Nissan Ariya, flera avgörande steg för elbilen

Jag börjar där dagens möten med Nissan slutade. Jag gör det av en mycket speciell anledning och det är det faktum att jag under så många år har kunnat följa Nissans arbete med elektrifiering av bilar och integrering av tekniken i samhällets övriga energisystem. Ingen annan biltillverkare har varit så framsynt, innovativ och entusiastisk i sitt arbete för en framtida personlig mobilitet som Nissan. 

– Vi är entusiastiska idag, sa Marco Fioravanti – Vice President, Product Planning, Nissan Europé, och vi är det av en anledning. Inte för att vi är tränade för att vara det inför media. Inte för marknadsföring, utan för att vi är entusiastiska inför framtiden och de möjligheter vi har öppnat upp med nya Ariya.

Nissan Ariya är Nissans senaste elbil. En SUV med Coupéstuk, eller varför inte säga en modernare Nissan Qashqai som råkar vara eldriven. Nissan tar ett stort steg från både Qashqai och Leaf i och med introduktionen av Ariya. Bilen byggs på en ny plattform framtagen för elbilar, den får en räckvidd på upp till 500 km, beroende på modell, och den kommer till Europa i fem olika modeller. Den får en dragvikt på 1500 kg, vilket är ett lyft för elbilssfären.

På Europa-marknaden får den nya bilen laddning enligt CCS-standard, medan Chademo erbjuds på andra marknader. Nissan talar om en laddtid på 30 minuter för energi till 300 kilometers körning vid snabbladdning. Man talar också om runt 130 KW laddeffekt vid snabbladdning med likström och ett avancerat system för temperering av batterierna för att de ska klara upprepade snabbladdningar, men också ge maximal effekt även vid låga temperaturer, som vinterkörning i Sverige.

Basen för de fem modeller vi får till Europa är två batteristorlekar och möjligheten att välja antingen en framhjulsdriven bil eller en fyrhjulsdriven bil. Enklaste versionen, Nissan Ariya 63 kWh får framhjulsdrivning och en motoreffekt på 160 kW, smat ett vridmoment på 300 Nm. Batteriet får en kapacitet på 63 kWh och det betyder en uppskattad räckvidd på 36o km. Toppmodellen, Nissan Ariya e-4ORCE 87 kWh Performance får fyrhjulsdrivning och en sammanlagd motoreffekt på 290 kW samt ett vridmoment på 600 Nm och en uppskattad räckvidd på 400 km. 

Motoreffekterna blir 160, 178, 205, 225 och 290 kW. Toppmodellen klarar 0-1000 km/t på 5,1 sekunder och toppar 200 km/t. Mer intressant är Nissan s e-4ORCE-teknik med rötterna i både Nissans sportbilar som GT-R och fyrhjulsdrivna bilar som X-Trail. Nissan navänder här två elmotorer, en för varje axel, och bromsarna för att att distribuera kraften för bästa framkomlighet men också för bästa väghållning genom att bromsa innerhjulet något vid kurvtagning. Den nya plattformen med de två elmotorerna och batterierna väldigt lågt monterade ger en mycket bra viktfördelning, 50% på vardera axeln, och samtidigt låg tyngdpunkt.

Så vad döljer sig bakom entusiasmen hos Nissan?

Jo, företaget har precis som vid lanseringarna av Leaf och Qashqai tagit fram något helt nytt. Ariya drar maximal nytta av modern elbilsteknik på så vis att utrymmet är maximerat och interiören helt ny med en flytande mittkonsol, minimalistiska knappar och två skärmar för instrumentpanel och infotainment. Allt dekorerat med en tunn kopparfärgad linje som går över hela panelen och symboliserar elektricitet.

Nytt är också tempereringen av batterierna och övergången till CCS-standarden för Europa-modellerna. Jag kan tänka mig att detta har varit en lättnad för Nissan nu när beslutet är taget. Nissan har blivit allt mer ensamma med sin Chademo-standard i Europa där konkurrenterna har skruvat upp effekten i snabbladdarna och rullat ut allt fler CCS-snabbladdare.

Så har vi förstås designen av den nya bilen. Fronten med de smala strålkastarna och den stora svarta ersättningen till grillen på en förbränningsmotorbil sam Nissans nya logo. En logo upplyst med 20 lysdioder för att symbolisera de 20 år som gått sedan senaste ändringen av loggan. Aktern är hög med en tunn röd list tvärs över. Allt toppat med två hajfenor på taket. Hajfenor som garanterat kommer att ha en avgörande roll när det gäller uppkopplingen och tekniken för de självkörande funktionerna i Nissan Pro Pilot 2, som går längre än tidigare med den tekniken. Bilen klarar att hålla hastighet och hålla sig i filen utan att föraren håller i ratten numera. Interiören är också anpassad för en framtid där föraren inte använder pedalerna så mycket. Idag har Ariya Nissans e-pedal som är ett arv från Nissan Leaf. Man använder huvudsakligen en pedal för både acceleration och retardation.

Uppkopplingen har blivit mer avancerad med alla former av uppdateringar över nätet och en mängd olika funktioner som sköts med mobilen redan hemifrån. En intressant funktion är Nissan remote parking där du kan be din bil parkera från mobiltelefonen så fixar den det själv.

Priset är ännu så länge inte satt men man talar allt mer om prisnivåer i närheten av vad som gäller för motsvarande bilar med förbränningsmotorer och bilarna ska komma ut på våra vägar från och med andra halvan av 2021. Redan 2013 räknar Nissan med att 500% av deras bilförsäljning är elektrifierad och man talar om fler modeller baserade på den nya plattformen. En mindre SUV i storlek som Juke är exempelvis något vi kan förvänta oss. ARIYA kommer ha en dragvikt på upp till 1500kg.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

tjugo − 16 =