Fräckare Toyota Aygo med fransk DNA

Med sin kraftfulla design står Toyota Aygo ut ur A-segmentet. Nu har Toyotas europeiska designhuvudkontor, ED2, bestämt sig för att låta köparna av småbilar få del av ännu djärvare grepp.

ED2 är beläget nära Nice vid den franska guldkusten. Under större delen av 2000-talet har Toyota haft ledartröjan i A-segmentet i Europa. Fast beslutet att behålla den gav Toyota i uppdrag till ED2 att se på A-segmentet med fräscha ögon för att uppfylla behov och önskningar hos europeiska köpare. Dessutom med målet att visa att bilar som traditionellt kallas ”instegsmodeller” kan stå ut med ledande design.

Så här säger Ken Billes, Assistant Chief Designer vid ED2:  ”Med Aygo X prologue tror jag att vi har bevisat att en liten bil kan ha en kraftfull personlighet.”

Sedan lanseringen har Aygo, Toyotas mest överkomliga modell, charmat ungdomliga och progressiva köpare med en känsla av lekfullhet och glädje.

– Glädje och lekfullhet har alltid varit en hjärtesak för Aygo. Nu har vi adderat en nypa heta kryddor till dess DNA, säger Lance Scott som är Design Director vid ED2.

Aygo har lockat en stilmedveten publik och tillsammans med livlig karaktär och engagerande köregenskaper har många nya europeiska bilköpare lockats till märket. Men modellens unika DNA baseras främst på att alltid ligga före konkurrenterna. Mer än någonsin efterfrågar Toyotas köpare flärd, distinkt personlighet och möjligheten att göra ett personligt statement.

Teamet som fick uppdraget inom ED2 blev snabbt övertygade om att detta var rätt tillfälle att skapa en ännu mer kraftfull och stark design. Ur denna övertygelse föddes Aygo X prologue.

Namnet Aygo har alltid symboliserat personlig frihet och mobilitet. Med Aygo X prologue adderas en starkare kryddning till mixen. Den är precis lika glädjefylld och får nu lite vassare kanter. Från varje vinkel utstrålar den attityd med en stark personlighet och ännu starkare hållning. Genom att öka hjulens storlek hamnar föraren lite högre och får en bättre utblick och sikt. Dessutom ger det bättre markfrigång.

Vare sig man betraktar den från framifrån, bakifrån eller från sidan står Aygo X prologue ut. En kraftfull tvåfärgslackering skapar en unik grafisk profil. Bilen ser redo ut. En ny taklinje ökar den dynamiska känslan och ger en sportigare image. Hightech-strålkastare omfamnar frontens överdel med en skarp vinglik utformning. Längre ned samverkar den stora grillen, dimljusen och underkörningsskyddet till en hexagonform.

Det bakre underkörningsskyddet rymmer ett fäste för cykelhållare och i sidospegeln finns en actionkamera. Dessutom finns ett integrerat takräcke som understryker bilens profil och skapar en visuell länk till de hexagonformade bakljusen.

Kryddstarka färger föll sig naturligt och de fyra främsta är chili, ingefära, wasabi och svartpeppar. Starkast är chili. Med Aygo X prologue tas färgskapandet till en ny nivå genom att finfördelade blå metallicflingor blandas i färgen. Därav namnet ”Sparkling Chili red”.

Utmaningen att skapa Aygo X prologue under rådande omständigheter har varit ett styrkeprov för processen hos ED2 med snabb och flödande designutveckling. Vare sig de arbetat tillsammans eller på distans har ED2-teamet samverkat sömlöst med alltifrån handgjorda skisser till digital modellering och simuleringar med virtual reality samt 3D ”speedshapes”.

– Alla förtjänar en cool bil. När jag betraktar Aygo X prologue kan jag med stolthet säga att ED2-teamet skapat just en sådan. Jag är upprymd över att se hur den revolutionerar segmentet, säger Ian Cartabiano som är chef för ED2.

Aygo X prologue är en kraftfull illustration av hur mycket attityd en liten bil kan ha. Med denna prolog visar Toyota hur A-segmentet kan kryddas.

Återstår att se när och om.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

nitton − fjorton =