High tech för högsta säkerhet hos Volvo

Nästa generations helt elektriska Volvo levereras med LiDAR-teknik, en ljusbaserad teknik som använder laser för att mäta avstånd och analysera vad som finns framför, bredvid eller bakom ett fordon, och en AI-driven superdator som standard för att rädda liv. Detta systemet samverkar med dagens teknik som kameror.

Volvo Cars kommande helt elektriska flaggskepps-SUV kommer att ha branschledande säkerhetsteknik som standard, vilket bidrar till att spara ännu fler liv när företaget sätter ett nytt riktmärke för fordonssäkerhet.

Sensors on electric successor to XC90 – Complete sensor set

Den helt elektriska efterföljaren till Volvo Cars XC90, som ska presenteras 2022, kommer som standard att vara utrustad med toppmoderna sensorer, inklusive LiDAR-teknik utvecklad av Luminar och en dator för autonom körning som drivs av NVIDIA DRIVE Orin™ system på chipp.

Genom att kombinera denna toppmoderna hårdvara med mjukvara från Volvo, Zenseact och Luminar för nästa generations väletablerade teknik för undvikande av kollisioner, strävar Volvo Cars efter att minska antalet dödade i trafiken och trafikolyckor som helhet med detta nya säkerhetspaket.

– Volvo Cars är och har alltid varit ledande inom säkerhet. Nu kommer vi att definiera nästa nivå av bilsäkerhet, säger VD Håkan Samuelsson. – Genom att erbjuda denna hårdvara som standard kan vi kontinuerligt förbättra trådlösa säkerhetsfunktioner och introducera avancerade system för autonom körning, vilket förstärker vårt ledarskap inom säkerhet.

Sensors on electric successor to XC90 – Cameras

Med det nya säkerhetspaketet vill Volvo minska kollisionerna och minskningstakten förväntas accelerera över tid via trådlösa mjukvaruuppdateringar. Den nya tekniken är också utformad för att specifikt adressera de trafiksituationer som står för en stor del av de återstående allvarliga skador och dödsfall som vi ser idag.

– I vår ambition att leverera ännu säkrare bilar är vårt långsiktiga mål att uppnå noll kollisioner och undvika krockar helt och hållet, säger Henrik Green, chief technology officer. – I takt med att vi kontinuerligt förbättrar vår säkerhetsteknik via trådlösa uppdateringar förväntar vi oss att kollisioner ska bli allt ovanligare och vi hoppas kunna rädda fler liv.

När tekniken väl har introducerats förväntas den mogna med tiden, bli mer kapabel och göra det möjligt för bilen att hjälpa och förbättra en mänsklig förares kapacitet i säkerhetskritiska situationer. Medan tidigare generationers teknik till stor del förlitade sig på att varna föraren för potentiella omedelbara hot, kommer denna nya säkerhetsteknik med tiden ingripa i allt större utsträckning när det behövs för att förhindra kollisioner.

Även om att rädda liv och förebygga skador fortfarande är företagets första prioritet, ser Volvo Cars även en möjlig extra fördel i form av lägre försäkringskostnader till följd av att bilolyckor där Volvobilar är inblandade blir allt ovanligare. Ett Care-paket, standard på alla helt elektriska Volvo-bilar, inkluderar försäkringsskydd där detta är tillgängligt.

Sensors on electric successor to XC90 – LiDAR

Utöver sensorsviten och AI-datorprestandan kommer Volvos kommande flaggskeppsmodell även att vara utrustad med reservsystem för viktiga funktioner som styrning och bromsning, som gör att bilen är förberedd för säker, oövervakad autonom körning när hårdvaran för detta är tillgänglig.

Dessa reservsystem kommer tillsammans med LiDAR utföra beräkningarna och mjukvaran kommer att möjliggöra Highway Pilot-funktionalitet, utvecklad in-house tillsammans med Volvo Cars mjukvarubolag Zenseact, som utvecklar avancerad mjukvara för självkörande funktioner. Highway Pilot är en funktion för autonom körning avsedd för användning på motorvägar. Funktionen är ett tillval som kommer att aktiveras för kunder när den är verifierat säker och tillåten enligt lagstiftningen för enskilda geografiska platser och förhållanden.

Tidigare i år meddelade Volvo Cars att man kommer att använda NVIDIA-teknik för att centralisera databehandlingen. Kärndatorn och datorn för autonom körning drivs båda med NVIDIA-teknik, vilket gör att företagets bilar blir säkrare, mer personliga och mer hållbara över tid genom trådlösa uppdateringar, samtidigt som det ger den datorkraft som krävs för behandling av informationen från bilens kameror och LiDAR-system.

Den nya säkerhetstekniken illustrerar Volvo Cars tro på att arbeta tillsammans med teknikledare som Luminar, NVIDIA och Zenseact i sin strävan efter att leverera bästa och säkrast möjliga bilar till sina kunder. Dessa och andra partnerskap ger Volvo Cars den tekniska basen för att vara ett av de mest innovativa företagen i en snabbt föränderlig bransch.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

twelve − 2 =