Skoda firar 60 år med modellen Octavia genom att lansera den fjärde generationen Octavia sedan Volkswagen-gruppen köpte den tjeckiska biltillverkaren 1991. Octavia blev modellen som på allvar tog Skoda in i de europeiska biltillverkarnas finrum och senaste Octavian är en bra kombination av duktighet och lyx.
Skoda har ”simply clever” som slogan. Duktig helt enkelt skulle man kunna översätta det till och det roliga är att Skoda fortsätter att bygga bilar med små duktigheter som paraply eller snöborste i ett eget dörrfack samt isskrapa på insidan av tanklocket och smarta mobiltelefonfack. Prylar som kan vara bra att ha på kända ställen just den där gången man behöver dem.
Allt det där finns med i nya Octavia och detta tillsammans med Volkswagen-gruppens fina 1,5-liters fyrcylindriga bensinmotor med cylinderavstängning. Vi har provkört bilen med den nya sexstegade manuella växellådan som känns både lättarbetad och väl avstämd för att ge bilen låg bränsleförbrukning. Nog så viktigt i dag.
Det finns en rad olika lösningar för att hålla nere förbrukningen i en bensindriven bil. Vi har vant oss vid Toyotas hybriddrivlina och flera andra tillverkare bygger hybriddrivlinor med olika grad av effektivitet. Så även Skoda som samtidigt lanserar Octavia i två olika laddhybridversioner samt som mildhybrid. Finessen med basmodellens lilla bensinmotor är att den fungerar som en fyrcylindrig motor när kraften behövs och som en tvåcylindrig motor när det räcker med mindre kraft. Det betyder i praktiken att det går att köra bilen snålt, särskilt vid landsvägskörning. Vi mätte upp 6,2 liter/100 km på landsväg 90-100 km/t och 7, 3 liter/100 km på motorväg 110-120 km/t. Detta utan att köra medvetet snålt. Vi har följt trafikrytmen och hållit hastigheterna. Riktigt bra siffror för att vara en ganska stor kombi med en tjänstevikt på över 1 500kg.
Nackdelen med tekniken är att det går åt mer bensin när det börjar gå tungt. En liten motor med turbo och cylinderavstängning är inte byggd för annat än att vara så snål det går utan att bilen känns trött eller tråkig. Skoda Octavia TSI 150 klarar den uppgiften elegant. Bilen är lättkörd och prestanda räcker gott och väl om man inte har rallyambitioner, men när vi hängde på en husvagn på 1 400 kg åkte bränsleförbrukningen upp. När den lilla motorn tvingades dra ett ekipage på runt 3 ton visade färddatorn på 12,3 liter/100 km när vi kört landsvägssträckan på 90- 100 km/t, fast då i lagstadgade 80 km/t. Å andra sidan var det inga problem med orket. Motorn fixade även det tyngre ekipaget.
Alternativet för den som behöver dra mycket och ofta är Octavia TDI 150 DSG. Samma bil med samma effekt och motsvarande prestanda, men från en fyrcylindrig diesel istället. Nackdelarna är att vikten åker upp med 130 kg, totalvikten med 110 kg och priset med 39 3000 kronor. DSG-lådan och dieselns vridmoment gör bilen till en trevlig dragare och håller förbrukningen nere. Båda versionerna har rätt vikter för att en förare med B-kort ska kunna köra dem med ett släp med totalvikten 1 500 kg.
I dagsläget är det de här två versionerna som rullas ut från fabriken, men Skoda satsar brett och det kommer flera motoralternativ. Två riktigt intressanta laddhybrider med 204, respektive 245 hk är på väg och de förväntas bli storsäljarna i Sverige. Båda har kombinationen el/bensin och den senare blir Octavia i RS-version. Dessutom kommer det en gasdriven Octavia med 1,5-litersmotorn, bra räckvidd och en effekt på 130 hk. På dieselsidan blir det totalt tre dieslar att välja mellan, 115, 140 och 200 hk. De två starkaste kommer även att finnas med fyrhjulsdrivning. Billigast blir modellen med minsta bensinmotorn på 110 hk. Både den och TSI 150 kan fås med mildhybridteknik tillsammans med 7-stegad DSG-automat. Mildhybriden har en kombinerad generator/startmotor och elmotor som laddar bilens 48-volts batterier vid retardation och ger 16 extra hk vid acceleration.
Efter att ha kört Octavian en tid funderar jag på hur det blir med den interna konkurrensen inom Volkswagen-gruppen när nu Skoda mer och mer växer ifrån lågprissegmentet och istället säljer på duktighet. Nya Volkswagen Golf, halvkombi, med samma drivlina har ett ingångspris som är knappa tusenlappen lägre än Octavia som kombi och då är Octavian väldigt välutrustad med de riktigt bra Matrix-strålkastarna, snygg interiörbelysning, 10” navigation och trådlös anslutning av mobilen samt mycket mer. HUD (projicering av viktiga data i vindrutan) finns numera som tillval.
Helheten borde locka många tjänstebilsåkare med mycket tid bakom ratten. Förare som uppskattar de nya komfortstolarna och som definitivt kommer att uppskatta laddhybriderna både för prestanda och skattefördelarna. Förare som också uppskattar de stabila och okomplicerade vägegenskaperna. Det går att köra hårt med Octavian om man vill.
Den enda nackdelen jag hittade på bilen var det höga däckljudet, som tyvärr upplevdes störande vid långa körpass. Bilen rullade på Bridgestone Turanza 18-tums däck, så det var inte vinterdäck.
Kort om Skoda Octavia
Varför?
För att Volvo slutat bygga bruksbilar
För vem?
För den som vill visa att hen är smart nog att inte lägga pengarna på en VW Passat men ändå vill ha den fina fyrcylindriga bensinmotorn med cylinderavstängning.
Slutsats
Skoda har tagit ett kliv till mot premium.
Fakta:
Skoda Octavia Combi TSI 150.
Pris: Från 274 400:-, Style utrustningsnivå.
Motor: Bensin, 4 cyl, 1,5 liter, Euro6.
Effekt: 150 hk/110 kW vid 5 000 – 6 000 varv/minut.
Vridmoment: 250 Nm vid 1 500 – 3 500 varv/minut.
Växellåda: 6-stegad manuell växellåda.
Prestanda: Toppfart 224 km/t, 0-100 km/t: 8,3 s.
Längd/bredd/höjd/axelavstånd: 4 689/1 829/1 453/2 667 mm.
Tjänstevikt/max last/släp: 1 421/459/1 500 kg, tjänstevikt som provkörd med utrustning: 1 518 kg.
Garantier: Nybil: 3 år (max 10 000 mil efter 2 år). Vagnskadegaranti: 3 år. Lack: 3 år. Rostskydd: 12 år (gäller genomrostning). Assistans: obegränsad om bilen servats enligt Skoda originalservice).
Dekl förbrukning blandad körning (WLTP): 6,0 liter/100 km.
CO2: 137 g/km. (WLTP), 111 g7km (NEDC).