- Ny plattform, förbättrade köregenskaper, ny teknik och mer utrustning
- Introducerar e-POWER i Europa
- Mer än tre miljoner sålda exemplar sedan Nissan uppfann segmentet 2007
Idag visade Nissan sin nya Qashqai, en bil som ska föra arvet från första generationen, lanserad 2007, vidare och hjälpa Nissan att behålla sin position som nytänkare inom crossover-segmentet med hjälp av en tekniskt avancerad bil där man hämtat kunskap från sin elbil, Nissan Leaf, och skapat en bränslesnål crossover, som dessutom bjuder på en helt ny körupplevelse för den som väljer E-POWER modellen.
Under nästan 15 år har Nissans design- och ingenjörsteam samlat in feedback från miljontals kunder och därmed säkerställt att den senaste generationen Qashqai är den mest användarfokuserade och kompromisslösa hittills. Nya premiummaterial, smarta funktioner och detaljer förbättrar interiören och ger banbrytande design och funktionalitet i alla avseenden.
För att uppfylla Nissans mål att 50 % av all försäljning i Europa ska elektrifieras under räkenskapsåret 2023 (1 april 2023 till 31 mars 2024) kommer nya Nissan Qashqai inte bara att finnas tillgänglig med en 1.3 DiG -T bensinmotor med mildhybridteknik, utan också, för första gången i Europa, med Nissans innovativa och prisbelönta e-POWER, som använder teknologier från företagets elbilpionjär Nissan LEAF.
E-POWER-systemet i nya Nissan Qashqai har utvecklats speciellt för denna modell för att möta de europeiska konsumenternas krav. Qashqai med e-POWER är bränsleeffektiv, har låga utsläpp samt kraftfull acceleration och hög effekt.
Med möjligheter till både 2WD- och 4WD, sexväxlad manuell växellåda eller ny sju-växlad Xtronic CVT-automat samt den elektriska motorn som drivs av e-POWER, erbjuder nya Qashqai något för alla.
”Kunderna efterfrågar effektivare bilar men de vill också ha en bra och bekväm körupplevelse. Elbilar har högst nöjdhet bland kunder som vill ha omedelbar dragkraft och en konstant acceleration. Den nya Qashqai med e-POWER drivs av en elmotor så att kunderna kan njuta av fördelarna med att köra en elbil utan att behöva ta hänsyn till räckvidd eller laddning”, säger Marco Firoravanti, Vice President, Product Planning, Nissan Automotive Europe.
1.3 DiG-T bensinmotor med 140/158 hk och 12V ALiS mildhybrid
12V ALiS (Advanced Lithium-ion Battery System) mildhybrid-system som kommer på nya Qashqai är en ekonomiskt fördelaktig hybridteknik som ger en förbättrad bränsleekonomi och minskade koldioxidutsläpp (-4g/km). 1.3 DiG-T erbjuder fler hästkrafter och bättre vridmoment än konkurrenterna. ALiS mildhybrid-system ökar bilens vikt med endast 22 kg.
Vid retardation återvinns energi genom regenerering och lagras i litiumjonbatteriet. Den lagrade energin används sedan för tomgång, friläge (endast CVT-versioner) och för att stötta vridmomentet.
När bilen körs i neutralt läge, 18 km/h och lägre, tills bilen stannar och bromssystemet är aktiverat stängs motorn av och den lagrade energin förs tillbaka till bilens batteri.
Detta innebär att motorn kan stängas av under en längre tid och därmed minska bränslebränsleförbrukningen.
Vid acceleration (20 km/h till 110 km/h) kommer energin i litiumjonbatteriet att förse motorn med ytterligare 6 Nm vridmoment i upp till 20 sekunder vilket resulterar i bränslebesparingar.
ALiS-systemet är anpassat till den välrenommerade 1.3 DiG-T-bensinmotorn som introducerades i Qashqai 2018. Motorn har förbättrats i nya Qashqai med 50 nydesignade komponenter och uppfyller Euro6-d-kraven.
Turbon är utrustad med elektriskt styrda avgasventiler för snabbare respons och nya munstycken förbättrar injektionsventilen. Minskad friktion med flera komponenter förbättrar CO2 och bensinpartikelfiltret har förbättrats.
1.3 bensinmotor med 12V ALiS finns med två effektuttag – 140 hk och 158 hk – med sexväxlad manuell växellåda eller Xtronic CVT-automatväxellåda (endast 158 hk). Den maximala effekten uppnås vid 5500 rpm och ett vridmoment på 270 Nm vid 1750 rpm på motorn med 158 hk och CVT.
På den manuella versionen har växellådan förbättrats med en snabbare, mer direkt och mer sportig känsla. En ny generation av Xtronic CVT ger en förbättrad bränsleekonomi och acceleration tack vare förbättringar så som ett dubbelt oljepumpsystem och en ny elektrisk oljepump. Xtronic CVT på nya Qashqai levererar det bästa av två världar och erbjuder sömlös och mjukare körning i stadstrafik.
Tvåhjulsdrift finns med både 140 hk och 158 hk, och fyrhjulsdrift med 158 hk och CVT. Det nya systemet för fyrhjulsdrift ger föraren möjlighet att välja körlägen som är mer intuitiva och intelligenta. Systemet anpassar sig till de yttre omständigheterna med fem körlägen – standard, eko, sport, snö och terräng. Om ett hjul släpper greppet, minskas tiden innan fyrhjulsdriften svarar med 0,2 sekunder, vilket motsvarar en faktor på fem.
e-POWER
Nya Qashqai är den första modellen i Europa som utrustas med Nissans innovativa e-POWER-teknik. Systemet är unikt och har utvecklats av Nissan och ingår i företagets Intelligent Mobility Strategy.
e-POWER är utrustat med ett högpresterande batteri och en integrerad motor med 157 hk, en generator, växelriktare och en 140 kW elmotor av samma storlek och prestanda som i Nissans övriga elbilar. Det är en unik lösning som ger den behagliga linjära accelerationen som är karaktäristisk för elbilar men med skillnaden att bilen inte behöva laddas.
För att möta kraven från europeiska kunder har e-POWER anpassats och implementerats i nya Qashqai. I Japan finns systemet i den bästsäljande modellen – Nissan Note. Den har en 1,2 liters motor som genererar energi till batteriet och den ger 108 hk. Detta har nu uppgraderats till Europa med en 1,5 liters motor som ger 190 hk.
Det unika med e-POWER är att motorn bara ger energi till det högpresterande batteriet och att själva bilen drivs av en elmotor. Detta innebär att motorn alltid kan köras optimalt, vilket sparar bränsle och släpper ut mindre koldioxid jämfört med en traditionell bensinmotor.
”e-POWER är en perfekt balans mellan en traditionell bensinmotor och en elmotor. Systemet ger föraren möjlighet att njuta av att köra elbil med imponerande effektivitet till ett överkomligt pris. Vi ser mycket fram emot att höra kundernas utlåtande av Qasqhai med e-POWER. Detta är i linje med Nissans Intelligent Mobility Strategy,” säger Davis Moss, Senior Vice President for Research and Development Africa, Middle East, India, Europe and Oceania (AMIEO).
e-POWER har tre körlägen – Standard, Sport och Eco. Standard-läget levererar en fin acceleration och möjligheten att stoppa bilen genom att lyfta gaspedalen. I Sport-läget accelererar bilen ännu snabbare och har ytterligare bromskraft när du lyfter gaspedalen. I Eco-läget sparar bilen så mycket bränsle som möjligt genom att reglera energin från batteriet.
Nya Qashqai med e-POWER accelererar snabbare än sina hybridkonkurrenter, och det gör den med lägre varv. Systemet är lika tyst som en elbil, och är inställt på att vara tyst även vid accelerationer tack vare kombinationen av varvtal och hastighet.
Som i LEAF erbjuder nya Qashqai e-POWER möjligheten till e-PEDAL. Förare kan välja att starta, accelerera och bromsa endast med gaspedalen i upp till 90 % av körningen. e-PEDAL ger 0,2G bromseffekt när foten lyfts från gaspedalen och föraren kan följa energiflödet på en 12-tums skärm.
I Japan har Nissan, med stor framgång, introducerat e-POWER i modellerna Note och Serena. Mer än 70 % av Note-försäljningen och nästan hälften av Serenas försäljning i Japan sker med e-POWER. Den nyligen introducerade Nissan Kicks kompakta SUV har precis fått utmärkelsen ”Årets teknik 2021” av Automotive Researchers ’and Journalists’ Conference of Japan.
”Sedan 2007, när Qashqai introducerade Crossovern har den satt standarden i segmentet. Med tredje generationen Qashqai förväntar vi oss att nuvarande och nya kunder kommer att njuta av de nya motorerna. Våra erbjudanden är enkla, innovativa och båda motorvalen är effektiva och ger en fantastisk körupplevelse. Vår inställning till en elektrifierad Qahqai har varit kompromisslös både när det gäller 1,3 mildhybrid med bensinmotorn och den unika e-POWER”, säger Matthew Wright, Vice President, Powertrain Design and Development, Nissan Technical Center Europe.
Säljstart av Nissan Qashqai med e-POWER – 2022.
Smart in i minsta detalj
Nya sittmaterial skapar en inbjudande och överdådig interiör. En ny Nappa-läderdesign som tar 25 dagar att producera och mer än 60 minuter för att brodera den nya 3D-quiltade designen.
För att ge en touch av lyx introduceras på toppversioner en massagefunktion med tre programlägen för båda framsätena, med inställningar som enkelt kan justeras via NissanConnect-systemet.
En ny, vit stämningsbelysning skapar en ombonad, lugnande, förstklassig och harmonisk atmosfär.
Genom ett tätt samarbete mellan Nissans designers och ingenjörer har mittkonsolens layout optimerats och ger en förbättrad ergonomi och användarvänlighet samt att kvalitéten ger en känsla av säkerhet och förfining. Bland annat har bilen, med automatisk växellåda, fått en smart ny och mindre växelväljare.
”Design-, konstruktions- och produktplaneringsfunktionerna har tillsammans arbetat hårdare än någonsin för att ge föraren och passagerarna en atmosfär i kupén som är bekväm, förfinad, och ger en känsla av välbefinnande. Det är inne i kupén våra kunder, deras familjer och vänner kommer att spendera sin tid med bilen och det ska vara en exceptionell upplevelse, säger Marco Fioravanti, Vice President, Product Planning, Nissan Automotive Europe.
Uppkopplad kontroll
Nya Qashqai erbjuder ett avancerat infotainment-system med ett klassledande utbud av uppkopplade tjänster, enkel integration av smartphones, Wi-Fi i bilen för upp till sju enheter och NissanConnect Services, en dedikerad app som hjälper användaren att styra och övervaka bilen.
9-tums NissanConnect-skärmen med högre upplösning är en digital gateway till navigations-, underhållnings- och fordonsinställningar och är kompatibel med både Android Auto® och Apple CarPlay®, samt trådlös Apple CarPlay®. Flera användarprofiler med minnesinställningar gör att navigering, musik och systeminställningar kan skräddarsys för varje användare.
Bose® Premium Sound System garanterar utmärkt ljud, oavsett om du lyssnar på DAB-radio eller streamar musik från en smartphone. Systemet innehåller 10 högtalare och Bose Acoustimass® baslåda, som ligger i bagageutrymmet och ger ett skarpt, kraftfullt sound till alla i bilen.
En ny 12,3-tums digital TFT-informationsskärm framför föraren kan konfigureras för att visa navigation-, underhållning-, trafik- eller bilinformation, och allt styrs via en nytt vridreglage på ratten.
En innovativ ny 10,8″ head-up display (HUD) ger segmentets största bild. Viktig navigerings-, förarassistans- och väginformation projiceras på vindrutan i förarens synfält så att förare kan hålla fokus på vägen och därmed uppleva större komfort och säkerhet.
Home-to-Car är kompatibel med Google Assistant och Amazon Alexa-enheter, med Alexa-funktionen som introduceras i tredje generationen Qashqai. Systemet stöder ett brett utbud av kommandon, inklusive möjligheten för föraren att skicka destinationen till bilens navigationssystem genom att prata med sin smarta enhet, vilket minimerar den tid som krävs för att mata in destinationen.
En del av bilens funktioner kan manövreras via smartphone-appen NissanConnect – detta inkluderar fjärrstyrd tuta och lampor samt möjlighet att låsa och låsa upp dörrarna. Smarta varningar kan också ställas in, såsom hastighet, tid och område, inklusive app-aviseringar, om bilen överskrider de inställda parametrarna.
En statusrapport, som kan visas via appen, har introducerats för nya Qashqai och den informerar om det underhåll som krävs av bilen och ger liveinformation om bilens hälsa och eventuella felmeddelanden.
Användarna har också tillgång till körhistorik och analys i appen, så att de kan se en sammanfattning av de senaste resorna med information om körsträcka och körtid.
Om föraren inte använder navigeringsfunktionen i telefonen finns TomTom 3D Maps & Live Traffic, som inkluderar avancerade funktioner som, over-the-air kartuppdateringar, trafikförhållanden i realtid, Google Street View, hastighetskameror och aktuella bränslepriser. Door-to-door navigering är också tillgänglig via appen samt en My Car Finder-funktion.
Stolen Vehicle Tracking har introducerats för nya Qashqai. Den här tjänsten ger tillgång till polis och tredjeparts kundtjänst dygnet runt, inklusive automatisk stöldavisering via NissanConnect-appen så att bilen kan spåras.
Via en knapp i bilen, som är tillgänglig via NissanConnect-skärmen, kan föraren kontakta assistansservice dygnet runt för att komma i kontakt med närmaste vägassistans. Till skillnad från eCall utlöses inte systemet automatiskt vid en olycka.
För första gången i en Qashqai innehåller mittkonsolen en 15W trådlös laddare för smartphones, som är en av de kraftfullaste i segmentet, och fungerar utmärkt även för de största enheterna, inklusive den nyligen lanserade Apple iPhone 12 Pro Max.
Det finns anslutningar för alla i bilen tack vare konsolboxen, som erbjuder USB-anslutningar fram och bak, inklusive USB-A- och USB-C-portar.
Som en påminnelse av modellens japanska DNA har informations- och varningsljuden i nya Qashqai, såsom säkerhetsbältesvarningen och blinkersignalen, utvecklats i samarbete med den japanska videospelutvecklaren Bandai Namco. Ljuden har utvecklats för att vara mer melodiska och harmoniska med en dubbeltons ljudsignatur.
”Nya Qashqai har en hög nivå av anslutningsmöjligheter, vilket gör det möjlighet för våra kunder att övervaka sin bil, kommunicera med den via sina Home Assistant-enheter eller smartphones. Men nyckelelementet i dessa nya funktioner är komfort och användarvänlighet för våra kunder”, säger Gareth Dunsmore, Vice President, Brand and Customer Experience, Nissan Automotive Europe.
Hög sittkomfort
Nya Qashqai ger föraren en utmärkt blick över omgivningen både fram och bak. Bredare vindruta, smalare A-stolpar och sidospeglar monterade på dörrarna istället för på A-stolpen – minskar områdena med begränsad sikt.
Nya Qashqai har fått längre hjulbas och en mer effektivt nyttjad kupé som ger passagerarna ännu mer utrymme. Knäutrymmet för passagerarna i baksätet har ökat med 28 mm till 608 mm, och avståndet mellan förare- och framsätespassagerare har ökat. Takhöjden fram och bak har ökat med 15 mm tack vare en ökning av bilens yttre mått.
Den förbättrade sitthöjden och längdjusteringen gör att utrymmet är bekvämt för alla typer av kroppsbyggnader. Ryggstödet och sittdynans form har förbättrats för att ge bättre sidostöd, och sidostödens vinkel har också förbättrats. I toppversionen kan komforten göras ännu mer individuell tack vare en justerbar sittdyna och minne som kan lagra två olika sittpositioner för både förare och passagerare i framsätet.
Nissans NASA-inspirerade ”zero-gravity” -säten, som lanserades i den tidigare generationen av Qashqai, erbjuder hög komfort och är resultatet av ett omfattande testarbete både på bana och väg för att säkerställa optimal sittposition och minska tröttheten hos alla personer i bilen på långa och korta resor. För ytterligare komfort under kalla dagar erbjuds, som tillval, rattvärme.
Praktiska egenskaper
Nya Qashqai möter kundernas dagliga transportbehov, oavsett om det gäller barnvagnar eller shopping.
En elektrisk baklucka gör det enkelt att komma åt bagageutrymmet när händerna är fulla. Det totala bagageutrymmet har blivit 74 l större än föregående generation av modellen, vilket delvis beror på att bagageutrymmets golv har sänkts med 20 mm tack vare den förbättrade bakhjulsupphängningen.
Populära funktioner från föregående generation av modellen har förbättras, till exempel förvaringsfack i sidorna av bagageutrymmet ovanför hjulhusen och det flexibla bagagesystemet där hyllorna har förbättrats, samt en robust matta med ett plastskydd på ena sidan som är lätt att rengöra.
För att göra det lättare att lasta bilen i mörker finns nu dubbelt bagagerumsljus. Det finns också ett 12 V eluttag som kan användas som strömförsörjning för apparater som till exempel kylboxar.
Även förvaringsutrymmena i kupén har förbättrats. De två kopphållarna har fått mer mellanrum, så att förvaringen blir enklare. Dörrfickorna har nu plats för flaskor upp till 1,5 l jämfört med 500 ml i föregående generation av Qashqai.En förfinad ergonomisk design av dörröppningarna gör det också lättare att komma in och ut ur Qashqai, och detta är särskilt tydligt på parkeringsplatser med många bilar och begränsat utrymme.