Cupra Born är en kompakt fräck elbil byggd för den som vill markera sin livsstil och gå sin egen väg. Som vanligt när det gäller Cupra så handlar det mycket om design, färgval och en massiv marknadsföring som lockar med ungdomlighet och en livsstil där ägaren vill sticka ut. Allt paketerat med en VW ID.3 som bas.
Volkswagen-gruppen är världsmästare på att skapa olika bilar baserade på samma bas. Syftet är naturligtvis att täcka in så många olika livsstilar och kundkategorier som möjligt och Cupra har under hela den tid märket funnits fokuserat på racing, design, lite fräckare stil, lite ungdomligare, lite djärvare. Allt baserat på samma teknik som i framför allt Volkswagen och Skoda. En fokusering som skärpts i samband med att Cupra blev ett självständigt märke efter att ha fötts som Seats motsvarighet till AMG. Lite mer prestanda, lite mer lyx och framför allt mer exklusivitet.
Seat pånyttföddes som ett lågprismärke efter att Volkswagengruppen 1986 köpte bolaget som tidigare haft spanska staten som huvudägare och Fiat som delägare med några procent. Fram till dess hade Seat licenstillverkat Fiat-modeller som klassiska Fiat 600 och Panda. När Volkswagen tog över handlade det i början om att bygga lite billigare och fräckare varianter av trygga Volkswagenmodeller som Polo, Golf och Sharan.
Seat utvecklades allt mer mot design och racing. Alfa Romeos stjärndesigner Walter da Silva köptes över till Volkswagengruppen och han ligger bakom designen på många Seat-modeller. Med tiden fick toppmodellerna i Seats modellprogram tilläggsnamnet Cupra, vilket står för CupRacing. En sådan modell är Leon Cupra som både placerades SEAT i racingbanornas historieböcker och var en dröm för många unga spanjorer som såg sig som nästa Carlos Sainz.
Seats Cupramodeller blev lite av felande länken mellan Audi och Skoda. Pappa Volkswagen drog belåtet fingrarna över mustaschen och konstaterade: ”sehr gut”, när försäljningssiffrorna såg allt bättre ut.
2018 bestämdes att Cupra skulle bli ett eget märke inom gruppen och att varumärket Seat skulle vandra ut i kulisserna som en tillverkare av tvåhjulingar istället. Cupras honnörsord blev djärvhet i kombination med rebelliskhet och ungdomlighet. Cupras designers tog för sig under honnörsorden och skapade allt vassare design med koppar som matchar olika nyanser av grått, blått och mörkare grått.
De senaste åren har Cupra blivit en framgångssaga med allt bättre försäljningssiffror och det har gett Cupra både självförtroende och bättre handlingsutrymme inom Volkswagengruppen. Det är mot den bakgrunden vi ska se Cupra Born, företagets första helelektriska bil.
Cupra Born är helt enkelt en VW ID.3 med fräckare design, både invändigt och utvändigt, men också ett uppstyvat chassi med lägre tyngdpunkt och 2 cm lägre markfrigång jämfört med ID.3 med standardchassi. Det betyder något hårdare fjädring och något mer distinkt styrrespons. Inget som överraskar då konceptet är detsamma som i Seats Cupramodeller i relation till motsvarande Volkswagenmodeller. Rent spontant trivs jag väldigt bra med Cupras chassi i kombination med sportstolarna och det både vid långkörning och lite hårdare körning på krokiga asfaltvägar. Vinterkörning på dåligt underhållna, läs livsfarligt hala och svårframkomliga, svenska landsvägar är inte Cupras paradgren. Där föredrar jag smalare däck och helst fyrhjulsdrivning. Det blir till att vänta på kommande fyrhjulsdrivna Cupra tavascan.
Här handlar det om personlig smak, komfort kontra vassare väg- och styregenskaper, men i ärlighetens namn tror jag inte det är så många som märker skillnaden. I alla fall inte jämfört med ID.3 med sportchassi. Hela den tekniska grunden för modellerna med lågt placerade batterier som ger bästa tänkbara viktfördelning och låg tyngdpunkt i kombination med bakhjulsdrivning ger riktigt bra vägegenskaper. Den avgörande skillnaden är designen. När det gäller priset ligger båda modellerna på mellan 450 000:- och 500 000.-. Både Cupra Born och VW ID.3 har två batteristorlekar att välja på, 58 eller 77 kWh. Det betyder WLTP-räckvidder på 43 respektive 56 mil och WLTP-förbrukning på 15,3-16,0 kW/100 km för VW ID.3 och en räckvidd på 42 respektive 55 mil för motsvarande Cupra-modeller. Det finns vissa skillnader dock och det är laddkapaciteten på 170 kW för ID.3 och Born med stora batteriet kontra 150 kW för Cupra med det mindrebatteriet. ID.3 har 120 kW laddkapacitet för det mindre batteriet. Båda har också 11 kW växelströmsladdning för hemmaladdning med wallbox. I praktiken gör de här skillnaderna väldigt lite dock.
Motorn driver bakhjulen i Cupra och har en effekt på 204 hk, så långt är det samma som ID.3, men Cupra har lagt till ett tillval som heter e-boost där motorn kan ge 231 hk. Både Cupra och ID.3 har bra accelerationssiffror där snabbaste ID.3 gör 0-100 km/t på 7,5 sekunder medan snabbaste Cupran har kapat en halv sekund, men som sagt väldigt liten skillnad i allt bortsett från design och förarmiljö. Jag trivs bäst med Cupras förarmiljö som i grunden har stora likheter med ID.3 men en hel del fräcka tillägg och en bättre mjukvara för infotainmentdisplayen i mitten. Cupras är både fräckare och mer lättförståelig.
Slutsats: Cupra Born är det självklara valet om man tycker det är roligt med bilar och gillar rebellisk spansk design. På köpet får man pålitlig tysk teknik teknik.