VW Multivan, folkabuss som laddhybrid

Det började med en enkel och prisvärd lösning för storfamiljen eller andra som behövde en bil med plats för fler än fem. Folkabussen föddes 1950 och var i grunden en uppskalad folkabubbla. Luftkyld svansmotor på 25 hk och bakhjulsdrivning. Nu blir VW Multivan första minibussen med laddhybridteknik och massor av förarstöd hämtat från personbilssidan.

Man skulle kunna säga att nya VW Multivan är en uppskalad VW Golf för att hitta kopplingar till 50-talets, numera ikonförklarade, minibuss. Volkswagen hjälper gärna till med kopplingar till den historiska bilen genom att ge nya Multivan samma färgsättning som klassiska folkabussen. En bil som idag är värd en förmögenhet om den är i bra skick.

Nya Multivan byggs på Volkswagengruppens MQB-plattform med tvärställd motor och framhjulsdrivning så grunden är hämtad från personbilssidan och det märks bakom ratten. För det första så är förarmiljön väldigt snarlik den vi finner i de flesta av Volkswagens bilar idag. En bra förarmiljö med andra ord. Det märks också på styrrespons, väghållning och komfort. Körkänslan är mer av att köra en Passat än den större Multivanmodellen, som även den kommer att finnas kvar i VW:s utbud. 

Nya VW Multivan kommer till Sverige först som laddhybrid och öppnar nya möjligheter för de som vill köra miljövänligt korta sträckor och samtidigt kunna köra långsträckor utan att bekymra sig om att hålla koll på laddplatser och räckvidd. Bilen har ett batteripaket på 10,4 kWh, vilket räcker till knappa fem mils räckvidd på enbart el. I normalläget startas och körs bilen på el så länge strömmen i batterierna räcker. Finns det inte tillräckligt med ström i batterierna, eller om batteriernas temperatur är under minus 10 grader går förbränningsmotorn in. Till det kommer den helt eldrivna ID. Buzz som lanseras under 2022.

Drivlinan består av en 1,4 liters fyrcylindrig bensinmotor som ger 150 hk, eller 110 kW, och en elmotor som ger 116 hk/85 kW, samt en 6-stegad dubbelkopplingslåda. Växellådan och elmotorn är sammanbyggda till en enhet där elmotorn även används som generator och startmotor. Systemeffekten för den här drivlinan är 160 kW/218 hk och förbrukningssiffrorna är enligt NEDC-cykeln, den mest optimiska cykeln, 1,5 till 1,6 liter per 100 km. 

När det gäller laddhybrider är förbrukningssiffrorna specifika för en viss körcykel som ska simulera en körning i huvudsak inom tättbebyggt område och inte några långa resor. Kör du mindre än 5 mil får du lägre förbrukning och kör du mer än 10 mil får du högre förbrukning. Hybridtekniken gör dock nytta även vid långkörning så laddhybriden blir i alla lägen snålare än en bil med bara bensinmotor. För de flesta bilägare blir den även snålare än samma bil med dieselmotor men Volkswagen väljer ändå att även erbjuda en dieselversion med en TDI-motor på 110 kW/150 hk. Framför allt är den här versionen intressant för alla som behöver dra tyngre släp längre sträckor. Laddhybriden får dra 1,6 ton medan dieselversionen klarar 2 ton.

Nya Multivan finns ännu så länge enbart som framhjulsdriven och VW lovar ingen fyrhjulsdriven version idag, men det är rimligt att anta att den helt eldrivna ID. Buzz kommer även med fyrhjulsdrivning precis som VW:s övriga elbilar.

Vad är det då som gör VW Multivan så unik?

Det enkla svaret ätt bilen är möblerbar. Stolarna bak, och bordet, är monterade på skenor så att de går att flytta framåt eller bakåt. De kan även tas bort för att utnyttja utrymmet som lastutrymme. Stolarna kan snurras så att du kan åka med blicken framåt eller med blicken mot de som sitter bakom dig. Bordet kan stå mitt i utrymmet bak och skivor kan fällas ut så att det blir ett bord stort nog för mat, tidningar, leksaker eller några datorer. Ihopfällt fungerar bordet som en mittkonsol med förvaring mellan framstolarna.

Utrymmet bak är verkligen väl tilltaget, så det är gott om benutrymme oavsett hur stolarna står. Dessutom, vilket är nog så viktigt, finns det plats för bagage även om man är 7 personer i bilen. Den som har större behov av lastutrymme kan välja den 200 mm längre modellen som mäter 5 173 mm. Båda modellerna har samma axelavstånd, 3 124 mm, vilket är 124 mm längre än VW Multivan T6, den modellen vi har idag och som kommer att finnas kvar en tid. 

Så till säkerheten.

Nya Multivan har alla förarstödssystem som finns i personbilarna och chansen att överleva en frontalkrock är väl några tusen procent högre i den här bilen jämfört med första folkabussen för 70 år sedan. Då satt motorn bak och ingen kände till begrepp som deformationszoner, ABS, Autobroms och antisladd. Nu har bilen datoruträknade deformationszoner, motorn är placerad framför föraren och bilen har alla de där systemen som hjälper till att undvika en olycka. Dessutom kan man få Volkswagens utmärkta IQ Light som bara bländar ner den ytan där de finns ett möte eller en framförvarande bil. Du har alltså helljus både på höger och vänster vägren även vid möte. En riktigt bra säkerhetsdetalj för oss som bor i ett land där älgarna går lösa och dagarna är korta.

Fakta

Volkswagen Multivan eHybrid

Pris: 528 300:- (inkl Moms), TDI 150 423 900:-

Motor: 1,4 liters bensin rak 4-cylindrig Euro 6D, samt en elmotor sammanbyggd med växellådan.

Effekt: 160/218 kW/hk, vid 6 000 varv/minut.

Max vridmoment: 350 Nm vid 1 000-4 100 varv/minut.

Växellåda: 6-stegad automatisk dubbelkopplingslåda. Dieselversionen får en 7-stegad DSG-låda.

Prestanda: Toppfart: 190 km/t, acceleration 0-100 km/t: 11,6 sec.

Längd/bredd/höjd/axelavstånd: 2 120/1 941/ 1 907/3 124 mm.

Tjänstevikt/max last/släp: 1 739/410-848/1 600 kg

Deklarerad förbrukning blandad körning (WLTP): 1,6-2,0 liter/100 km. Preliminära uppgifter.

CO2: 36-45 g/km (WLTP). Preliminära uppgifter.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

4 × två =