Audi RS firar 25

För 25 år sedan lanserades Audi RS 2 Avant – den första RS-modellen från Audi. Konceptet med prestandabilar för vardagsbruk med gener från motorsporten har varit framgångsrikt. Audi Sport GmbH, tidigare quattro GmbH, har fram till nu lanserat 25 RS-modeller. Under 2019 presenteras ytterligare sex nyheter, varav två helt nya RS-modeller.

– Varje RS-modell visar vår passion för att utveckla högprestandabilar, säger Oliver Hoffmann, chef för Audi Sport GmbH. I 25 år har våra kunder upplevt känslan i RS-modellerna som förmedlar maximal körglädje i vardagen.

RS-modellerna är toppversioner i varje produktlinje. De står för prestanda och exklusivitet på gränsen till vad som är tekniskt möjligt utan att förlora användbarheten i vardagen. Många modeller har varit pionjärer i sina marknadssegment med tekniska innovationer. Det gällde redan för 19 år sedan när Audi RS 4 Avant lanserades med biturbo V6:a och gäller än idag med den flerfaldigt prisbelönta femcylindriga motorn i TT RS och RS 3.

Från vänster: Audi RS 4 Avant (Typ B7), Audi RS 2 Avant, Audi RS 4 Avant (Typ B5), Audi RS 6 Avant (Typ C5), Audi RS 4 Avant (Typ B8), Audi RS 6 Avant (Typ C6)

1994 lanserades den första RS-modellen – Audi RS 2 Avant med en 315 hästkrafters längdsmonterad fyrventils femcylindrig motor. Audi introducerade därmed ett helt nytt segment på marknaden med högprestandabilar i kombiutförande. Tack vare den beprövade quattro-drivningen med självspärrande mittdifferential som hämtas från motorsportens rally och racing kunde all kraft överföras till vägen.

Från RS 2 Avant till RS 4 Cabriolet

Audi RS 2 Avant med 4 generationer Audi RS 4 Avant. Fr.v: Colour: Nogaro blue pearl effect, Misano Red, Ibis White, Hot orange, Nardo Grey

1999 lanserades Audi RS 4 Avant som baserades på Audi S4. Under motorhuven satt en V6-motor på 2.7 liter med fem ventiler per cylinder och biturbo – precis som i S4. Ingenjörerna i det som då var quattro GmbH vidareutvecklade motorn för att ge ännu mer kraft och högre vridmoment. I samarbete med Cosworth Technology utvecklades bl.a. ett nytt cylinderhuvud och turboladdarna fick större dimension med högre laddtryck jämfört med Audi S4. RS 4-motorn gav därefter 380 hk istället för 265 hk.

2005 kom den andra generationen av Audi RS 4 med många innovationer som hämtats från motorsporten. Bl.a. V8-motorn med 420 hk. Det var första gången som en tillverkare satsade på en kombination av bensinmotor med direktinsprutning och ett högvarvigt koncept som tillät upp till 8,250 rpm. Direktinsprutningen gav en högre effekt tack vare en mer effektiv mix av bränsle- och luftintag. FSI-tekniken hade redan visat sin kapacitet genom segern i Le Mans. 2007 användes motorn även i den första generationen av Audi R8. Den nya generationen quattrosystem med asymetrisk vridmomentfördelning med 40 procent fram och 60 procent bak och självspärrande mittdifferential gav optimalt fäste. Med dämparsystemet Dynamic Ride Control, som först användes i Audi RS 6 från 2002, optimerades köregenskaperna. Det första och till dags dato enda RS 4 Cabriolet gav taklös körning till ljudet av en V8-motor.

2008 lanserades RS 6 Avant – en sportbil förklädd till familjekombi. Med en helt nyutvecklad V10-motor med FSI direktinsprutning, biturbo, torrsumpsmörjning från motorsportsvärlden och quattro permanent fyrhjulsdrift var RS 6 Avant unik på marknaden. Med 580 hk och 650 Nm i vridmoment var Audi RS 6 Avant den då starkaste Audin i serieproduktion. Vevhuset i V10:an gjordes i en aluminiumlegering – ett high-tech material som hög hållfasthet till låg vikt och hela motorn vägde endast 278 kg. För att möta de höga prestandakraven hämtades torrsumpssmörjning från motorsporten. Idag används denna högprestandateknik även i Audi R8 (bl. förbr.  l/100 km: 12.9-13.1; 293-297 CO2 g/km).

2011 lanserades RS 3 Sportback med den prisbelönta femcylindriga motorn på 340 hk. 2013 kompletterades suv-segmentet med RS Q3 som försågs med samma tvärställda 2.5-liters femcylindriga motor som i TT RS och RS 3. Med en längd på 50 cm var motorn väldigt kompakt. Inledningsvis levererade den 310 hk, men ökades till 340 hk från slutet av 2014. RS Q3 performance som följde 2016 gav 367 hk.

Nuvarande sju RS-modeller från Audi Sport GmbH:

  • Audi TT RS Coupé och Roadster (bl. förbr.7,9-8,1 l/100 km*;  181-183 g/km CO2)
  • Audi RS 3 Sportback och Sedan (bl. förbr.8,5 l/100 km*; 194-195 g/km CO2)
  • Audi RS 4 Avant (bl. förbr.9,2 l/100 km*;  208 g/km CO2)
  • Audi RS 5 Coupé (bl. förbr.9,0-9,1 l/100 km*;  206 g/km CO2)
  • Audi RS 5 Sportback (bl. förbr.9,1 l/100 km*;  206-2017 g/km CO2)

RS-modellerna har alla unika turbomotorer under huven. Framförallt den femcylindriga motorn har en stark tradition med de fyra ringarna. Under 80-talet ledde den till framgångar inom både rally, racing och i serieproduktionsmodellerna. Den första RS-modellen, Audi RS 2 Avant från 1994, var utrustad med den femcylindriga motorn och 2009, när Audi firade 100-årsjubileum, gjorde motorn comeback i Audi TT RS. 2011 introducerades den i RS 3 Sportback och två år senare i RS Q3. Idag erbjuds 2.5 TFSI-motorn i Audi TT RS och RS 3 Sportback. I sin nuvarande generation är den 26 kg lättare än föregångaren, bl.a. tack vare vevhuset i aluminium som sparar 18 kg. Tändningssekvensen 1-2-4-5-3 ger fortfarande det unika motorljudet som gjorde Audi populär redan på 80-talet.

Det innovativa dämparsystemet Dynamic Ride Control är exklusivt för modellerna med längdsmonterad motor– en innovation som Audi introducerade redan 2002 i Audi RS 6. Den integrerade stabilisatorn motverkar krängnings- och nigningstendenser utan fördröjning och utan att använda elektronik. RS-sportfjädringen i nuvarande RS 4 Avant, RS 5 Coupé och Sportback har Dynamic Ride Control (DRC), med trestegs variabel dämparrespons. Med Audi drive select, kan föraren justera dämparregleringen och spannet är betydligt större mellan komfort och sportläge samtidigt som fjädringen är ännu mer exakt vid snabb kurvtagning.

Utställning ”25 år med Audi RS” vid Audi Forum i Neckarsulm

Den 12:e juli öppnade en jubileumsutställning i Audi Forum i Neckarsulm. Utöver produktionsmodellerna visas 14 RS-rariteter. Bl.a. racingversionen av Audi TT RS från 2011 som utvecklades för fabrikssatsning i Nürburgring, den vinnande racingversionen RS 5 DTM från 2013 liksom en prototyp av Audi RS 8 som aldrig gick i produktion. I utställningen visas även en RS 4 Sedan med exklusiv lackering av den brasilianske popartisten Romero Britto. 

RS-modellerna i kronologisk ordnining:

  • Audi RS 2 Avant (1994): 2.2-liters femcylindrig turbo, 326 hk
  • Audi RS 4 Avant (2000): 2.7-liters V6 biturbo, 380 hk
  • Audi RS 6 Sedan och RS 6 Avant (2002): 4.2-liters V8 biturbo, 450 hk;från 2004 – RS 6 plus, 480 hk, begränsat till 999 bilar
  • Audi RS 4 Sedan (2005), RS 4 Avant (2006), RS 4 Cabriolet (2006): 4.2-liters V8, 420 hk
  • Audi RS 6 Sedan och RS 6 Avant (2008): 5.0-liters V10 biturbo, 580 hk, 
    från 2010 – RS 6 plus med topphastighet på 303 km/h
  • Audi TT RS Coupé och TT RS Roadster (2009): 2.5-liters femcylinder 340 hk; från 2012 – plus med 360 hk
  • Audi RS 5 Coupé (2010) och RS 5 Cabriolet (2012): 4.2-liter V8, 450 hk
  • Audi RS 3 Sportback (2011): 2.5-liters femcylinders 340  hk
  • Audi RS 4 Avant (2012): 4.2-liter V8, 450 hk
  • Audi RS Q3 (2013): 2.5-liters femcylinders 310 hk; 
    från 2014 – 340 hk; från 2016 – prestandaversion 367 hk
  • Audi RS 6 Avant (2013): 4.0-liter V8 biturbo 560 hk; 
    från 2015 – prestandaversion med 605 hk
  • Audi RS 7 Sportback (2013): 4.0-liter V8 biturbo 560 hk 
    från 2015 – prestandaversion med 605 hk
  • Audi RS 3 Sportback (2015): 2.5-liter femcylinders 367 hk
  • Audi TT RS Coupé och TT RS Roadster (2016): 2.5-liters femcylinder 400 hk
  • Audi RS 3 Sedan (2017): 2.5-liter femcylinders 400 hk
  • Audi RS 5 Coupé (2017): 2.9-liter V6 biturbo 450 hk
  • Audi RS 4 Avant (2017): 2.9-liter V6 biturbo 450 hk
  • Audi RS 5 Sportback (2018): 2.9-liters V6 biturbo 450 hk

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

fem × 1 =