Nissan Micra ett jättelyft för minstingen

Jag har mycket svårt för att sluta tänka på sagan om den fula ankungen när jag kör nya Nissan Micra. Plötsligt har Nissans minsting blommat ut till en bil med egen stil och ett utseende som sticker ut men inte på det viset att man kliar sig i huvudet och funderar på om designern ritat bilen för att hämnas på Nissan. Micra i femte generationen tar modellen från att vara en praktisk och billig bil utan vare sig lyx eller fräck design till en säker och snygg kompakt halvkombi.

Nissan söker naturligtvis nya kunder och fler kunder med den här modellen än vad man lyckats få ihop med föregångarna och jag skulle bli mycket förvånad om man inte lyckas. Nya Micra är verkligen ett lyft. Frågan är om den inte ä’r det största lyftet en enskild bilmodell någonsin fått.

Vi har kört bilen med den 90 hk starka trecylindriga turbomotorn på 0,9 liter och med den lika starka fyrcylindriga dieseln på 1,5 liter. Båda motorerna är moderna följsamma och lättkörda med extra plus för bensinmotorn som har oväntat bra kraft redan på låga varv och låg förbrukning. Dieseln är något snålare men bullrar mer. Framför allt utanför bilen. Den krävde också oväntat mycket växlande i kombination med den femstegade manuella lådan. Det hände att vi fick gå ner på trean för att bilen skulle orka 60 km/t. I dagsläget erbjuds ingen automatlåda.

Nya Micra är mer av förarens bil både vad gäller instrumentering, väghållning och den smidiga växellådan. Styrningen är mycket exakt och bjuder lagom motstånd medan instrumenteringen är av den klassiska typen med stora lättlästa runda klockor. Riktigt bra. Strålkastarna, LED på testbilen, ger mycket bra ljus både på halv- och helljus. Sikten är bra utom snett bakåt och baksätet är ok för bilstorleken, men inte en dröm med tre vuxna inklämda där bak. Bagageutrymmet är väldisponerat och rymligt för bilstorleken och baksätet är fällbart 40/60.

Nissan har valt att inkludera en komplett uppsättning förarstöd som standard. Det handlar bland annat om autostopp, med fotgängarigenkänning, och intelligent filbytesvarnare, ett säkerhetssystem som mjukt och försiktigt styr tillbaka bilen om föraren lämnar filen utan att visa tecken. Tekniken är dock inte envis. Vill man som förare byta fil men slarvat med blinkersen går det bra att styra emot och fortsätta in i den andra filen. Hel- halvljusautomatik är också standard.

Nissans 360 graders kameror som kan visa allt runt bilen, eller fungera som backkamera som också växlar till att visa vad som finns precis framför bilen finns bland tillvalen, liksom en rad olika möjligheter att göra bilen mer personlig med olika färgkombinationer både exteriört och interiört. Ett riktigt lyft och samtidigt en nyhet i bilvärlden är Boses avancerade musikanläggning med högtalare i nackskydden.

Förnuftet, som varit det viktigaste argumentet för tidigare Micror, finns kvar i form av bra innerutrymme, låg förbrukning och lågt inköpspris när det gäller basmodellen. Säkerheten är bland den bästa i småbilar och den betydligt mer påkostade interiören ger en känsla av att bilen är både lyxigare och har bättre byggkvalitet. Den oväntat låga ljudnivån höjer det intrycket.

 

 

 

 

Faktaruta:

Nissan Micra

Biltyp: Framhjulsdriven halvkombi.

Motor: 0,9 liters trecylindrig bensin.

Effekt: 90 hk vid 5 500 varv/minut.

Max vridmoment: 140 Nm vid 2 250 varv/minut.

Tjänstevikt: 1 001-1 082 kg.

Max totalvikt: 1 530 kg.

Max släpvagnsvikt: 1 200 kg.

Bränsleförbrukning: 4,6 liter/100 km vid blandad körning enligt EU-cykeln. Vid vår körning mätte vi upp 5,7 liter/100 km.

CO2: 104 g/km.

Pris: Från 139 900:- (73 hk bensin som är den enda prissatta ännu). Detta med en hög utrustningsnivå. 90 hk bensin blir dyrare så lägg till 10 000 till 20 000:-.

Titta också på: VW up!, Kia Picanto, For KA, Skoda Citigo.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

1 × 4 =