7-stegad klassisk manuell låda till Porsche

Det går inte att komma ifrån att det finns en speciell känsla med en klassisk växellåda där man petar runt i kugghjulen med en vanlig växelspak. Porsche har ett gäng kunder som gärna ägnar sig åt att köra bil på det klassiska sättet, jag menar exempelvis att gå in i en kurva och lyftas växelspaken från fyran ner till tvåan och ge gas för att dra sig ut ur kurva. Nu lär de få sitt lystmäte med den nya sjustegad lådan.

Som ett alternativ till den åttastegade PDK-växellådan som är standard, kan nu utan extra kostnad en sjuväxlad manuell växellåda beställas till 911 Carrera S och 4S. Den manuella växellådan erbjuds i kombination med Sport Chrono-paketet och kommer därför framförallt att tilltala sportiga förare som uppskattar att kunna växla själva.

Som del av årsmodellsförändringen kommer en rad nya utrustningsval till 911 Carrera-serierna, tillval som tidigare inte funnits tillgängliga för 911-serien. Däribland Porsche InnoDrive, bekant från Panamera och Cayenne, liksom en ny Smartlift-funktion för framaxeln.

För purister: sjuväxlad manuell växellåda med Sport Chrono-paket

Den manuella sjuväxlade växellådan till Carrera S och 4S erbjuds alltid i kombination med Sport Chrono-paketet. Porsche Torque Vectoring (PTV), som genom att kontrollerat bromsa bakhjulen ger variabel fördelning av drivkraften, ingår också liksom en mekanisk bakre differentialspärr med asymmetrisk låsning. Det här upplägget kommer framförallt att tilltala förare med sportiga ambitioner, som också kommer att uppskatta den nya indikatorn för däcktemperaturen. Den här extra funktionen i Sport Chrono-paketet introducerades i 911 Turbo S. Däcktermometern kombineras med däcktryckindikatorn. Med kalla däck varnar de blå staplarna för sämre väggrepp. Allteftersom däcken värms upp byter indikatorn färg först till blåvit och sedan till vit när däcken nått rätt arbetstemperatur och ger maximalt väggrepp. Systemet kopplas ur och staplarna döljs när man byter till vinterdäck.

I kombination med den manuella växellådan erbjuder Sport Chrono-paketet också en funktion för automatisk varvtalsanpassning. När föraren växlar ner ger den här funktionen automatiskt ett litet gaspådrag för att öka motorns varvtal och anpassa det till växellådans högre hastighet på den lägre växeln, för smidigare nedväxlingar och för att undvika lastväxelreaktioner. Paketet inkluderar också sportiga komponenter som dynamiska motorfästen, PSM Sport mode, mode switch på ratten med inställningarna Normal, Sport, Sport Plus, Wet och Individual (för en personlig inställning), liksom ett stoppur och appen Porsche Track Precision.

911 Carrera S med manuell växellåda accelererar från noll till 100 km/tim på 4,2 sekunder och når en toppfart av 308 km/tim. Tjänstevikten för 911 Carrera S med manuell växellåda är 1 555 kg – vilket är 35 kg mindre än versionen med PDK.

För första gången i 911 Carrera: Porsche InnoDrive och Smartlift

För den nya årsmodellen av 911 finns nu Porsche InnoDrive som tillval. I varianter med PDK har assistanssystemet utökat den adaptiva farthållarens funktion genom att förutsägbart optimera hastigheten upp till tre kilometer i förväg. Med navigationsdata som grund, beräknar den de optimala värdena för fartökning och inbromsning och aktiverar dem med hjälp av motorn, PDK och bromssystemet. Den elektroniska autopiloten tar automatiskt med kurvor och stigningar i beräkningen samt hastighetsbegränsningar om så önskas. Föraren kan alltid närsomhelst ange vad som ska vara den maximala hastigheten. Systemet avläser den aktuella trafiksituationen med hjälp av radar och videosensorer och anpassar kontrollen därefter. Systemet känner till och med igen rondeller. Precis som med en konventionell adaptiv farthållare anpassar InnoDrive kontinuerligt avståndet till framförvarande fordon.

Med den nya funktionen Smartlift, som kan väljas till alla 911-versioner, kan frampartiet höjas automatiskt i områden med sämre väglag och där bilen körs regelbundet. Med framaxelns elektrohydrauliska system kan markfrigången vid frontspoilern ökas med cirka 40 millimeter. Med ett knapptryck sparar systemet GPS-koordinaterna för den aktuella positionen. Om föraren närmar sig den positionen igen, från vilket håll som helst, kommer bilens framparti att höjas automatiskt.

Läderpaketet 930 i samma stil som i första 911 Turbo

Läderpaketet 930 som introducerades i 911 Turbo S finns nu tillgängligt som tillval i 911 Carrera-modellerna. Det är en påminnelse om den första Porsche 911 Turbo (Typ 930) och kännetecknas av ett koordinerat samspel mellan färger, material och individuella detaljer. Paketet innehåller kontrastsydda mittsektioner på fram- och baksäten, quiltade dörrpaneler, samt även andra omfattande läderdetaljer från urvalet i Porsche Exclusive Manufaktur.

Andra nya utrustningstillval

Nya lättare och ljudisolerande rutor är nu tillgängliga till Coupé-versionerna i 911 serierna. De sparar över fyra kg vikt jämfört med standardrutorna. En annan fördel är lägre ljud inuti bilen tack vare minskat däckbuller och minskat vindbrus. Lättviktsmaterialet är ett laminerat säkerhetsglas och används i vindrutan, bakrutan och alla sidorutor. Ambient Light Design-paketet inkluderar ambient belysning som kan justeras i sju färger. En färgklick har också tillkommit med den nya speciallackeringen Python Green.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

12 − 9 =