Vinterns utmaningar

Det är mörkt. Det är blött, dimmigt och halt. Vinterkörning är definitivt ingen lek. Särkilt inte här nere i södra Sverige där temperaturen pendlar runt nollan så här års. Jag har länge funderat på vad som är den största utmaningen vintertid. Är det mörkret? Är det ishalka, snömodd eller tätt snöfall?

En nyligen publicerad undersökning, gjord av däckföretaget Goodyear, pekar på att det som oroar mest i vintertrafiken är andra trafikanters körbeteende.

Trafikverkets tips är att hålla avståndet, att anpassa hastigheten efter väglaget och aldrig köra fortare än gällande hastighetsgräns.

Mina egna funderingar går snarare till hur jag ska kunna avläsa och bedöma väglaget. Det är ju faktiskt fordonsförarens ansvar att anpassa hastigheten till rådande väglag och det är verkligen inte lätt. Är det saltat eller inte, är den ständiga frågan och det bästa tipset jag har där är att ha koll på vindrutetorkarna. Går de torrt även om du möter eller ligger bakom en annan bil, då är det förmodligen inte saltat. 

Du kan provbromsa, men gör det inte med någon bil tätt bakom dig eller i för hög hastighet. Du kan hålla koll på hur vägbanan ser ut. Är ytan inte helt blank utan har en sidenmatt yta är den förmodligen frusen och därmed hal.

Det där är svårbedömt och det finns alltid en risk att väglaget ändrar sig. Det kan handla om att temperaturen faller, att du kommit in i ett annat väghållningsdistrikt och den saltbilen är senare än den som saltade där du nyss körde.

På Trafikverkets hemsida står det: ”Trafikverket halkbekämpar det statliga vägnätet för att uppnå god framkomlighet vintertid”.

Trafikverkets presschef, Bengt Olsson, sa vid en intervju 2019, efter en dödsolycka på E4 utanför Ljungby: ”Vår uppgift är inte att hålla vägarna halkfria. Vi ska hålla dem framkomliga”.

Infrastrukturminister Tomas Eneroth sa vid samma tid: ”E4 ska hållas halkfri så länge det är möjligt”.

Det råder med andra ord delade meningar om hur det ska halkbekämpas och det betyder att vi som trafikanter måste lita till våra egna bedömningar, vår egen erfarenhet och sunt förnuft. Grundregeln är naturligtvis att alltid köra som om det är isgata, men då får man omedelbart en kö efter sig när andra har en annan uppfattning. Viktigast av allt är ändå att inte låta sig dras med av att andra kör fortare. Gör din egen bedömning av väglaget och gör den hela tiden du kör. Anpassa hastigheten till den bedömningen och kvaliteten på dina däck.

Ett bra vinterdäck ska både klara barmark, isgata och att gräva sig fram i snön. Michelins X-ICE North 4 är ett dubbdäck som toppar senaste testerna gjorda av motortidningar.
Någon har kört på sommardäck på snön. Spåren avslöjar att det finns de som tar onödiga risker vintertid

Detta med däcken är oerhört viktigt. Rätt däck betyder säkra vinteregenskaper oavsett underlag, men fel däck är en direkt dödsfälla. Tyvärr kan du köra runt på vilka däck som helst vintertid utan att det upptäcks. Det är inte en prioriterad fråga hos trafikpolisen. Jag har aldrig blivit stoppad för att få däcken kollade vare sig vintertid eller sommartid och jag kör mer än 6 000 mil varje år. Däremot blev jag stoppad för att jag körde med dubbdäck knappa två veckor för länge våren 2019.

Tyvärr är polisens trafiksäkerhetsprioriteringar lika dåliga när det gäller däckkoll som när det gäller hastighetsövervakningen och det gör mig som bilist väldigt otrygg. Jag förstår att det finns en rädsla för andra trafikanter på våra vintervägar

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

7 − två =