Man kan fråga sig vad det är för vits att provköra en bil som inte kan köpas. Vem, bryr sig egentligen? Jag menar, varför skriva en artikel om en bilmodell som såldes slut på bara några timmar? Det enkla svaret är att bilen är resultatet av ett gäng duktiga ingenjörers arbete när en av världens största biltillverkare ger dem fria händer.
De fem bilar som tilldelats Sverige sålde slut på två timmar och sexton minuter. Totalt byggs 600 numrerade exemplar av Toyota Yaris GRMN. De lyckliga fem köparna fick punga ut med 308 900 kronor vardera och frågan är om man kan få tag på en ny bil som ger lika mycket körglädje för så ”lite” pengar. Dessutom väcker den begränsade upplagan både stolthet hos ägaren och habegär hos alla andra.
Det där med att tillverka något i begränsad numrerad upplaga får det omedelbart att vattnas i munnen på samlare och andra nördar med utpräglat intresse för att hamstra saker och ting. Det gäller även världsliga bilar som Toyota Yaris. Packar man sedan bilen med tekniska finesser och döper den till obegripliga GRMN för att knyta an till Toyotas satsning på rally blir det rusning till orderböckerna. GRMN står för Gazoo Racing tuned by “Meister of Nürburgring”.
Det finns fog för att blanda in det där med Nürburgring. Bilen är byggd för att köras på bana och för att både vara lättkörd på bana och samtidigt bättre än alla andra små framhjulsdrivna familjebilar uppskrämda till racingbilar. Bilen är utvecklad under två års arbete där japanska och europeiska tekniker jobbade på Toyotas anläggning intill den klassiska tyska racerbanan Nürburgring med kultförklarade Nordschleife, en smal, krokig och backig gammal racerbana som ligger intill den nya banan där man bland annat kör DTM. Testförarna har nött bilen varv efter varv på Nordschleife.
Har du någon gång sett en bil, oftast en BMW 3- eller 5-serie med en märklig kråka på bakluckan är det antagligen en dekal som visar Nordschleifes sträckning och har i uppgift att förstärka bilägarens ego vad gäller sportig bilkörning. Detta oavsett om han eller hon någonsin kört på banan som alla biltillverkare med ordet sportig i marknadsföringen refererar till.
Vi börjar med att konstatera att Toyota GRMN är något helt annat än en vanlig Yaris. Bilen är en riktigt trevlig leksak för den som vill rusa av sig på en racingbana, samtidigt är den en fullt fungerande vardagstransport, med enda invändningen att den bara har tre dörrar. En riktigt het liten halvkombi, eller som det heter på engelska ”hot hatch”, kan inte ha fem dörrar. Det är bara kompakta och praktiska familjebilar som är femdörrars.
Vad är då Yaris GRMN?
Tänk dig den felande länken mellan den förnuftiga familjebilen Toyota Yaris med 70 hästars trecylindrig bensinmotor och Toyotas vilda rallybil, Yaris WRC med en fyrcylindrig 1,6 liters maskin på mer än 300 hk så är du nog ganska nära.
Yaris GRMN har en del designfinesser från WRC-bilen, bl.a. den röd-svart-vita lacken, och effekten ligger någonstans mittemellan med 212 hk från den 1,8 liter stora fyrcylindriga kompressormatade maskinen under huven fram.
Toyotas tekniker har vänt ut och in på den lilla familjebilen och gjort den till betydligt mer än en upp-hotad kompakt familjebil. Chassit är styvare, krängningshämmarna kraftigare, tyngdpunkten lägre, bromsarna kraftigare och däcken är bredare, har lägre profil och ger bilen betydligt bättre vägegenskaper, men stötigare fjädring. Interiören är lika fräck som exteriören med riktiga sporstolar och digital instrumentering.
Motorn är en riktigt varvvillig pärla på 212 hk och den ger bilen en acceleration 0-100 km/t på 6,5 sekunder. Teknikerna tog i ända från tårna när de byggde den lilla 1,8-liters fyran med variabla ventiltider och en mekanisk kompressor som förser den med extra syre över ett bredare varvregister än vad en turbo kan göra. Kompressorn har en speciell sång också så att lyckliga ägare kan imponera på avundsjuka bilälskare.
En detalj som gör bilen riktigt unik är den så kallade Torsen-differentialen som sitter i framaxeln. Det handlar inte om något en fiffig dansk har konstruerat. Det handlar om en avancerad differential som fördelar kraften mellan de båda framhjulen. Torsen står för Torque Sense och det betyder att den hanterar vridmomentet från motorn.
De allra flesta bilarna har en differential i framaxeln som ser till så att de båda hjulen kan rotera olika snabbt. Detta för att de inte ska bli svåra att styra och nära nog gå rakt fram i kurvor. Det betyder i praktiken att all kraft läggs på ett av hjulen. Några bilar har differentialbroms som ger bättre styregenskaper men inte optimal kraft i backen. Andra har differentialspärr som ger mer kraft i backen men gör dem svårstyrda, läs gravt understyrda. Toyotas Torsen-differential lyckas ge kraft till båda hjulen även när de roterar olika snabbt och det är så unikt att jag skulle tro att de är ensamma om den här lösningen i den här typen av bilar. Audi och Alfa Romeo är bilar som använt Torsen-differentialer i vissa av sina fyrhjulsdrivna modeller.
Efter några varv på den inhyrda racerbanan där vi fått chansen att provköra en lånad Yaris GRMN kan jag bara konstatera att bilen levererar vad teknikerna lovar. Den är snabb och den är lättkörd. Det är egentligen bara däcken som sätter gränserna. Det är definitivt ett stort plus med kompressorn som ger kraft över hela varvregistret och Torsen–differentialen som ser till att all kraft når backen utan onödigt hjulspinn.
Faktaruta:
Toyota Yaris GRMN
Biltyp: Framhjulsdriven halvkombi.
Motor: 1,8 liters rak fyrcylindrig bensinmotor.
Effekt: 212 hk vid 6 800 varv/minut.
Växellåda: 6-stegad manuell.
Max vridmoment: 250 Nm vid 2 800 varv/minut.
Acceleration: 0-100 km/t: 6,4 sekunder.
Toppfart: 230 km/t
Tjänstevikt: 1 135 kg.
Max totalvikt: 1 545 kg.
Max släpvagnsvikt: Inte möjligt med släp.
Uppgiven förbrukning vid blandad körning: 7,5 liter/100 km
CO2: 170 g/km.
Pris: 308 900:-.
Titta också på: VW Polo GTI, Ford Fiesta ST, Audi S3, Alfa Romeo Mito Quadrifoglio Verde
Kort om Toyota Yaris GRMN
Varför?
För att Toyota vill ge rallyentusiasterna en leksak som påminner om rallybilen Toyota Yaris WRC.
För vem?
För Akio Toyoda om han ska köra svenska rallyt.
Slutsats?
Vitrödsvart leksak som funkar i vardagen och på Nürburgring.