E85, HVO100, hybrider och laddhybrider från Ford

Fords svenska importör Hedin Motor Company (HMC) ska fortsätta sälja bilar som drivs med biodrivmedlet E85. Fem nya modeller lanseras i Sverige i år, däribland bolagets mest sålda personbil Ford Focus samt nya Ford Kuga elhybrid. 

Ford Kuga

Det var för två år sedan som Ford utannonserade en nysatsning på biodrivmedlet E85 för den utgående versionen av företagets populära SUV Ford Kuga. Satsningen gjordes då man ville erbjuda svenska kunder en bred palett av alternativa drivmedel, där man samtidigt godkände ett par transportbils-modeller för syntet-dieseln HVO100 samt lanserade företagets första laddhybrid Transit Custom PHEV.

Satsningen på E85 var framgångsrik. Man sålde totalt över 1.000 Ford Kuga som kunde köras med E85, och planerade för fler modeller. Ford uppmärksammades av flera svenska medier för sin satsning, primärt eftersom Ford var det enda bilmärket i Sverige att återintroducera bilar som kunde köras på E85, drygt tio år efter att man hade slutat sälja Ford Flexifuel-bilar som var bland de populäraste etanol-bilarna i Sverige på sin tid.

Ford Fiesta

Men sedan skiftades fokus mot elektrifiering, där man introducerade flera elektrifierade bilmodeller under kort tid; bl.a. nya Ford Kuga PHEV, Ford Explorer PHEV och den helt eldrivna SUV:en Mustang Mach-E.

Viljan att lansera fler etanol-modeller har dock alltid funnits hos Ford i Sverige. I samband med att Hedin Group köpte svenska Ford av moderbolaget Ford of Europe, skapades en rad nya förutsättningar. Och även om Fords offensiv mot elektrifiering fortsätter, där man under 2026 kommer erbjuda nollutsläppskompabilitet för samtliga personbilar och endast sälja helt elektriska bilar vid 2030, så finns ett behov för biodrivmedel för personbilar i Sverige. Erik Lindham är informationschef på HMC och säger:

Ford Puma

– Elektrifiering är givetvis den väg vi kommer att ta på lång sikt. Det är den mest effektiva vägen mot att minska utsläppen från biltrafiken. Men det är flera år kvar tills vi är där, och vi behöver lösningar här och nu. Därför känns det otroligt kul att vi kan lansera hela fem nya etanol-modeller i Sverige.

Ford Transit

Fyra personbilar och en transportbil
De nya etanol-modellerna anländer till Sverige från och med i sommar, och flera modeller kan beställas redan nu. Modellerna som omfattas är:

  • Fiesta 95hk
  • Puma 125hk
  • Transit Connect L1 och L2 100hk
  • Focus 125hk mildhybrid – lanseras kvartal 3
  • Kuga elhybrid – lanseras kvartal 3

Målgruppen för den nya satsningen är i första hand företagskunder med en grön profilering, men man ser även god potential bland privatpersoner. Att köra på etanol kan innebära en betydande kostnadsbesparing, inte minst eftersom etanoldrivna bilar inte omfattas av den nyligen förhöjda Malus-beskattning från 1 april. En bil som kan köras på etanol slipper Malus-beskattning och har en lägre fordonsskatt än sitt fossila dito. För transportbilsmodellen Transit Connect blir utsläpp och skatt enligt nedan:

  • Etanol: 148 g/km. Skatt 767 SEK / år, ingen Malus
  • Bensin: 158 g/km. Skatt 8.336 SEK / år
  • Diesel: 135 g/km. Skatt 7.375 SEK / år

Priset kommer ligga mycket nära bensindrivna motsvarigheter, ett påslag på ca 5.000 SEK mer. Samtliga modeller kommer att ha motorvärmare som standard.

Ford Focus

Samtliga av Fords transportbilar godkända för HVO100
Även på diesel-sidan har man i Sverige gjort stora framsteg när det kommer till biodrivmedel. Nyligen utannonserades att samtliga av Fords dieseldrivna transportbilar godkänns att tankas med syntet-dieseln HVO100. Detta i kombination med de nya etanol-modellerna samt satsningen man gör kring elektrifiering skapar ett av landets starkaste utbud för alternativa, icke-fossila drivmedel.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

2 × ett =