Behovet av folkabussen består

Det är mer än sjuttio år sedan Volkswagen presenterade sin Kleinbus och nu ser vi en ny generation minibussar med helt ny drivlina och massor av elektronik som hjälper föraren att undvika en olycka, hitta rätt väg och så vidare.

Det har hänt otroligt mycket när det gäller utvecklingen av våra bilar och det märks nog allra bäst om vi tittar på hur folkabussen har utvecklats från att vara en bullrig och livsfarlig men rymlig bil som öppnade möjligheter för storfamiljer och campare i efterkrigstidens Europa till den helt eldrivna ID. Buzz som VW flaggat för till nästa år.’

Kärt barn har många namn heter det ju och det gäller även VW:s minibuss. Den kallas Bulli, hippiecontainer, folkabuss och så vidare. Framför allt har den fans bland så olika grupper som nostalgiker, surfare, campare, äventyrare och limousinchaufförer. 

Man skulle kunna räkna in även hantverkare om man tar med VW Transporter, men min tyske vän, tillika Multivan-älskare, är ytterst noga med att förklara skillnaden mellan VW Multivan, som folkabussen heter idag, och VW Transporter, så det är bäst att hålla transportbilen utanför.

Det intressanta är att behoven är desamma och bilindustrin anpassar sig hela tiden efter nya krav. Krocksäkerheten i nya VW Multivan är avsevärt mycket högre på alla plan. Det gäller passiv säkerhet som deformationszoner, krockkuddar, bälten och stötupptagande material i interiören. Det gäller också aktiv säkerhet som väghållning, ABS-bromsar, antispinn och antisladd. Dagens bilar har så bra och likartade köregenskaper så det här eviga tjatet om körglädje är mer av en marknadsföringsgrej i stil med sportighet och dynamik.

Inte minst gäller det alla förarstödsystem som varnar föraren om en olycka är på väg att hända, bromsar bilen och till och med styr undan om föraren är på väg över i mötande vägbana. Sömniga förare väcks med en pigg signal och en kaffekopp i displayen om de börjar vingla. 

Slutligen kan dagens bilar larma SOS helt automatiskt om en olycka inträffar och ge räddningspersonalen både vägbeskrivning till olycksplatsen och information om vilken biltyp som det handlar om för att de ska kunna förbereda sig på hur de ska agera. Det handlar om olika drivmedel, batterier och hur stor bilen är. Är personerna i bilen vid medvetande kan de prata med räddningstjänsten och förklara situationen samt hur många de är i bilen.

Komforten, ja det är hästlängder i skillnad, men jag vill inte argumentera emot de som höjer interiör, motorljud och design i den första Kleinbus till ikonstatus. De har givetvis rätt i att en gammal folkabuss är charmig och väl värd den där miljonen ett riktigt bra exemplar kostar. I alla fall till det inträffar en olycka.


Volkswagen har redan aviserat nästa generation folkabuss som kommer att heta ID: Buzz och blir helt eldriven.
 

Det vi inte kan argumentera bort är att de flesta rättrogna Kleinbus-älskare vägrar konvertera drivlinan till gas eller etanol, vilket är möjligt, och det betyder att de förbrukar fossila energireserver och släpper ut koldioxid. Å andra sidan finns det idag helt eldrivna replikor av Kleinbus att köpa och nästa år kommer en helt eldriven Multivan med namnet ID. Buzz

Världen är i förändring men behovet av folkabussen består.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

8 + åtta =