Modern krigarjeep i försoningens koncern

Laddhybrider är för närvarande högsta mode. De allra flesta biltillverkare har laddhybrider i sin modellflora och det beror delvis på EU:s krav på böter om tillverkarna överskrider ett CO2-utsläpp på 95 gram/100 km som snitt på 95% av samtliga sålda bilar. Kort sagt så betyder det att sålda laddhybrider, som har betydligt lägre utsläpp i de tester som gäller idag, kan rädda tillverkarna från böter. Det betyder också att tillverkarna kommer att prissätta sina bilar så att de som har höga utsläpp blir mindre attraktiva medan laddhybriderna blir mer attraktiva. I realiteten har detta lett till att världens mest konservativa bilmodell, byggd på en stegram och med stela axlar både fram och bak precis som en T-Ford, nu får den modernaste tekniken när det gäller drivlinan.

Det är Jeep Wrangler jag skriver om. Bilen som lanserades 1941 och var en viktig del i att de allierade segrade i andra världskriget. Jeep har redan flera laddhybrider i sitt modellprogram men nu är det dags för Jeeparnas Jeep att få eldrivning, om än bara de där första fem milen.

Spännande med infotainment med italiensk text i en Jeep på pressbilderna.

Det kändes lite märkligt att lyssna på Stellantis presskonferens där nya Jeep Wrangler 4xe lanserades. En stram kvinna berättade målande om Jeep Wranglers arv och modellen som är grunden för det Jeep vi ser idag. Hon talade engelska med en tydlig italiensk brytning och det kändes först lite absurt att lyssna på en italiensk Jeep-lansering. Samtidigt visar det på potentialen i försoning när samarbetet mellan italienska Fiat och amerikanska Jeep tycks få båda märkena att lyfta och detta i en tid då Fiat-koncernen och Chrysler-koncernen, med bl.a. Jeep, gick samman med franska PSA som redan köpt tyska Opel och brittiska Vauxhall från amerikansk GM. Världskriget tycks vara ett minne blott och nu samarbetas det över gränserna. Stellantis är namnet på den koncern som skapats när alla dessa bilmärken slagits ihop.

2021 Jeep® Wrangler Rubicon 4xe

Jeep Wrangler 4xe kommer klokt nog i tre versioner, Rubicon, Sahara och en exklusiv jubileumsmodell för att fira att det är 80 år sedan Jeep introducerades. Rubicon är bilen för den som behöver de mest seriösa terrängegenskaperna medan Sahara är bilen för den som nöjer sig med känslan av att ha skaffat sig äventyrarens livsstil.

The 4xe logo on the hood of the 2021 Jeep® Wrangler lets the body color show through.

Den nya Jeep® Wrangler 4xe kombinerar faktiskt det bästa av 4×4 och det bästa av el i en bil med ikonisk status. Detta då eldrivingen ger maximalt vridmoment redan från start, vilket är bra vid terrängkörning. Wrangler 4xe blir mer kraftfull, effektiv, miljövänlig och tekniskt avancerad än Wrangler någonsin varit.

Jeep Wrangler 4xe är en elbil för vardagsbruk i staden och på terrängleder, men samtidigt en hybridbil som minskar förbrukningen även när strömmen i batterierna är förbrukad. Den är också en robust bil med bra dragegenskaper.

2021 Jeep® Wrangler Rubicon 4xe

Jeep Wrangler 4xe är alltså en laddhybrid, vilket garanterar ett helelektrisk köralternativ med en räckvidd som kan överstiga 50 kilometer i stadscykeln. Finessen med 4xe-teknik är att bilen kan köras i fyrhjulsdrift i fullelektriskt läge. Behövs mer kraft går förbränningsmotorn in och då har bilen 380 hk maximal kombinerad effekt och maximalt vridmoment på 637 Nm, vilket ger riktigt bra terrängprestanda vilket betyder att Jeep Wrangler behåller sin ”Trail Rated” -kapacitet. Samtidigt får bilen en markant förbättring av prestanda med acceleration från 0 till 100 km / h på 6,4 sekunder.

Att ladda den nya Jeep Wrangler 4xe är enkel och användarvänlig med full laddning på mindre än 3 timmar om man laddar med växelström från en så kallad Wallbox med en kapacitet på 7,4 kW. Bilen har ett batteri med 96 celler / 17 kWh / 400 volt litiumjon (nickel-mangan-kobolt).

Avancerat teknikinnehåll inkluderar Uconnect ™ NAV-system med 8,4-tums pekskärm och senaste generationens ADAS-funktioner. Erbjuds i alla treversionerna. Nya Wrangler 4xe kommer att finnas tillgänglig hos Jeep-återförsäljare på de stora europeiska marknaderna i juni, och kunderna ska erbjudas innovativa hyres- och finansiella lösningar via Leasys respektive FCA Bank.

Jeep Wrangler 4xe avancerade drivlina kombinerar två elmotorer och ett 400-volts batteripaket med en effektiv turboladdad fyrcylindrig motor och TorqueFlite åtta-växlad automatisk växellåda.

Läs vår tuffa provkörning av Wranglern.

Arkitekturen inkluderar:

En rak 2,0-liters 4-cylindrig turboladdad bensinmotor, en del av Stellantis-koncernens Global Medium Engine-familj. Den här högteknologiska bensinmotorn med direktinsprutning använder en Twin Scroll-turboladdare med låg tröghet monterad direkt på topplocket, tillsammans med en dedikerad kylkrets för turboladdaren, insugsluften och gasreglaget. En kombination av teknologier som förbättrar responsen och säkerställer prestanda och bränsleeffektivitet.

Den första vätskekylda motor/generatorn med hög spänning är monterad på motorns framsida och ersätter den konventionella generatorn. En robust drivrem sammanbinder motor/generatorn till motorns vevaxelhjul. Förutom att ge ytterligare vridmoment för att driva förbränningsmotorn, hanterar den start-stopp-systemet samtidigt som den genererar el till batteripaketet. Wrangler 4xe använder inte en vanlig 12-volts startmotor utan är utrustad med ett 12-voltsbatteri för att driva tillbehören.

Den andra högspänningsmotorgeneratorn är monterad på framsidan av växellådan och ersätter den konventionella vridmomentomvandlaren i en automatisk växellåda. Den är därför inbyggd i TorqueFlite åtta-stegs automatisk växellåda.

Två kopplingar arbetar för att hantera kraft och vridmoment från e-motor och motor. Den första kopplingen är monterad mellan de två enheterna. När denna koppling är öppen kan Wrangler 4xe färdas i helelektriskt läge, eftersom det inte finns någon mekanisk koppling mellan motorn och e-motorn. När denna koppling är stängd kombineras vridmomentet från 2,0-liters förbränningsmotorn och e-motorflödet genom den automatiska växellådan. En andra variabel koppling är monterad bakom e-motorn och hanterar interaktionen med växellådan för att förbättra körbarheten och effektiviteten. Denna arkitektur har det dubbla målet att lyfta fram fördelarna med elektrifiering och bibehålla den ikoniska Wranglers kapacitet och unika terrängförmåga.

Förbränningsmotorn och de två motor/generatorerna verkar tillsammans med Wranglers sofistikerade mekaniska 4×4-system. Wrangler-ägare ser därför ingen skillnad i det användarvänliga och intuitiva gränssnittet och kommer att uppskatta de betydande förbättringarna i prestanda, med acceleration från 0 till 100 km / h på 6,4 sekunder mot en nästan 70% minskning av koldioxidutsläppen jämfört med bensinversionen i WLTP-cykeln. En skillnad som är direkt beroende av hur långt ägaren kör. Korta resor betyder avsevärt lägre utsläpp, medan en körning på 60 mil ger en besparing på runt 30% jämfört med en bil utan hybridteknik.

Jeep Wrangler 4xe har ett 400-volts litiumjonbatteripaket med 96 celler som ger 17 kWh och är uppbyggt med nickel-mangan-kobolt (NMC) / grafitkemi. Den är monterad under den andra sätesraden, där den är skyddad från yttre element. Detta krävde en ny utformning av sätena på andra raden, så att bottendynan kan vändas framåt för enkel åtkomst till batteriet.

Inneslutet i aluminiumhölje, är batteripaketet utrustat med en särskild värme- och kylkrets för att hålla batteriet vid optimal temperatur för bästa prestanda.

Wrangler 4xes hybridsystem innehåller en integrerad Dual Charging Module (IDCM), som kombinerar ett batteriladdningssystem och en DC / DC-omvandlare till en enda enhet, som är mer kompakt än de två separata komponenterna. Hybridsystemet innehåller också en nästa generations Power Inverter Module (PIM), som är mindre i storlek, inrymd och skyddad från skador inuti batteriet.

Alla högspänningselektroniska komponenter och system, inklusive ledningarna mellan batteripaketet och e-motorerna, är förseglade och vattentäta. Precis som alla Trail Jeep Wrangler-modeller, kan 4xe-varianten vada i vatten upp till 76 cm.

Ytterligare ett viktigt inslag i Wrangler 4xe-layout är placeringen av batteripaketet under andra radens säten, vilket innebär att bagageutrymmet på 533 liter med säten i upprätt läge är detsamma som i förbränningsmotorversionen .

Jeep® Wranglers arv har alltid definierats av dess legendariska terrängförmåga. Alla Jeep Wrangler 4xe-modeller är utrustade med sofistikerade aktiva 4×4-system på heltid: Selec-Trac på Sahara 4xe och 80-årsjubileum 4xe-trim och Rock-Trac på Rubicon 4xe, den mest kapabla versionen för terrängkörning . Båda fungerar i fyra körlägen (plus neutralläge):

2H (högväxel med drivning påtvå hjul)
4H AUTO (med differential mellan axlarna)
4H (med spärrad differential mellan axlarna)
4L (fyrhjulsdrivning lågväxel med spärrad differential mellan axlarna)
I lågväxelläget (4L) är alla Wrangler 4xe-kraftlägen tillgängliga – Hybrid, Electric och E-Save. Den totala integrationen av elkraft i 4×4-drivlinan lyfter Wrangler 4xe till nya nivåer av terrängprestanda.

Off-road entusiaster kommer att upptäcka att den omedelbara tillgängligheten av vridmoment från Wrangler 4xes elmotor ger en mer exakt och kontrollerad körupplevelse för att klättra och krypa i terrängen. Det finns ingen anledning att bygga upp motorvarvtal för att få däcken att röra sig, vilket minimerar drivlinans chockbelastning och maximera kontroll och hastighet samtidigt som det skonar underlaget.

Detta ökar kapaciteten för Wranglers ’Trail Rated’ teknik, som, beroende på modellval, inkluderar två avancerade aktiva 4×4-system, Selec-Trac eller Rock Trac, nästa generations Dana-axlar, Tru-Lock elektrisk differentialspärrar i fram- och bakaxel, Trac-Lok differentialbroms och elektriskt urkopplingsbar främre krängningshämmare.

I helelektriskt läge använder Wrangler 4xe fyrhjulsdrivningen, vilket ger bästa terrängprestanda och säkerhet samtidigt som passagerarna får nöjet att höra naturens alla ljud.

Jeep Wrangler Sahara 4xe är utrustad med Selec-Trac fyrhjulsdrivningssystem, med en tvåväxlad fördelningslåda, med ett utväxlingsförhållande på 2,72: 1 i lågväxelläget och Dana 44 fram- och bakaxlar.

En Trac-Lok bakre differentialbroms, standard på Sahara-trimmen, ger också extra grepp och framkomlighet i alla lägen med sämre fäste, som att köra på våt asfalt med regn, is eller snö eller över spår med sand och grus .

Jeep Wrangler 4xe Rubicon-modeller har Rock-Trac fyrhjulsdrift som inkluderar ett tvåväxlad fördelningslåda med en 4: 1-utväxling i lågväxelläge, Dana 44-nextgeneration axlar och Tru-Lok elektriska differentialspärrar i fram- och bakaxel för extrem terrängkörning. Wrangler Rubicon 4xe har en utväxling på 77,2: 1 i krypläge, vilket gör det enkelt att ta sig över de flesta hinder.

Rubicon-trimmen erbjuder också förbättrad axelartikulation och längre fjädringsrörelse tack vare dess framaxel med den elektriskt urkopplingsbara krängningshämmare. Detta system gör det möjligt att koppla bort den främre krängningshämmare för att öka fjädringens slaglängd och bättre hantera särskilt utmanande hinder. Tillsammans bidrar dessa komponenter till att leverera off-road förmågan Wrangler Rubicon är känd för, nu förbättrad med 4xe-systemet.

Wrangler 4xe inkluderar Selec-Speed ​​Control med Hill Ascent och Hill Descent Control. Detta gör det möjligt för förare att hålla jämn hastighet upp och nerför branta backar vid terrängkörning.

Liksom alla Jeep Wrangler bär 4xe-modellerna märket ’Trail Rated’, vilket intygar att den har Jeeps terrängegenskaper och klarar Jeeps uppställda krav. ’Trail Rated’ står för att fordonetklarat av en serie tunga tester som utförts inom följande områden: dragkraft, vadning, manövrerbarhet, artikulation och markfrigång.

Den nya Wrangler 4xe’s ’Trail Rated’-funktionen garanteras av bilens tekniska data som är:

Selec-Trac 4×4-system med ”4LO” -läge, ett krypförhållande på 2,72: 1 (standard på Sahara 4xe)


Rock-Trac 4×4-system med ”4LO” -läge, ett 4: 1-utväxlingsförhållande med i lågväxel och Tru-Lok elektriska differentialspärrar (standard på Rubicon 4xe)


Skyddsplåtar under bilen och dragkrok bak


Rubicon 4xe har, påkörningsvinkel på 36,6 grader, rampvinkel på 21,4 grader, avkörningsvinkel på 31,8 grader och markfrigång på 25,3 cm;


17-tums terrängfälgar med 32-tums Mud Terrain-däck (Rubicon 4xe)

18-tums hjul med All Season-däck (Sahara 4xe och 80-årsjubileumsmodellen 4xe-trim)


Vadningsdjup: 76 cm.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

fyra × 1 =