Elbilarna har utvecklats oerhört snabbt den senaste tiden och det gäller inte enbart laddhastighet samt räckvidd. För den som har ett mer seriöst intresse för bilkörning är köregenskaperna och komforten egentligen viktigare och nu drar Renault nytta av den nya tekniken när de släpper sin fyrhjulsdrivna laddhybrid Rafale med 300 hk och imponerande köregenskaper.
Batterierna har blivit billigare och kompaktare, vilket öppnat upp för högre batterikapacitet och därmed längre räckvidd på enbart el. Nya Rafale klarar över 10 mil på el innan bensinmotorn går in. Samtidigt har elmotorerna blivit allt effektivare och kompaktare. Tillsammans öppnar detta upp för att ge bilarna både bättre väghållning, smidigare körning och framför allt säkrare köregenskaper.
Renault Rafale har ett batteripaket placerat mitt i bilen under golvet och det betyder bästa tänkbara viktfördelning med låg tyngdpunkt och lika mycket vikt på båda axlarna. Egenskaper som fått sportbilstillverkare att bygga låga mittmotorbilar. Tyngdpunkten och viktfördelningen är avgörande för hur en bil beter sig på vägen. Med vikten fördelad på båda axlarna blir bilen mer neutral och förutsägbar på vägen, samtidigt som den tar sig fram bättre på sämre underlag som snö och sand.
I vardagen betyder detta säkrare kurvegenskaper, och ökad trygghet om man tvingas till en undanmanöver. På vintern betyder det att du tar dig ut genom snövallen som plogats runt bilen medan grannarna får skotta. Renault har till och med lagt till ett snöläge i valen av körlägen. I snöläget fördelas kraften lika till båda axlarna, ungefär som en spärrad mittdifferential i en pickup, och gasresponsen blir mjukare.
Den avancerade drivlinan med en 150 hästars 1,2-liters trecylindrig bensinmotor som driver framaxeln tillsammans med en 70 hästars elmotor och en 136 hästars elmotor bak kompletteras med ett avancerat chassi som utvecklats av Alpine. Alpine är lite av Renaults motsvarighet till AMG och driver Renaults racingsatsningar i F1 med mera samt tillverkar sportbilar. Chassit har Renaults fyrhjulsstyrning där bakhjulen styrs åt motsatt håll jämfört med framhjulen för en smidigare körning i låga hastigheter. Vändcirkeln är bara 10, 4 meter. I högre hastighet styr bakhjulen åt samma håll som framhjulen för att göra bilen mer stabil. Det handlar inte om mer än några graders styrvinkel men fungerar i praktiken väldigt bra.
Till detta har Alpine skapat en mjukvara som styr stötdämparna så att hårdheten anpassas efter valt körläge men också efter vägens kvalitet. Den där kameran som numera sitter uppe i nära nog alla bilars vindruta läser av vägens struktur framför bilen och ökar stötdämparnas mjukhet när vägen är ojämn. Dessutom läser mjukvara av hur dämparna arbetar och justerar dem efter hur hårt föraren kör och hur ojämnt underlaget är.
Allt detta är fransk high tech som de flesta som kör bilen inte märker av över huvud taget förrän de kört en annan bil och kommer tillbaka till sin Rafale som känns både smidig i staden och stabil på motorvägen. Detta i kombination med laddhybridtekniken gör Renault Rafale till en genomtänkt, mångsidig, säker och bränsleeffektiv bil. 10 mils räckvidd på el betyder att vardagens pendlande görs på el samtidigt som bilen har en räckvidd på 100 mil om man utnyttjar förbränningsmotorn och elmotorerna.
Att det handlar om high tech understryks lite av Renaults val av namn. Rafale har länge varit ett namn som fransk flygindustri använt för sina stridsflygplan. Lite som när Saab använde tillägget Viggen på en toppmodell. Renault har även varit aktiva i fransk flygindustri och var med om skapandet av Caudron-Renault Rafale som satte hastighetsrekord 1934 med sina för tiden imponerande 445 km/h.
Förarplatsen är väl inte en direkt en cockpit från ett stridsflygplan, men väl en genomtänkt arbetsplats med en digital instrumentering som dels kan växla mellan olika utseenden och dels ändra färg mellan olika körlägen. Rött för sport och grönt för eko. Gissa gärna färgen för körläget snö. Framstolarna är riktigt bra med lite längre sittdyna, som visserligen saknar justerbart lårstöd, och lagom mycket sidostöd. Alpine har haft ett, eller möjligen flera, finger med i konstruktionsarbetet av stolarna som är unika för Rafale och signalerar att Renault har höjt ribban när det gäller både tekniken och komforten i nya Rafale.
Detaljer att nämna är ratten som i den provkörda Atelier Alpine versionen jag kört. Lite grövre rattkrans klädd i läder med kontrasterande sömmar och en avfasning under till för bättre plats för benen. Taket har Renaults nya glastak ”Solar Bay”, som går att dimma och baksätet har ett extra påkostat mittarmstöd samt bra takhöjd trots ett visst coupéstuk på karossen.