Det är en mycket tunn linje mellan begreppen bra vägegenskaper och en välbalanserad bil. I princip alla dagens bilar har bra vägegenskaper, men väldigt få är välbalanserade. En framhjulsdriven bil med motorn över drivhjulen är inte välbalanserad, men en bakhjulsdriven bil med motorn över, eller helst något framför, drivhjulen kan vara perfekt balanserad. Få bilar är så välbalanserade som BMW:s fyrhjulsdrivna mittmotorbil i8.
Det här handlar inte om en billig halvkombi, typ Peugeot 308, VW Golf eller Mercedes A-klass. Det handlar om en bil där föraren är huvudperson, tekniken drivits så långt det överhuvudtaget går och ingen som helst hänsyn har tagits till kraven på utrymme och praktiska saker som att baksätets ryggstöd kan fällas från lastutrymmet.
I den här bilen är både baksäte och lastutrymme totalt ointressant och nedprioriterat.
Istället är det ratten allt handlar on. Diametern, greppet, känslan, responsen och den där känslan av kontroll som är så subtil, men ändå så eftertraktad. Det handlar om en känsla som är svår att definiera, dyr att skapa och få förunnat att uppleva. Den som får uppleva den känslan fastnar lätt i ett beroende, en jakt på förfining, ännu mer extrema vägegenskaper, ännu mer körkänsla. En livsstil där den perfekta körkänslan och den fulländade tekniken är kärnan.
Låt mig beskriva en vardaglig situation i trafiken. Du kör längs en tvåfilig väg. Du vet att det kryllar av rondeller längs vägen och att de flesta av dina medtrafikanter har helt andra saker än bilkörning i tankarna när de kör bredvid, framför eller bakom dig. Några närmar sig en rondell i alldeles för hög hastighet, andra segar och du stängs in i en fil där det går trögt. Det öppnas en liten lucka och du måste fatta ett snabbt beslut om att byta fil, accelerera och köra om bilen framför dig utan att du hindrar bilen i filen bredvid eller tappar kontrollen över bilen i rondellen. Ingen bil fixar det bättre än BMW:s i8, en lätt mittmotorbil med snabb respons och max vrid från elmotorn som hjälper den fyrcylindriga maskinen i den lätta och extremt designade bilen. Jo, det skulle möjligen kunna vara en klassisk Lotus Esprit.
BMW:s i8 har en tjänstevikt på 1 580 kg och förbränningsmotorn som driver bakaxeln är trecylindrig med en cylindervolym på 1,5 liter. Jämför jag med en av 90-talets supersportbil, Porsche 928GT, har den en tjänstevikt på 1 650 kg och en V8.a på 340 hk. BMW:n känns betydligt lättare och gasresponsen är omedelbar när elmotorn, som har maximalt vrid från låga varv, skickar maximal kraft till framhjulen och förbränningsmotorn skjuter på via bakaxeln.
Jämförelsen med 80-talets supersportbil, 928:an, är ganska intressant. Då handlade high-tech om en sofistikerad bakaxel som hjälpte till med styrningen och en specialutvecklad V8 med större vinkel mellan cylinderraderna än normalt. En boxer-V8 säger några. Det handlade om lägsta möjliga tyngdpunkt och bästa möjliga viktfördelning och det gäller även i dagens BMW i8. Fast här handlar det också om energioptimering. BMW:n drar ungefär hälften så mycket bränsle som Porschen vid motorvägskörning och betydligt mindre än hälften vid stadskörning. Instrumentering, stolar och interiör är det bästa från sin tid liksom vägegenskaperna. Vid en dirket jämförelse idag skulle jag vilja säga att det i hudsak är däcken på bilarna som gör den stora skillnaden. Och förarens skicklighet förstås. BMW:n är kvickare i stadstrafik och framför allt på sämre underlag då fyrhjulsdrivningen gör skillnad. Porschen är snabbare i riktigt höga hastigheter tack vare den större motorn.
BMW i8 är redan idag en ikon i bilvärlden med ett mycket karaktäristiskt utseende och en teknik driven så långt det går med det enda målet att skapa världens mest bränsleeffektiva prestandabil. Helt klart har man lyckats med både det målet och målet att ge köparen en bil som väcker uppseende var den än är. Det intressanta är att man också skapat en bil som ger maximal säkerhet även vintertid och i mörker. När Porsche skapade 928:an insåg man att det inte kommer att gå att skapa anständigt bra strålkastare med den låga profilen om man inte valde stora runda strålkastare som fälls upp när de behövs och som jobbar tillsammans med låga fjärrljus i fronten. BMW valde dagens mest avancerade strålkastarteknik när man kombinerade LED-strålkastare med laserstrålkastare som fungerar som riktigt bra fjärrljus. Den nya tekniken gör det möjligt att få bra strålkastare utan att de behöver vara stora. De smälter in i den låga fronten men ger bra ljus ändå.
Porsche 928 är inte bilen som älskas av miljövänner, men BMW i8 är däremot en laddhybrid som får stöd i form av en supermiljöbilspremie på 20 000:-. Den är elbil i det dagliga pendlandet, hybrid på långresor och mittmotorbil på bana och på Autobahn. Hela bilen är byggd för att vara så lätt som möjligt med maximalt utnyttjande av kolfiber i strukturen.
Faktaruta:
BMW i8.
Biltyp: Fyrhjulsdriven supersportbil.
Motor: 1,5 liters trecylindrig bensin och en elmotor.
Effekt: 231 respektive 131 hk.
Max vridmoment: 320 respektive 250 Nm.
Max systemeffekt när båda motorerna jobbar för fullt: 362 hk.
Max hastighet på enbart el: 120 km/t.
Toppfart: 250 km/t.
Acceleration 0-100 km/t 4,4 sekunder.
Tjänstevikt: 1 580 kg.
Max totalvikt: 1 870 kg.
Max släpvagnsvikt: Inte möjligt.
Bränsleförbrukning: 2,1 liter/100 km vid blandad körning enligt EU-cykeln. Vi mätte upp 6,1 liter/100 km vid blandad körning, 6,4 liter/100 km på motorväg. I båda fallen ganska högt tempo och endast en laddning med el. Vid mjukare körning och upprepade laddningar där halva körsträckan var på el, vilket motsvarar vardagligt pendlande mätte vi upp 3,4 liter/100 km.
CO2: 49 g/km.
Pris: Från 1 384 000:-.
Titta också på: Tja, den här bilen har egentligen ingen konkurrens.