Elbilen, är den lösningen för dig som vill bo i storstaden och leva din gröna livsstil där, eller är den nyckeln till ett friare val av plats att bosätta sig på? Den lanserades som räddningen för klimatet och som en transportlösning för megastäder, men idag skulle jag vilja säga att elbilen ger oss en förhoppning om att kunna bosätta oss var vi vill även i framtiden och därmed leva det liv vi vill utan att behöva trängas i förtätade megastäder. Om det inte är just det vi vill förstås! Lång räckvidd i en praktisk elbil som nya Kia e-Soul öppnar helt nya möjligheter.
Rent spontant känner jag bara att den här bilen är så rätt på många sätt. Jag menar Kia Soul i elversion, e-Soul med andra ord. Kia tar täten i elbilsracet med två seriösa modeller, e-Soul och e-Niro. Två elbilar med riktigt bra räckvidd och rimligt pris. En fyrkantig livsstilsbil och en kompakt-suv i stil med alla andra sådana.
Film från provkörningen, sorry min felsägelse i början där jag kallar den för e-Niro…
Det gick inte ett år efter lanseringen av Kia e-Niro innan det var dags för nästa elbil från den koreanska biltillverkaren. Körmässigt och tekniskt är e-Soul väldigt lik syskonet e-Niro, men den är förpackad på ett helt annat sätt. E-Niro ser ut som vilken annan kompakt-suv som helst medan e-Soul har helt egna karaktäristiska fyrkantiga linjer. Kia markerade redan med första Soul-modellen att det här handlar om en bruksbil med bra utrymme, egen karaktär och en mycket speciell design. Mer av en livsstilsbil egentligen.
Kia Soul har länge funnits med olika förbränningsmotorer och i en elversion med lite väl kort räckvidd för att vara med och konkurera idag. Nu väljer Kia att göra Soul till en ren elbil utan alternativa drivlinor och det är en av de mest harmoniska elbilarna jag kört. Den är kompakt, har bra sikt och bra förarmiljö. Insteget är smidigt och dörrarna öppnar rejält. Baksätet är fällbart och delbart 40/60, vilket ger ett bra lastutrymme tillsammans med bilens lådform.
Rent tekniskt följer Kia e-Soul den modernaste elbilstekniken idag. Bilarna som tas in till Sverige får ett batteripaket på 64kWh och det ger en räckvidd på 45 mil enligt den nyare, mer krävande och därmed ärligare, körcykeln WLTP. Bilen har en elmotor som driver framhjulen och den har en effekt på 204 hk samt ett vridmoment på 395 Nm. Energiförbrukningen anges till: 15,7 kWh/100 km.
Den har ingen växellåda i traditionell mening utan man väljer om man vill köra framåt eller bakåt, helt enkelt. Oavsett vilket är bilen extremt lättkörd. Det märks framför allt i stadstrafik där det höga vridmomentet från start kommer väl till pass. Det är ingen risk att det blir stopp vid start i uppförbacke och bilen är riktigt pigg i stadstrafiken.
På landsväg och motorväg är den föredömligt tyst och multilink-bakaxeln ger bra fjädringskomfort och bra vägegenskaper. Topphastigheten är begränsad till 167 km/t och bilen når den hastigheten utan att tappa orken. Orsaken till att man begränsat topphastigheten är framför allt att högre hastigheter minskar räckvidden.
Laddningen av bilen sker enligt den europeiska CCS-standarden och den laddas från 20 % till 80 % på runt en timme. Batteripaketet är vätskekylt för att kunna snabbladdas med likström från 100 kW:s laddare. I vanlig ordning kan den även laddas från vanliga 220-voltsnätet, men den större batterikapaciteten ställer också högra krav på elinstallationen och ger längre laddtid. Kia rekommenderar en så kallad wallbox, en speciell elanslutning som tillåter maximal ström från vårt vanliga växelströmnät i hemmet.
Just möjligheten att ladda bilen hemma i kombination med det faktum att man kör utsläppsfritt och kostnaderna för körningen är mycket låga, den drar drygt 1,5 kW per mil och det betyder runt 1:-/mil med dagens svenska elpriser. Till det hör att en elbil har lägre servicekostnader än motsvarande förbränningsmotorbil.
Kia e-Soul är märkets första modell i Europa som är förberedd för märkets telematiksystem, UVO connect, som kopplar ihop bilen med omvärlden och med förarens smartphone. UVO har ett Kia Live-system som styrs via den 10,25-tum stora infotainmentdisplayen i mitten av panelen. Systemet har ett eget simkort för att kunna hämta trafikinformation, väderprognoser och information om laddstationer. Systemet kan med hjälp av UVO-appen, för både Apple och Android-telefoner, ge allt från diagnostiska data om bilen till att aktivera klimatanläggningen eller skicka vägbeskrivningar inför en resa. Kolla batteristatus, stanna eller återuppta laddning när elpriserna är billigare under natten (för den som laddar hemma) samt information om var bilen befinner sig är några ytterligare funktioner.
Kia e-Soul är standardutrustad med de senaste säkerhetssystemen, bland annat aktivt filhållarsystem, adaptiv farthållare, trötthetsvarnare, nödsamtsalsfunktion eCall och autobroms med fotgängar- och cyklistskydd.
Två utrustningsnivåer erbjuds i Sverige:Advance 433 900 kronor och Advance Plus 463 800 kronor.
Faktaruta:
Kia e-Soul.
Biltyp: Framhjulsdriven kompakt kombi.
Motor: Elmotor.
Effekt: 204/150 hk/kW.
Max vridmoment: 395 Nm
Tjänstevikt: 1 682 kg.
Max totalvikt: 2 180 kg.
Max släpvagnsvikt: Ännu så länge inte möjligt, men Kia jobbar på att hitta en lösning.
Energiförbrukning: 15,7 kWh/km, enligt WLTP.
CO2: 0 g/km.
Pris: Från 433 900 kr och från det priset dras klimatbonusen på 60 000 kr, så du betalar 373 900 kr.
Titta också på: Nissan Leaf, Hyundai Kona, Renault Zoe, Tesla 3, Polestar 2.