Inför sommaren lanserar Clean drink en limited edition i samarbete med den svenska biltillverkaren av exklusiva superbilar, Koenigsegg. Som en del av lanseringen har konsumenter möjlighet att vinna en rundtur i den mytomspunna fabriken i Ängelholm, värde 25 000 kronor per person.
– Vi blev kontaktade av Koenigsegg som ville skapa en egen dryck. Då de lanserar nya hybridbilar som går på alkohol och
el såg vi att samarbetet verkligen låg rätt i tiden och synkar med vår företagsprofilering. Det är enormt hedrande att få möjligheten att arbeta med ett så fint varumärke som Koenigsegg, säger Sebastian Kvissberg, VD för Clean drink.
Koenigsegg tillverkar exklusiva superbilar i små serier med en tillverkning på cirka 30 fordon per år.
– Vi på Koenigsegg jobbar extremt mycket för att ligga i framkant på alla områden. Därför är det även viktigt att våra samarbeten håller den standarden och där känns Clean som det rätta för oss, vi känner att vi delar ett hållbarhetstänk och passionen att alltid hitta på något nytt, säger Sebastian von Koenigsegg, Content creator på Koenigsegg.
Clean Koenigsegg edition har en somrig smak av citron och fläder och designen på burken skiljer sig från Clean drinks vanliga profil. Det räfflade bakgrundsmönstret och den petrolgröna färgen kommer från Koenigseggs grafiska manual och Clean drinks logotyp har fått ett kromat utförande för att förhöja den exklusiva känslan. Burkdesignen är ett resultat av ett intensivt samarbete mellan företagen.
Lanseringen sker via 3D-filmer där drycken visas upp tillsammans med Koenigsegg Gemera elhybrid.
Konceptet bygger på den klassiska estetiken från lanseringar av nya bilmodeller med nedsläckta rum där ett skynke dras undan och ljuset fokuseras på nyheten. I filmerna återfinns mönstret från burkdesignen, vilken går som en röd tråd genom hela marknadsföringen, och ljudmässigt hörs motorljud för att förstärka känslan. Filmerna har producerats av produktionsbolaget Premium Visuals.
Kampanjen kommer även köras via utomhusreklam. Clean Koenigsegg edition har fått tillgång till 50 stycken av de mest exklusiva spottarna JCDecaux tillgodoser i centrala Stockholm. Utöver detta tar Clean drink fram en limiterad upplaga t-shirts inspirerade av Pepsi’s ikoniska reklamkampanj med Cindy Crawford från 90-talet, där den 82-åriga influencern Lady Silver syns posera med en burk Clean Koenigsegg edition.
Clean Koenigsegg edition förlanseras i onlinehandeln under vecka 23. Från och med vecka 24 lanseras den i service- och dagligvaruhandeln. Den limiterade upplagan kommer finnas ute i handeln till och med september 2020.
Rek.pris i servicehandeln är 30 kronor.