Mr Beans hatobjekt in real life

Det här är historien om en biltillverkare som satte Storbritannien på hjul med en extremt billig trehjulig bil. Elaka tungor säger att den var världens säkraste bil eftersom den var direkt livsfarlig att köra så alla tog det extremt lugnt. Bilen heter Reliant Robin och tillverkades av Reliant som även tillverkade en lyxigare version med ett hjul mer. Den hette Reliant Kitten.

Faktiskt ett ganska rymligt bagageutrymme med reservhjul, varningstriangel och plasthögtalare till stereon.

Reliant Robin tillverkades från 1973 till året efter millennieskiftet. De sista bilarna var lyxutrustade med lädersäten, påkostad stereo och valnötspanel med mera, men lyx var egentligen aldrig tanken med den udda trehjuliga bilen. Rötterna till Reliant Robin är en brittisk mc-tillverkare, Raleigh bicycle company, vars fabrikschefer startade upp på nytt med tillverkning av något som kan beskrivas som den felande länken mellan en bil och en motorcykel. Skattereglerna i Storbritannien gjorde att motorcyklar var billigare i skatt än bilar så därför fick den tre hjul och byggdes för att vara lättare än 450 kg.

Reliant Robin ersatte märkets första trehjuliga bil, Reliant Regal, som hängt med sedan 1953 och Reliant växte till Storbritanniens näst största brittiskägda biltillverkare en tid innan produktionen lades ner 2002. Reliant tillverkade även en sportigare version med lägre mer kilformad kaross under namnet Bond Bug. En fräck liten bil med samma tekniska arv från Reliant Regal som Reliant Robin. Parallellt med trehjulingarna tillverkades också några fyrhjuliga modeller och top of the line var två sportbilsmodeller, Reliant Sabre och Reliant Scimitar.

Snygga stolar med lätt sportvagnsstuk och faktiskt med välbehållen klädsel. Förarplatsen är typisk 70-tal.

Grunden för Reliants trehjulingar var från början ett stålchassi med träram och aluminiumkaross men med tiden gick man över till att ersätta aluminiumet med glasfiber. Allt för att hålla nere kostnader och vikt. Motorn sitter fram och driver bilen över bakhjulen. Framhjulet är lite mc-inspirerat och detta i kombination med den lätta karossen ger bilen väldigt, låt mig skriva, spännande köregenskaper. 

En liten motor med en cylindervolym på 750 kubikcentimeter driver bakaxeln över en fyrstegad manuell växellåda.

Motorn i den här gula svenskregistrerade Reliant Super Robin har en cylindervolym på 750 kubikcentimeter och effekten är på 32 kW, vilket ger den lilla gula en toppfart på över 100 km/t. Jag har inte hört om någon som vågat sig på att testa om det verkligen stämmer, dock. Motorn sitter så långt bak att den mer sitter till höger om förarens gaspedal än framför föraren och den driver över en fyrstegad manuell växellåda. Bilen är faktiskt en riktig arbetsmyra som kan ta mer last, 410 kg, än tjänstevikten på 380 kg.

Bilen är av 74 års modell och registrerad som motorcykel. Den har av någon anledning letat sig ända från de vinpinade öarna i väster till Braås i smålandsskogarna där den auktionerades ut den 18/4. 

Nog om detta. Reliant Robin är definitivt en tv-kändis och en bil som lyft den brittiska humorn mer än någon annan bil. Mr Bean har i flera av sina episoder kämpar hårt för att vara elak mot medtrafikanter i de trehjuliga Reliant-bilarna. Han har rått och elakt tvingat dem att väja så att bilarna vält. Det finns exempelvis en scen där han ska tvinga sig ut ur ett p-hus utan att betala och möter just en Reliant Robin som han bryskt knuffar baklänges så att den välter.

Klassisk Philips bilstereo med reverserande kasettspelare fullbordar 70-talsnostalgin i bilen.

Brittiska Top Gear har på ett framgångsrikt vis skapat ett koncept baserat på humor, elakheter, udda och lyxiga bilar. Naturligtvis har Reliant Robin flera givna roller i den världen och bland annat arrangerades en fotbollsmatch mellan England och Australien där spelarna körde Reliant Robins och knuffade en stor boll i mål. Ett antal vältningar och rullningar ingick i den hunderhållningen och bilen har för alltid fastnat i bilälskarnas minne, eller motorcykeln ska man kanske säga då de flesta är registrerade som motorcyklar.

Baksäte för två med säkerhetsbälte och allt. Sätet kan fällas för större lastutrymme i bilen som faktiskt lastar 410 kg.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

fjorton − tolv =