Volkswagen Golf är på något sätt själva måttstocken för kompakta halvkombis. Bilen skapade en egen klass när den lanserades 1974 och den klassen kallas än idag Golf-klassen. Nu är det dags för den åttonde generationen Golf och det handlar mycket om förarstöd, digitalisering och uppkoppling när Volkswagen nu vill göra bilkörningen både säkrare och lite lyxigare för folket.
Det började med att man ville skapa en folkbil i Tyskland innan andra världskriget, Volkswagen typ 1, eller skalbaggen, eller älgläppen. Den klassiska folkabubblan har många namn men just tanken med en folkbil var avgörande då, och Volkswagen fortsätter med samma budskap. Nu handlar det om lyx och förfining för folket, eller för att tala bilvärldens språk: Det som hittills kallats premium är nu standard i senaste versionen av folkbilen, VW Golf. Det handlar till exempel om helt digital instrumentering med valbar displayer, självkörande teknik som följer bilen framför i upp till 210 km/t, uppkoppling mot nätet och blanksvarta paneler med pianolack.
Det handlar också om marknadens bästa strålkastare med LED-teknik. VW kallar dem IQ Light, Audi kallar dem Matrix. Det är strålkastarna som bara bländar av den lilla ytan där det finns ett annat fordon, mötande eller framförvarande, som nu finns som tillval. Ett säkerhetslyft för de som kör mycket i mörker på våra viltrika vägar. Det handlar också om mysiga LED-belysningar i valbara färger och med valbar intensitet i interiören.
Slutligen handlar det om överraskningen: Du kan snacka med din VW som du snackar med din Google-burk. säger du: ”Hej Volkswagen” så svarar bilen och frågar vad du vill ha hjälp med. Ännu så länge är dock inte den här funktionen fullt utbyggd på svenska. En annan funktion som är förberedd är möjligheten att dela och ta del av information i ett lokalt nätverk där bilar i närheten av varandra kommunicerar och exempelvis varnar för halka om antisladdsystemet aktiveras i en av dem.
Det är intressant hur Volkswagen har valt att jobba med att utveckla sin Golf samtidigt som man tar det stora avgörande steget mot elektrifiering med VW ID.3 Klassikern Golf är inte redo för pensionering ännu, långt därifrån, men klivet över till ID.3 betyder att nya Golf inte kommer som en ren elbil. Däremot ökar man elektrifiering i Golf-programmet. Dels erbjuds den 150 hk starka 1,5-litersmotorn som mildhybrid, då endast med den automatväxlade 7-stegade DSG-lådan. Dels kommer det två laddhybridversioner med 1,4-liters bensinmotor och en elmotor. Det blir en version motsvarande dagens med en sammanlagd effekt på 204 hk och en mer välutrustad version på 245 hk. Båda med 6-stegad DSG-automat.
Mildhybridstekniken bygger på att bilen har en kraftfull remdriven generator som även fungerar som startmotor. Den används för bromskraftsåtervinning och för utökade start/stopp-funktioner som att motorn stängs av när bilen rullar med frihjul. Samtidigt fungerar start/stopp-funktionen smidigare: Den används också som en liten turbo som hjälper till att förbättra accelerationen i låga hastigheter tack vare ett kraftfullare 48-volts batteri. En enklare, men inte lika effektiv teknik som exempelvis Toyotas hybridlösning.
Först ut på den svenska marknaden är 1,5 liters bensin på 150 hk i kombination med 6-stegad manuell växellåda eller 7-stegad DSG-automat och mildhybridteknik samt en 2-liters diesel på 115 hk med den manuella växellådan, som är en riktigt bra nykonstruerad växellåda med korta distinkta lägen.
Jag har kört nya Golf med bensinmotorn och den manuella växellådan och jag kan konstatera att VW har kommit långt när det gäller utvecklingen av bensinmotorerna. Den här motorn har cylinderavstängning, för att spara drivmedel, och en motorstyrning med en turbo som går in tidigt och ger bra vridmomentet från låga varv. Nästan lite dieselkänsla och då från en så här liten motor i en bil som ändå väger 1,4 ton. Överhuvudtaget känns den här kombinationen väldigt harmonisk att köra och prestanda räcker långt med en acceleration 0-100 km/t på 8,5 sekunder.
Volkswagen anger en förbrukning på 5,5 liter bensin/100 km vid blandad körning enligt den nya WLTP-standarden: Jag nådde som lägst 6,3, vilket är en bra siffra med tanke på att jag inte ansträngde mig för att köra snålt. Dieseln har en angiven förbrukning på 4,1 liter/100 km.
Golf-programmet kommer att utvecklas med en rad andra motorer med effekter från 110 till över 300 hk. Det kommer även en gasdriven Golf och det blir fyrhjulsdrivna modeller, liksom kombimodeller av bilen som nu är den näst mest sålda bilen i Sverige. Faktisk toppade Golf försäljningsstatistiken 2016.
Kort om VW Golf generation 8
Varför?
För att Volkswagen inte kan leva på att tillverka elbilar..
För vem?
För Volkswagen-fans som inte har tålamod att vänta på ID.3.
Slutsats?
Volkswagen Golf driven till perfektion.
Faktaruta: VW Golf 1,5 TSI.
Biltyp: Framhjulsdriven halvkombi.
Motor: 1,5 liters fyrcylindrig bensinmotor.
Effekt: 150 hk/110 kW vid 5 000-6 000 varv/minut.
Max vridmoment: 250 Nm vid 1 500-3 500 varv/minut.
Växellåda: 6-stegad manuell.
Toppfart: 214 km/t.
Acceleration 0-100 km/t: 8,5 sekunder.
Tjänstevikt: 1 340 kg.
Max totalvikt: 1 840 kg.
Max släpvagnsvikt: 1 500 kg.
Bränsleförbrukning: 5,5 liter/100 km enligt WLTP-cykeln.
CO2: 124 g/km.
Pris: Från 273 900:-. 1,0 TSI på 110 hk kommer första kvartalet 2020 och kostar 236 900:-.
Titta också på: Renault Megane, Ford Focus, Toyota Corolla, Peugeot 308, Kia Ceed och en rad andra kompakta halvkombis.