Taket av för den kommande våren

Hatten, förlåt taket, av. Det kommer en vår, var så säker. Vi ska bara fira jul innan. Det är en alldeles speciell känsla den där första dagen på året när man kan åka öppet. En känsla som får bilälskare att investera en förmögenhet i en verkligt opraktisk bil. En känsla som får cabrioletägaren att köra en extra runda enbart för att det ska fläkta lite i håret. Den oinvigde förstår förstås överhuvudtaget inte varför man ska betala mer för en bil utan tak.

Jaguar F-type cabriolet

Det går inte att komma ifrån att jag upplever en väldigt ambivalent känsla bakom den långa breda och låga motorhuven när skymningshimlen är taket och fartkänslan infinner sig redan vidd måttliga 70 km/t och sedan ökar logaritmiskt. Bilen jag kör, eller snarare upplever, är en Jaguar F-type. En modern reinkarnation av legendariska E-type. 

F-type är en bättre bil än E-type sett ur alla synvinklar bortsett från karisman. Kan du leva utan E-Types instrumentpanel i ädelträ med en imponerande rad av runda smithsinstrument får du bättre prestanda, lägre förbrukning och bättre väghållning i en F-type.

Under huven sitter en 5-liters V8:a. En alldeles fantastisk motor som ger den nästan 2 ton tunga bilen riktigt bra prestanda. 0-100 km/t på 4,6 sekunder och 285 km/t i toppfart. Prestanda i stil med exempelvis Porsche 928 GT från 90-talet. 

Väghållning och styrrespons är suveräna och bilen känns som en tight sportbil, upplevs som en klassisk GT-bil och låter som en tävlingsbil. Just det där med ljudet är viktigt för många cabriolet-åkare. Det finns ett visst exhibitionistiskt drag bland flera i den här gruppen. 

Bilen har flera körlägen, vilket betyder att du kan få den att upplevas mer som en tävlingsbil både vad gäller ljud, väghållning och gasrespons, eller som en GT-bil med lägre ljudnivå och mer komfortabel hjulupphängning.

Orsaken till min ambivalens är just detta att bilen är byggd som en klassiker, en riktigt fulländad sådan. Kanske den bästa bensinbil som någonsin byggs, men jag tänker mig att den som vill åka öppet vill göra det tyst och utsläppsfritt. Lyssna på korna som råmar i diket och känna doften av den parfym de lämnar efter sig. Det märkliga är att det finns ingen eldriven cabriolet. Helt klart är kunderna som vill ha en sådan här bil lätt nostalgiska.

Efter några hundra mil på motorvägar, krokiga asfaltsvägar och i stadstrafik kapitulerar jag, kanske inte villkorslöst, dock. En del av mig känner att det är lite av sista chansen att uppleva den här typen av bil och det är verkligen en stor upplevelse under en svensk försommarhimmel. Inredningen slår de flesta bilar när det gäller materialkvalitet och ventilationsutsläppen i mitten är riktigt fräcka när hela den delen åker upp när de används. Stolarna är suveränt bra och mugghållarna är en nymodighet som ingen brydde sig om på E-types tid. Då handlade det istället om askfat och cigarettändare.

Visst, den viga jaguaren på ratten finns där men i övrigt är det inget som påminner om klassiska E-type. Jo förresten, utsikten över en bred och låg motorhuv.

Det häftiga är att bilen fungerar utmärkt med taket uppe. Tyst och brusfritt. Vill man ha den som vinterbil så finns den med fyrhjulsdrivning. Det man ovillkorligen får offra är lastkapacitet. Max två personer i bilen, max 185 kg last och ingen möjlighet att koppla ett släp.

Bagageutrymmet, ja det rymmer en kamera och en låda med extraljus…

Fakta

Jaguar F-type Convertible P450 AWD

Pris: 1 192 900:-

Motor: 5,0 liters bensin, V8 kompressormatad.

Drivlina: 8-stegad automat bakhjulsdrivning

Effekt: 450 hk, vid 6 000 varv/minut.

Max vridmoment: 580 Nm vid 2 500 – 5 000 varv/minut.

Prestanda: Toppfart: 285 km/t, acceleration 0-100 km/t: 4,6 sec.

Tjänstevikt/max last/släp: 1 865/185/inte möjligt.

Deklarerad förbrukning blandad körning (WLTP): 10,7 liter/100 km.

CO2: 242 g/km (WLTP).

Bildtexter:

2

En cabriolet och en badsjö är för många den verkliga sommardrömmen. Jaguar F-type är en modern bil med klassiskt DNA.

4

En äkta GT-bil har en lång huv, föraren sitter långt bak och den är 2-sitsig. Precis som Jaguar F-Type Convertible.

5

Låg, bred och muskulös är rätta signaturen framifrån. Extra plus för katten i grillen. Designavdelningen har jobbat hårt och det har lönat sig. Bilen har vunnit ”World car design of the year”.

6

R för racing i signaturen på dörrtröskeln.

7

P450 på bakstammen betyder kompressormatad V8 bensin på 450 hk.

8

F-type på bakstammen är kopplingen till bilens förfader: Jagar E-Type.

9

Även dörrhandtagen är noga designade.

10

Här sitter två personer perfekt. Lågt och stadigt i riktigt bra stolar med bra sidstöd och bra lårstöd. Dock blir CO2-utsläpp per person betydligt lägre än för en 7-sitsig Dacia Jogger, men jag tror aldrig någon har valt mellan en Jaguar eller en Dacia.

11

Ett välfyllt motorrum med V8:an långt bak för bästa viktfördelning. Notera att motorhuven går ner på sidan av motorn. Dock inte lika långt som på E-Type.

13

Jaguaren på bakluckan lyser i all sin muskulösa och viga prakt mot spegelbilden av den blå svenska sommarhimlen.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

nitton − åtta =