V8 biturbo i Porsche Cayenne Turbo GT

Skulle du råka ha två miljoner över eller en bra bankkontakt så har vi definitiva livsstilsbilen här. Porsche kröner nämligen sin modellserie Cayenne med en sportig toppmodell – Cayenne Turbo GT. Den är konsekvent inställd på att ge maximala prestanda och bästa väghållning och kombinerar enastående köregenskaper med användarvänlighet i vardagen. Dess 471 kW (640 hk) starka fyra-liters biturbo-V8 är grunden för de fantastiska köregenskaperna. Med 67 kW (90 hk) mer kraft än Cayenne Turbo Coupé och ett maximalt vridmoment på 850 Nm (en ökning med 80 Nm) är tiden för sprinten 0 – 100 km/h reducerad till 3,3 sekunder (0,6 sekunder mindre) och toppfarten är nu 300 km/h (en ökning med 14 km/h).

Med ännu sportigare linjer och tillgänglig enbart som fyrsitsig Coupé är Cayenne Turbo GT som standard försedd med alla tillgängliga chassisystem samt prestandadäck utvecklade specifikt för modellen. Drivlinan och chassit har också en unik inställning, speciellt fintrimmad för Cayenne Turbo GT. Resultatet är ett harmoniskt totalkoncept med hög kapacitet även på racerbana. Det har bevisats av Porsches testförare Lars Kern, som med Cayenne Turbo GT körde den 20,832 km långa Nordslingan på Nürburgring på tiden 7:38,9 minuter, och därmed satte ett nytt officiellt SUV-rekord.

Jämfört med Cayenne Turbo Coupé har Turbo GT upp till 17 mm lägre markfrigång. Med det som utgångspunkt har både de passiva chassikomponenterna och de aktiva kontrollsystemen vidareutvecklats och optimerats för vägegenskaper och prestanda. Systemen har också en specifik kalibrering för att garantera ett perfekt samspel mellan dem. Exempelvis har luftfjädringens tre kammare styvats upp med upp till 15 procent, likaså har dämpningskaraktären i Porsche Active Suspension Management (PASM), Power Steering Plus och bakaxelstyrningen optimerats för den nya modellen.

Det aktiva antikrängningssystemet, Porsche Dynamic Chassis Control (PDCC), arbetar nu med en prestandaorienterad mjukvara. Resultatet är ännu bättre väghållning och stabilitet i kurvor, och bilen styr in mer exakt i kurvor i hög fart. På samma sätt tillåter Porsche Torque Vectoring-systemet högre momentfördelning. En omfattande optimering av framaxeln har också förbättrat köregenskaperna.

Jämfört med Turbo Coupé har Turbo GT en tum bredare framhjul och den negativa cambern har ökats med 0,45 grader för att ge de nya 22-tums prestandadäcken Pirelli P Zero Corsa, speciellt framtagna till Turbo GT, större kontaktyta. Inbromsningen sköts med det standardmonterade Porsche Ceramic Composite Brake (PCCB)-systemet.

Snabbväxlande Tiptronic S och sportavgassystem i titan

Biturbomotorn i Cayenne Turbo GT är för närvarande den mest kraftfulla åttacylindriga motorn i modellutbudet från Porsche. Omfattande uppgraderingar har gjorts av vevaxeln, turboaggregaten, bränsleinsprutningen, insugssystemet och intercoolern. V8:an i Turbo GT skiljer sig från densamma i Turbo Coupé på flera sätt, som exempevis vevaxeln, vevstakarna, kolvarna, kamkedjedrivningen och torsionsdämparna. Med tanke på den högre motoreffekten, 471 kW (640 hk), har de här delarna utformats för högre toppbelastning och bättre kördynamik.

Den snabbväxlande åttastegs automatlådan Tiptronic S och Porsche Traction Management (PTM) har också modifierats, liksom fördelningslådan som har fått extra vattenkylning. Det standardmonterade sportavgassystemet, med centralt placerade avgasrör, är unikt för Cayenne Turbo GT. Från mitten av bilen är avgassystemet, inklusive den bakre ljuddämparen, gjord i lätt och värmetåligt titan. Ytterligare vikt har sparats genom att den centralt placerade ljuddämparen slopats.

Sportig kolfiber på utsidan, Alcantara på insidan

Cayenne Turbo GT, lackerad i den nya färgen Arctic Grey, som är ett tillval, framhäver sina exceptionellt sportiga egenskaper genom en progressiv design med karaktäristiska detaljer. Till exempel har modellen ett GT-specifikt framparti med en markant spoilerläpp och större luftintag på sidorna, vilket skapar en unik front. Konturerat kolfibertak och svarta hjulhuskanter dominerar utseendet från sidan, tillsammans med 22-tums GT-fälgar i färgen Neodyme. Takspoilerns sidoplattor i kolfiber är specifika för GT liksom den, jämfört med Turbo, 25 mm förstorade spoilerläppen på den adaptivt utfällbara bakre spoilern. Vid toppfarten ökar den marktrycket med upp till 40 kg. Bakpartiet avslutas med en distinkt diffusor i kolfiber.

Nytt infotainmentsystem 

Cayenne Turbo GT:s sportiga karaktär understryks av interiörens högkvalitativa standardutrustning och omfattande användning av Alcantara. Åttavägs sportstolar fram och ett sportbaksäte med två säten är standard. Sätena är GT-specifika med perforerade mittpartier i Alcantara och kontrastsydd modellogotyp i Neodyme eller Arctic Grey på de integrerade nackstöden. Som förväntat i en högprestandamodell från Porsche har multifunktionsratten en gul klockan-12-markering på rattkransen. Beroende på vilken dekor som valts är vissa accentlister utförda i mattsvart.

Med Turbo GT introduceras nästa generation Porsche Communication Management (PCM) till Cayenne, som har bättre prestanda, ett nytt användargränssnitt och ny operativ logik. Liksom tidigare är PCM 6.0 helt kompatibel med Apple CarPlay, men kan nu också helt integreras i Apple Music och Apple Podcasts. Dessutom inkluderar infotainmentsystemet nu också Android Auto vilket betyder att alla populära smartphones nu kan integreras.

Cayenne Turbo GT är beställningsbar från och med nu. Priset i Sverige börjar på 2 060 000 kronor.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

nitton − sexton =