T-Roc, men ingen T-Rex för terrängen

Vi har sett fantasifulla konceptbilar under en tid, så det är ingen överraskning att Volkswagen nu lanserar en mindre SUV. Namnet är lika upphetsande som de skisser och koncept som visats, men resultatet är dock mer jordnära. Det går inte att bygga hur låga och sportiga crossover med jättedäck som helst, så T-Roc får en mer typisk Volkswagen-stil men tuffas till med glada färger där kunden kan välja två färger på sin bil, lite som Citroën gjorde när DS3 lanserades.

Namnet antyder en rockande T-Rex, men det handlar egentligen om en något mindre Volkswagen SUV, eller crossover som Volkswagen kallar den. Bilen hade världspremiär 23/8 och kan kort beskrivas som en något mindre Tiguan. Den här bilen är lika kort och hög som nyligen lanserade VW Arteon är lång och låg. Tillsammans  breddar de Volkswagens modellutbud och det är en del i märkets modelloffensiv med en förnyelse av dagens modeller och en lansering av marknadsspecifika bilar för olika marknader. VW T-Roc är här och den rullar först ut i Europa. Produktionen är förlagd till Portugal. T-Roc är en bil som ska säljas som livsstilsbil för unga sportiga människor, men det brukar i och för sig heta så vid alla billlanseringar.


Kunden kan välja mellan olika dekorer och 2-färgade designer. Till buds står avancerade assistanssystem (Front Assist och Lane Assist är standard, Traffic Jam Assist tillval), innovativa digitala finesser (nya generationen av Active Info Display), effektiv uppkoppling via App-Connect och onlinetjänster via Car-Net.

T-Roc erbjuder dessutom bränslesnåla motorer (direktinsprutade turbomotorer på upp till 190 hk) och en smidig och komfortorienterad körning. Adaptiv chassireglering ”DCC” finns som tillval.


Kort, smidig och något högre, en funktionell insida (5-sitsig, bagageutrymmesvolym: 445 liter), framhjulsdrift eller fyrhjulsdrift, gör T-Roc till en mångsidig bil som är lika hemtam i stan som på långfärd.


Herbert Diess, chef för märket Volkswagen:

– T-Roc blir till ny norm i det blomstrande SUV-segmentet. Med sin uttrycksfulla design, sin funktionalitet, sina dynamiska köregenskaper och sin teknik förkroppsligar T-Roc alla goda Volkswagen-egenskaper och kommer att ge vår SUV-offensiv ännu mer slagkraft.


Volkswagen lanserar T-Roc i 20 000 euro-klassen (på den tyska marknaden, de svenska priserna är ännu inte fastställda) och utökar genom detta sitt utbud av allround-bilar att även innefatta kompakt-SUV:ar.

 

Snabbfakta – nya T-Roc

 

  •  Volkswagens SUV-offensiv:  kompletterar Volkswagen sitt SUV-utbud med kompakta T-Roc.
  •  Automatiserad säkerhet: Stort utbud av förarassistanssystem – Front Assist med City Emergency Brake och Lane Assist är standard.
  •  Digitaliserad och uppkopplad: Inglasade infotainmentsystem – nya generationen Active Info Display (tillval).
  •  TSI- och TDI-motorer: Turboladdade motorer med en effekt från 115 till 190 hk.
  •  4MOTION plus DSG: De kraftfullaste motorerna är som standard utrustad med fyrhjulsdriften 4MOTION och en 7-stegad DSG-växellåda med dubbla kopplingar.
  •  Optimalt paket tack vare MQB: Kompakt på utsidan, stor på insidan – denna 5-sitsiga SUV har ett av de största bagageutrymmena i klassen: hela 445 liter (lastad fram till 2:a sätesraden och upp till ryggstödens överkant).
  •  Precis som man själv vill ha den: 2-färgad design och olika dekorer ger stora möjligheter till personlig anpassning.
  •  Lansering och förförsäljning: T-Roc lanseras på den svenska marknaden preliminärt i början av 2018, medan förförsäljningen startar preliminärt i september.

 

– I dag säljs närmare 80 procent av alla kompakt-SUV:ar i Europa och Kina, men vinner mark också i Brasilien, Indien Ryssland och USA. Vi förutspår att den årliga försäljningsvolymen i världen för denna lilla SUV under den närmaste 10-årsperioden kommer att stiga från 6,4 till cirka 10,6 miljoner exemplar. Anledningen till att små SUV:ar har blivit så populära är att de är mycket praktiska, erbjuder en högre sittposition, har kompakta yttermått och en verkligt dynamisk look. Volkswagen har på ett förträffligt sätt lyckat kombinera alla dessa egenskaper i T-Roc, säger Jürgen Stackmann, som ansvarar för försäljning, marknadsföring och servicemarknad inom märket Volkswagen.

T-Roc lanseras på den svenska marknaden preliminärt i början av 2018, medan förförsäljningen startar preliminärt i september.
− Vi ser verkligen fram emot att lansera denna helt nya modell. T-Roc kommer att stärka varumärket Volkswagen ytterligare och passa perfekt för den svenska marknaden, säger Sten Forsberg, chef Volkswagen Sverige.

Eftersom de första skisserna som publicerades på den här bilen antydde en coupé-modell med låga sidofönster, stora hjul och monstruösa terrängegenskaper förväntade vi oss en kompakt T-Rex i bilversion men namnet T-Roc har egentligen helt andra kopplingar enligt Volkswagens utvecklingschef Frank Welsch som förklarar namnet T-Roc:
”Bokstaven T anspelar på bilens föregångare, Tiguan och Touareg, vars SUV-DNA och styrkor förts vidare till den nya modellen: den höga sittpositionen, den robusta karossen, det tåliga chassit och fyrhjulsdriften, som är standard för de starkaste motorerna. ”Roc” kommer från engelskans ”Rock” i och anspelar på T-Rocs positionering som en crossover som kombinerar en SUV:s kraftfullhet med smidigheten hos en kompakt halvkombi. Det här är en bil som verkligen rockar – ibland lite mer, och ibland lite mer diskret, beroende på vald utrustning och färgkombination.”

 

 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

3 + nitton =