk funktion.
Bland de många aktiva säkerhetssystemen finns bland annat Emergency Break Assist som fungerar via en radar framtill, som ständigt mäter avståndet till fordonet framför. Detta system är aktivt mellan 7- 170 km / h för körande fordon och fungerar mellan 7-80 km / h för stillastående fordon. Dessutom finns en dödavinkel-assistent som är aktiv mellan 30-140 km / h.
Jogger lanseras också i en Limited Edition-version som är lite off-road. Den heter Extreme och kännetecknas av bland annat en svart hajfensantenn, svarta takräcken, svarta lättmetallfälgar och svarta sidospeglar. Inuti finns röda sömmar på sätena, kromdetaljer på dörrsidorna och bilen är utrustad med en backkamera, luftkonditionering och ”keyless” kort som standard.
Hybrid-versionen på G
Jogger erbjuder en 110 hk bensinmotor initialt. Den har en sexväxlad manuell växellåda och ett vridmoment på 200 Nm. Ett år efter lanseringen kompletteras denna motor med den första hybriden i Dacias historia. Nämligen en 1,6 liters 140 hk hybridmotor – som också är känd från nya Renault Clio och helt nya Renault Arkana.
Dragvikten med Jogger är 1200 kilo.
Dacia Jogger lanseras under våren i svensk Dacia-handel. Priser är ännu ej fastställda. tittar vi på de tyska prisindikationer så pekar de på ett pris strax över 150 000:-.