Sol, sommar, bad och långa ljusa kvällar att njuta av en fullmåne, myggen och kvittrande fåglar. Cabriolettider med andra ord och idag kan en cabriolet vara byggd på nästan vilken biltyp som helst. Historiskt har cabrioleter oftast varit sportbilar eller stora amerikanska dollargrin. Några har byggts på coupé-modeller av bilar och några på vanliga kompakta halvkombis som VW Golf och Ford Escort. NIssan försökte med en cab-SUV av sin Murano och Land Rover gjorde detsamma med sin Range Rover Evoque. Inga storsäljare precis, men Volkswagen hoppas mycket på sin nya T-Roc cabriolet.
För många av oss är bilvalet mer en livsstilsindikator baserad på bilens utstrålning och stil än på rationella analyser av egna behovet. En SUV utstrålar äventyr och aktivt liv, medan en cabriolet indikerar livsnjutare med smak för lyx. Varumärket Volkswagen står för folklighet och förnuft. Faktiskt egenskaper som går igen i T-Roc Cabriolet. VW har varken byggt sportbilar eller dollargrin men väl cabrioleter på flera modeller från klassiska bubblan till VW Eos
Egentligen är själva idén att bygga en cabriolet av en SUV inte helt fel. En SUV är högre än sportbilar och vanliga kompakta halvkombis och det betyder att det är lättare att få plats med själva cabrioleten när den är nedfälld. Att åka öppet betyder oftast att man åker ganska lugnt dessutom så det här med sportbilsegenskaper är inte av avgörande betydelse för den som vill åka öppet. Dessutom är det så gott som omöjligt att ge en öppen bil lika bra vägegenskaper som en bil med tak eftersom den självbärande karossen behöver ett tak för att vara riktigt vridstyv, vilket är avgörande för vägegenskaperna. Kort sagt så är VW T-Roc cab en smart cabriolet.
Tekniskt är VW T-Roc inte så märkvärdig egentligen. Den är en smart mix av det Volkswagen-gruppen har i produktionslinan just nu. Motorn som är aktuell för Sverige är en 150 hästars fyrcylindrig bensinmotor med cylinderavstängning. Det betyder i praktiken att den körs på fyra cylindrar när effekten behövs, men går ner på två cylindrar när föraren inte utnyttjar bilens prestanda. Det handlar om en modern bensinmotor som har bra respons genom hela varvtalsregistret och ändå är snål med bensindropparna. Den som inte nöjer sig med 150 hk kan ju ta en titt på koncernkollegan Lamborghini som erbjuder sin Centenario Roadster med 770 hk och en toppfart på över 350 km/t. Ett val som tyvärr innebär att du får lämna stråhatten hemma om du ska köra öppet.
Förarmiljön är av senaste snitt med en digital instrumentering som kan ändras till att visa digitala siffror, navigation och/eller klassiska runda instrumenttavlor. Den som en gång har kört en Volkswagen av senare årsmodeller har lätt att finna sig tillrätta i T-Roc Cabriolet. Det enda som sticker ut är knappen för den motordrivna cabrioleten som kan fällas upp eller ner i hastigheter upp till 30 km/t. Ser du någon på trottoaren som du vill imponera på så fäller du cabben på nio sekunder.
Volkswagen tar bara in den motorn till Sverige så här långt och bilen kommer endast att säljas med den 7-stegade DSG-växellådan, en automatisk dubbelkopplingslåda som kan växlas manuellt. Den tas bara in som framhjulsdriven, men i två utrustningsnivåer där R-Line har mer utrustning än standardversionen. Båda utrustningsnivåerna har en komplett uppsättning förarstödssystem, med autobroms, filhållare, Pre-Crash, trötthetsvarnare med mera, och störtbågen som fälls upp automatiskt om bilens sensorer känner av att bilen voltar eller panikbromsas. R-Line handlar i stort sett bara om kosmetiska saker samt en servostyrning med variabel utväxling och sportchassi.
På vägen är T-Roc Cabriolet en stabil och lättkörd bil. Vägegenskaperna är väldigt lika de som gäller för motsvarande T-Roc och inte helt olika Golf i senaste generationen. I klartext trygga och säkra med lätt understyrning. Hela bilen utstrålar en slags folklig lyx med snygg interiörbelysning, automatlåda, bra framstolar och ett baksäte med plats för tre juniorer eller tre vuxna under en kortare resa. Inget överflödigt som hästkraftsstinna motorer, ädelträ eller massage i stolarna. En bil där vardagens shoppingrunda eller barnhämtande går lika bra som kvällens cruising i den varma sommarstaden. Ok, i det senare fallet får man ge avkall på det här med V8-muller och istället glädjas över att bilen går snålt på bara två cylindrar om den inte stressas. Den är en kompakt SUV med lite högre markfrigång och den har en anständig dragkapacitet på 1,5 ton.
Fakta
Volkswagen T-Roc Cabriolet R-Line.
Pris: 386 900:- (R-Line).Från 339 900:-:-.
Motor: Bensin, 4 cyl, 1,5 liter, Euro6.
Effekt: 150 hk/110 kW vid 5 000 – 6 000 varv/minut.
Vridmoment: 250 Nm vid 1 500 – 3 500 varv/minut.
Växellåda: 7-stegad automatisk växellåda.
Prestanda: Toppfart 205 km/t, 0-100 km/t: 9,6 s.
Längd/bredd/höjd/axelavstånd: 4 268/1 811/1 522/2 630 mm.
Tjänstevikt/max last/släp: 1 540/360/1 500 kg.
Garantier: Nybil: 2 år. Vagnskadegaranti: 3 år. Lack: 3 år. Rostskydd: 12 år (gäller genomrostning). Assistans: förnyas vid varje intervallservice.
Dekl förbrukning blandad körning (WLTP): 6,8 liter/100 km.
CO2: 154 g/km. (WLTP).