Egentligen är det så enkelt att jag tycker att detta med en SUV med coupéstuk är en helt vansinnig idé. Grundtanken med coupéstuket är bättre prestanda tack vare lägre luftmotstånd, medan en SUV är byggd för att vara rymlig. Enyaq, och alla andra SUV coupéer, är varken maxade när det gäller utrymmet eller det låga luftmotståndet. Det hindrar dock inte att Skoda Enyaq Coupé är en väldigt trevlig bil att köra.
Handen på hjärtat, det där med coupémodeller handlar mer om utseende och lite flärd. Inga egenskaper som på något sätt sitter djupt i Skodas DNA. Skoda Enyaq Coupé är på något sätt en märklig mix av flärd, high tech och modern elbil. Det är nog så här långt man kan komma när det gäller Skodas bild av sig själva som: ”Simply clever”. Helt enkelt duktiga på svenska och det är tjeckerna på många sätt. De har förvaltat Volkswagengruppens elbilsplattform på ett mycket bra sätt och skapat en elbil som fungerar i vardagen och sticker ut i mängden utan att avskräcka de som vill ha en förarmiljö man känner igen sig i från bilar med förbränningsmotor.
Det är vinter och för bara några år sedan betraktades det som så gott som oförenligt med att köra elbil. Mycket har hänt sedan dess och faktum är att elbilar som Skoda Enyaq på en del sätt faktiskt redan seglat förbi de klassiska förbränningsmotorbilarna. Framför allt handlar det om vägegenskaper, men också om värmen i bilen. Här kommer värmen utan fördröjning då man inte behöver vänta på att motorn ska bli varm. Å andra sidan så vet man att värmen tar på räckvidden samtidigt som kylan minskar en elbils räckvidd. Man får räkna med att cirka en fjärdedel av räckvidden går förlorad en kall vinterdag. När det gäller värmen så har Skoda valt att montera en värmepump i bilen för att ta vara på den varmluft som finns och använda den för att förvärma ventilationen. Ett sätt att spara energi och därmed öka räckvidden något.
Skoda Enyaq är en modern elbil, vilket betyder att batterierna sitter lågt mellan axlarna i ett dubbelt golv. Det betyder låg tyngdpunkt och en vridstyv kaross, vilket i sin tur betyder riktigt bra vägegenskaper. Den långa hjulbasen betyder också bättre komfort och stabilitet på vägen. Enyaq har så gott som samma hjulbas som Skodas största SUV, Kodiaq, 277 cm för Enyaq och 279 cm för Kodiaq.
Jämför vi en fyrhjulsdriven bil av klassiskt snitt med förbränningsmotor och prioritet på framaxeln kan den maximalt få lika mycket kraft på bakaxeln som på framaxeln, medan drivningen på en fyrhjulsdriven elbil kan styras så att den får mer kraft på bakaxeln, vilket ger snabbare styrrespons och mer underhållande köregenskaper, för den som vill ha det. Läggs kraften mer på framaxeln blir köregenskaperna stabilare och styrningen sävligare. Skoda Enyaq har flera körlägen att välja mellan och de ger bilen olika köregenskaper på ett sätt som är svårt att åstadkomma i en bil med förbränningsmotor.
Rent tekniskt är Enyaq inte den mest avancerade elbilen idag, snarare en väl beprövad konstruktion som fungerar utmärkt i vardagen och har en riktigt bra räckvidd på upp till dryga 50 mil. Den bil vi har kört är en Enyaq Coupé iV 80X. Det betyder att den är fyrhjulsdriven, har en batterikapacitet på 82 kWh (brutto)/ 77 kWh (netto) och en sammanlagd effekt på de två elmotorerna på 265 hk samt vridmoment på 425 Nm. Imponerande siffror som ger bilen en acceleration 0-100 km/h på 6,9 sekunder och en toppfart på 160 km/t. Den får dra ett släp på 1,2 ton, men då minskar naturligtvis räckvidden, en räckvidd som uppges till 519 km. Enyaq Coupé finns även som fyrhjulsdriven med 299 hk och som bakhjulsdriven med 204 hk.
Det jag saknar när det gäller den här bilen är växelströmsladdning med 22 kW, den klarar bara 11 kW, och likströmsladdning med högre effekt än de 135 kW som bilen klarar. För vissa av oss kan det vara viktigt med ännu högre laddeffekter, för andra inte. 11 kW räcker för att fylla upp batteriet från 5% till 80% på knappa 8 timmar och 135 kW räcker för att fylla på med ström för 30 mil på en halvtimme. Detta dock under ideala förhållanden och med rätt laddare. I verkligheten skulle jag räkna med 50 minuter, men det är definitivt inte unikt för Skoda och fullt acceptabelt för den som inte dagligen kör långresor. Inga elbilar kan ladda med full effekt under någon längre tid.
Det jag gillar mest med den här bilen är egentligen förarmiljön och köregenskaperna. Skoda har lyckats ge föraren en arbetsplats där både den inbitne elbilsföraren och den som har en mer konservativ syn på hur det ska se ut bakom ratten trivs utmärkt och snabbt hittar rätt bland instrument och reglage. Framstolarna i den provkörda bilen är Skodas sportstolar som tillhör de bättre i den kategorin enligt min uppfattning. Bra stöd i sidled både för låren och ryggen utan att man känner sig som i ett skruvstäd. Baksätet har bra benutrymme och är delbart 40/60 men Coupéstuket gör sig påmint med en något lägre takhöjd längst bak och ett fönster som släpper in mer ljus nästan som ett takfönster, samtidigt som det ger en sämre bakåtsikt för föraren. På tal om sikt så är Skodas Matrixstrålkastare makalöst bra på svenska viltrika vägar.
När det gäller förarstöd så finns här alla tänkbara hjälpsystem som autobroms både vid utfart från parkering och vid ett hinder på vägen, filbytesvarning, skyltigenkänning och smart automatisk parkering. Enyaq har fått fem stjärnor och bra betyg av EuroNCP.
Kort sagt en utmärkt arbetsplats för föraren, mycket bra vägegenskaper och en trygg bil i alla väderlekar. Dock inte förstahandsvalet för den som kör mycket långresor.
Fakta. Skoda Enyaq Coupé iV 80X
Motor: 2 elmotorer.
Växlar: Steglös automat, fyrhjulsdrift.
Räckvidd: upp till 519 km (WLTP).
Snabbladdning: (135 kW) 5–80 procent på uppgivna 36 minuter.
Ombordladdare: 11 kW växelström.
Toppfart: 160 km/tim.
Effekt: Sammanlagt 265 hk
Vridmoment: 425 Nm.
Acceleration: 0–100 km/tim på 6,9 sek).
Max släpvagnsvikt: 1 200 kilo.
Längd/bredd/höjd: 465/188/162 cm.
Markfrigång: 18,6 cm.
Vändcirkel: 9,3 m.
Ekonomi/miljö
Pris från: 670 300:-, som provkörd 695 700:-.
Privatleasing från: ca: 10 000kronor/mån. Skatt/år: 360 kronor.
Förmånsvärde från: ca: 5 500 kronor/mån*. Garantier: Nybil 3 år (max 10 000 mil), vagnskada 3 år, lack 3 år, batteri 8 år /max 16 000 mil), rostskydd 12 år. Förbrukning: 167 Wh/km (WLTP). Koldioxidutsläpp: 0 g/km.
Komfort/lastutrymme
Bagageutrymme: 570/1 610 liter.
Värmepump: Standard.
Pekskärm: 13 tum standard från techno.
Multimedia: Android Auto och Apple CarPlay standard.
Parkeringsradar bak: Standard.
Autobroms, nödbroms, filbytesvarning m.m. : Standard.
+
Vägegenskaper
Förarmiljö
Låg ljudnivå
–
Högsta laddkapacitet 135kW
Ombordladdare bara 11 kW
Dragvikt endast 1 200 kg
Varför?
För att alla Skoda-köpare inte bär näbbstövlar
För vem?
För dig som vill ha en elbil men egentligen inte vågat
Slutsats?
Helt enkelt duktiga bilbyggares verk