Dragvikt 1,6 ton på samtliga Kia EV6

  • Maximal dragvikt 1 600 kg för både bak- och framhjulsdrivna versionerna
  • Dedikerad elbilsplattform skapar generösa utrymmen
  • Helt fällbara främre relaxstolar
  • Smarta förvaringsfack i kupén, bagageutrymme på upp till 520 liter
  • Mobil powerbank med innovativ vehicle-to-load-funktion, V2L 

Kia EV6 premiärvisades i mars och innebär ett stort tekniksteg när det gäller elektrisk prestanda: Ultrasnabb laddning 10 till 80 procent på 18 minuter tack vare kombinerad 400V/800V-teknik, eller möjlighet att fylla på med 100 km räckvidd på 4,5 minuter. Med fulladdat batteri, 77,4 kWh, är räckvidden upp till 510 kilometer (WLTP).

El-crossovern Kia EV6 är en mångsidig bil med hög användbarhet i vardagen. Som dragbil har Kia EV6 en släpvagnskapacitet på 1 600 kg, och det är nu bekräftat att det gäller för både EV6 RWD och EV6 AWD.

Byggd på den dedikerade elbilsplattformen E-GMP (Electric-Global Modular Platform) är batteriet placerat mellan hjulaxlarna (2,9 meter) vilket skapar en rymlig och funktionell kupé för passagerarna.

Den minimalistiskt utformade instrumentpanelen förstärker den luftiga känslan. Någon transmissionstunnel behövs ju inte och det platta golvet kommer baksätespassagerarnas komfort till godo, benutrymmet mäter hela 990 millimeter.

Speciella relaxstolar gör det möjligt för förare och passagerare att koppla av i högsta komfort när EV6 är parkerad eller står och laddar. Med en knapptryckning lyfts stolarna en aning och lutas sedan fullt för en optimal kroppsställning och tryckfördelning.

Hållbara material har använts i kupén, från veganläder till stolstyger och golvmattor tillverkade av återvunnen plast, motsvarande 100 halvlitersvattenflaskor.

Bagageutrymmet mäter 520 liter (VDA) och med fällt baksätesryggstöd (60:40-fördelning) ökar kapaciteten till cirka 1 300 liter. EV6 har också ett främre bagageutrymme, ”frunk”, som rymmer 52 liter för RWD och 20 liter för AWD.

Kia EV6 kan även fungera som en powerbank på hjul. Via funktionen vehicle-to-load (V2L) kan energi från bilens högvoltsbatteri via en adapter i bilens laddkontakt leverera 3,6 kW. Via uttaget kan man driva allt från externa apparater till att ladda andra elbilar eller laddhybrider. Det finns även ett eluttag inne i kupén placerat i baksätet, där passagerarna kan ladda enheter från bilens batteri utan att behöva en adapter.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

20 − sjutton =